۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۲٬۴۰۲

بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، پس از ۶ سال توقف عجیب و ناامید کننده برای اهالی رسانه، از ۲۹ بهمن با حضور ۴۵۰ رسانه، در مصلی آغاز به کار کرد و تا ۲ اسفند ادامه داشت.

تقاضا برای مشارکت بالا بود

آگاه_ الناز برکاتی_ خبرنگار سرویس فرهنگی: آخرین دوره از نمایشگاه رسانه‌های ایران در سال ۱۳۹۶ برگزار شد اما اکنون پس از ۶ سال وقفه از آخرین دوره، بیست‌وچهارمین دوره از نمایشگاه رسانه‌های ایران با حضور ۴۵۰ رسانه درحالی برگزار شده و امروز به پایان می‌رسد که مشارکت و استقبال خوب بوده است. باتوجه به اینکه نمایشگاه در بحبوحه انتخابات آن هم پس از یک وقفه طولانی و خارج از زمان همیشگی‌اش که در آبان ماه برگزار می‌شد، مشغول به کار شده است اذهان عمومی را به آن سو سوق می‌دهد که گویی این نمایشگاه در کمک به افزایش همدلی و هموارسازی شرایط برای شرکت در انتخابات مردمی بی‌تاثیر نبوده است. اما در هر حال شکسته شدن این سکوت پس از وقفه‌ای که در دولت یازدهم و  دوازدهم ایجاد شده بود، نوری در دل اهالی و اصحاب رسانه ایجاد کرد. این دوره از نمایشگاه مطبوعات با دبیری احسان حامدمقدم برگزار شد که در ادامه به گفت‌وگو با او پرداختیم.

استقبال‌ها از بیست‌وچهارمین دوره از نمایشگاه رسانه‌های ایران پس از ۶ سال چگونه بود؟

دوره‌های قبل با گذشت ۳ الی ۴ روز از برگزاری، باز هم استقبال‌ها چندان زیاد نبود اما امسال باتوجه به گذشت ۲ روز از برگزاری نمایشگاه ، استقبال‌های بسیار خوبی هم توسط اهالی رسانه به عنوان شرکت کننده در نمایشگاه و عموم مردم صورت گرفت، امیدواریم که بتوانیم دور بعد را هم به همین شکل برگزار کنیم.

باتوجه به اینکه ادوار گذشته نمایشگاه در یک دوره ۱۰ روزه برگزار می‌شد، چرا مدت این دوره کمتر شده و در ۴ روز برگزار می‌شود؟

در گذشته همیشه نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در فصل پاییز برگزار می‌شد امسال تصمیم بر آن شد تا در زمستان اتفاق بیافتد. ادوار گذشته نمایشگاه در مصلی برگزار می‌شد بنابراین بنا شد تا این رویداد امسال هم در همین محل برپا شود اما باتوجه به اینکه باید مصلی برای برگزاری نماز جمعه مهیا شود، روز چهارشنبه این دوره از نمایشگاه مطبوعات به پایان خود می‌رسد. لذا با محدودیت زمانی ایجاد شده اگر قرار بود زمان بیشتری را برای بر گزاری اختصاص دهیم باید محل دیگری را در نظر می‌گرفتیم که جابجایی و تغییر محل هزینه‌های دیگری را هم در بر داشت.

بودجه‌ برگزاری نمایشگاه چگونه تامین شد؟ اسپانسر داشتید؟

باتوجه به اینکه از زمان تصمیم بر اجرا تا برگزاری نمایشگاه فرصت محدودی در اختیار داشتیم، بودجه اصلی توسط خود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین شد و علاوه بر آن از چند اسپانسر همچون همراه‌اول، رایتل و بانک‌ملی کمک گرفته شد.

مکان غرفه‌هایی که به رسانه‌های مختلف تعلق گرفته بود بر چه اساسی انتخاب شده بود؟ چرا محل غرفه‌های رسانه‌های خارجی چندان در معرض دید نبود؟

حضور رسانه‌های خارجی در یک بخش معین از نمایشگاه صورت گرفت. از لحاظ جانمایی هم در یک جلسه‌ای با  مجموعه مطبوعاتی وزارت ارشاد تصمیم بر آن شد تا رسانه‌های خارجی در محلی معین مستقر شوند و غرفه‌ها به انتخاب خود رسانه‌ها انتخاب نشده است.

