۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۱٬۵۱۳

آرش فهیم در گفت و گوی با آگاه مطرح کرد

برنامه هفت دنبال پاپاراتزی بازی است تا نقد

برنامه هفت که مخاطب عام را در دوره‌های قبل از دست داده، حالا جایگاهش در میان اهالی سینما و علاقه‌مندان هم محل شک قرار گرفته است

حضور چالش برانگیز بهروز افخمی در برنامه هفت به عنوان مجری، راهی برای گفت و گو و ارزیابی این برنامه باز کرد. بعد از گذشت چند دوره از آغاز به کار این مجله تصویری، حالا کارشناسان، منتقدین و ذی‌نفعان سینما برای ارزشیابی مسیر پشت سر گذاشته شده، این برنامه نگاه متفاوتی به آن دارند؛ نگاهی که گویا نشانی از رضایت ندارد. چنانچه مخاطب عام برنامه از دوره‌های قبل ریزش پیدا کرده، حالا مشروعیت برنامه از دید اهالی سینما، کارشناس و منتقدین نیز مورد بحث است.

برنامه هفت دنبال پاپاراتزی بازی است تا نقد

به گزارش آگاه؛ زهرا بذرافکن: با طرح مسئله مشروعیت برنامه هفت با حضور کارگردان فیلم حاضر در بخش سودای سیمرغ و طرح اعتراض و انتقاد از سوی عده زیادی از اهالی و علاقه‌مندان سینما، آگاه در گفت و گویی با «آرش فهیم»، کارشناس و منتقد سینما این موضوع را مورد کندوکاو قرار می‌دهد که در ادامه می‌خوانید.

برنامه هفت مطابق اهداف در دوره‌های اولیه جایگاه مرجعیت و چارچوب‌دهی به نقد و بحث را برای مخاطب و اهالی سینما داشت و به عنوان مجله تصویری سینما در تلویزیون، محفل و بستری برای گفت و گو و بحث میان سه ضلع اصلی فیلمسازان و اهالی سینما، منتقدین و کارشناسان و مخاطب بود، فکر می‌کنید بعد از گذشت چند دوره هنوز این جایگاه را برای این سه گروه حفظ کرده؟

به نظر من برنامه «هفت» به هیچ وجه جایگاه سابق را ندارد. این برنامه در طول زمان رو به ضعیف‌تر شدن رفت و امروز به ضعیف‌ترین دوره خودش رسیده است. این وضعیت دلایل مختلفی دارد. یکی از دلایل این امر، انتقال پخش این برنامه از شبکه سه به شبکه نمایش است. شبکه سه سیما پرمخاطب‌ترین شبکه صداوسیماست و به طور طبیعی هر برنامه‌ای در این شبکه پخش شود، بیشتر دیده می‌شود. دلیل دیگر، میز نقد این برنامه است که موقعیت سابق را ندارد. منتقدان فعلی این برنامه -با تمام احترامی که برایشان قائل هستم- اما ریشه و خاستگاه فکری و علمی محکم و منسجمی ندارند، حرف‌هایشان تازه نیست و نمی‌توانند نکته جدیدی برای مخاطب داشته باشند. دوره‌ای که گرداننده میز نقد این برنامه «مسعود فراستی» بود، برنامه هفت در حوزه سینما جریان‌ساز و گاهی میز نقد این برنامه تبدیل به یک کلاس درس برای مردم و سینماگران می‌شد. اما در دوره اخیر، میز نقد برنامه هفت تلف شده است و هیچ جریانی را ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل هم من پیش بینی می‌کنم که امسال نیز مانند سال گذشته، برنامه‌های سینمایی دیگری که از تلویزیون پخش خواهد شد، جذاب‌تر و جریان سازتر از «هفت» خواهند بود.

 با عطف به اینکه فیلم بهروز افخمی در سودای سیمرغ جشنواره شرکت دارد و همچنین منفک شدن او در دوره‌های گذشته از برنامه هفت به خواست خودش، صدا و سیما واقعا گزینه بهتری برای اجرای برنامه هفت نداشت که از بروز حواشی و اعتراض‌های قابل پیش‌بینی جلوگیری کند؟

به طور کلی و اساسا حضور یک فیلم‌ساز در مقام مجری میز نقد، اشتباه است و بحث تداخل صنفی پیش می‌آید. دوره آخری که برنامه هفت در شبکه سه سیما پخش می‌شد، با همه نقاط ضعف و قوتش اما سیاست درستی را در پیش گرفتند و حسین لطیفی (مجری وقت برنامه هفت) را از میز نقد منفک کردند و این میز را در اختیار خود منتقدان قرار دادند. به نظرم در این دوره هم، برای جلوگیری از حرف و حدیث‌ها بهتر است افخمی حداقل در میز نقد فیلم‌های دیگران حضور نداشته باشد، مگر موقع نقد فیلم خودش! به نظرم جلسه نقد فیلم افخمی با حضور خودش، جذاب خواهد شد، به شرط آنکه میز نقد به طور چالشی برگزار شود و افخمی به پاسخگویی وادار شود. البته در مجموع و فارغ از مسئله حضور افخمی در جشنواره امسال، فکر می کنم افخمی بهتر از مجریان قبلی برنامه هفت است. حداقل من بهروز افخمی را در اجرای یک برنامه سینمایی برتر از محمود گبرلو، رضا رشیدپور و محمدحسین لطیفی می‌دانم.

با نگاه به پرحاشیه بودن شخص بهروز افخمی در فضای مجازی به عنوان مثال بیان مواضع او بعد از قتل مرحوم داریوش مهرجویی و همسرش، فکر می‌کنید استدلال و سیاستی پشت حضور او در برنامه هفت در این مقطع هست؟

دقیقا دلیل انتخاب بهروز افخمی برای اجرای برنامه «هفت» همین پرحاشیه بودنش است. چون افخمی از هوش ژورنالیستی بالایی برخوردار است و نگاه ژورنالیستی او برنگاه فیلمسازی‌اش برتری دارد. اتفاقا منبع اصلی فیلم جدیدش نیز یک گزارش ژورنالیستی است. متولیان برنامه هفت هم چون می‌دانند این برنامه در زمینه نقد و از سوی منتقدان حاضر در برنامه، حرفی برای گفتن ندارد، سعی دارند تا هفت با حاشیه سازی‌ها و ترفندهای ژورنالیستی افخمی، دیده شود. درواقع برنامه هفت در دوره اخیرش دنبال کار رسانه‌ای پوپولیستی یا به قول خود بهروز افخمی که مدتی برای یکی از منتقدان همین برنامه به کار می‌برد، دنبال پاپاراتزی بازی است تا نقد به معنای واقعی!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.