با گذشت ۶ سال از برگزاری آخرین دوره نمایشگاه، استقبال‌ها و حضور رسانه‌های متفاوت به نسبت خوب بود اما در این میان جای خالی مطبوعات استان‌ها حس می‌شد، چرا رسانه‌های استان‌ها در نمایشگاه حضور نداشتند؟

امسال رسانه‌ها به دو شکل حضور داشتند و محدودیتی برای حضور رسانه‌های گوناگون وجود نداشت؛ در ابتدا رسانه‌هایی بودند که به شکل مستقل و بدون محدودیت شرکت کردند، دوم آنکه برای حضور مطبوعات استان‌ها یک تمهید دیگری اندیشیده شد و بنا شد تا با هماهنگی اداره کل استان‌ها، اهالی رسانه و خبرنگاران آن استان برای بازدید از نمایشگاه می‌توانند حضور پیدا کنند. روزانه از چندین تن از پیشکسوتان رسانه‌های استانی تقدیر و مراسم برزگداشت برگزار می‌شود. با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با اداره کل استان‌ها هزینه‌های رفت و آمد اهالی رسانه استان‌ها بر عهده ما بوده است.

چرا چندین سال وقفه افتاد و حالا آن هم در زمانی خارج از سال‌های قبل و نزدیک به زمان انتخابات دوباره نمایشگاه برگزار شد؟

علت توقف دو الی سه سال اخیر کرونا بود اما خب سال‌های قبل از آن بنا بر دلایل دیگری برگزار نشد. نزدیکی به زمان انتخابات هم بی‌تاثیر نیست بالاخره ما نیازمند حضور پرشور و بیشتر مردم و رسانه‌ها در انتخابات هستیم. مسلما برگزاری نمایشگاه در مشارکت در انتخابات موثر خواهد بود و می‌تواند فضا را گرم‌تر کند. حدود ۴۰ تا از نشست‌های برگزار شده در نمایشگاه، نشست‌های تخصصی حوزه ارتباطات و رسانه و موضوعاتی همچون رونمایی از کتاب‌های تخصصی در این زمینه‌ها بود و حدود ۴۰ نشست دیگر شامل مناظرات انتخابی، نشست‌ اهالی سیاسی و موضوعات مربوط به انتخابات می‌شود بنابراین برگزاری نمایشگاه در جهت آگاهی بخشی بیشتر به مردم و ایجاد شور و نشاط برای حضور در انتخابات کمک خواهد کرد.

برخی از رسانه‌ها حضور نداشتند، آیا علت خاصی وجود داشت؟

محدودیت برای حضور هیچ رسانه‌ای نداشتیم و همه رسانه‌ها می‌توانستند در این دوره حضور پیدا کنند، همیشه در همه‌ی ادوار نمایشگاه‌ تعدادی از رسانه‌ها حضور داشتند و برخی حضور نداشتند در این دوره هم به همین شکل بوده و مربوط به حوزه سیاست‌گذاری نمایشگاه نبوده است. عدم حضور برخی مجموعه‌ها به جهت موضوعات شخصی و اقتصادی بوده و باتوجه به آخرین دوره که در سال ۹۶ برگزار شد تنوع  رسانه‌ها بسیار بیشتر است.

برخی از اصحاب رسانه به تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌های عمومی نقد داشتند، چرا اطلاع رسانی‌ها ضعیف بود و آنگونه که باید انجام نشده بود؟

زمان بسیار فشرده بود، یعنی از زمان تصمیم‌گیری برای برگزاری تا اجرا فرصت و زمان محدودی وجود داشت و فراهم سازی شرایط و زیرساخت‌ها نیاز به هماهنگی داشت. به محض اینکه زیرساخت‌ها آماده شد و شرایط مناسب برای برگزاری نمایشگاه فراهم شد اطلاع‌رسانی عمومی صورت گرفت.

باتوجه به چالش‌های پیش آمده برای برخی از رسانه‌ها آیا برای برگزاری نمایشگاه رسانه‌های ایران از پیش برنامه‌ریزی شده بود یا تصمیمی آنی و فوری بود؟

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته زمانی برای پیش ثبت‌نام و ثبت‌نام قطعی مشخص شده بود، بعد از آنکه ثبت‌نام قطعی صورت می‌گرفت ما می‌توانستیم هماهنگی‌های لازم برای میزان فضای و زیرساخت‌ها را انجام دهیم. اما تقاضاها حتی پس از پایان زمان قطعی ثبت‌نام هم ادامه داشت و ما پس از حضور در نمایشگاه و آغاز برگزاری همچنان برای حضور درخواست داشتیم. بیش از ۱۵ رسانه در نمایشگاه حضور دارند که در روز اول نمایشگاه برای ثبت‌نام اقدام کردند و خب این شرایط موجب شد تا ما کمی در بحث فضای برگزاری نمایشگاه دچار چالش شدیم اما به آن جهت که تمایل داشتیم تا به درخواست همه رسانه‌ها پاسخ دهیم همکاری کردیم و این مباحث موجب شد تا در اجرا محدودیت داشته باشیم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.