نظام سیاسی ما نیمه ریاستی و نیمه پارلمانی است و احزاب فقط در زمان انتخابات ظهور و بروز پیدا می‌کنند، البته نمی‌توان با قاطعیت همه احزاب و تشکل‌های سیاسی موجود را در سپهر سیاست ایران منفعل دانست اما به تعداد انگشتان دست احزاب و کنشگرانی پیدا می‌شوند که در طول سال در قالب احزاب و مجموعه‌های سیاسی فعالیت می‌کنند.

فهرست‌های دقیقه نودی

به گزارش آگاه: بیشتر ائتلاف‌ها مخصوص شب انتخابات است، به همین جهت در روزهای اخیر شاهد تولد ائتلاف‌های جدید انتخاباتی بودیم. از سوی دیگر احزاب و جمعیت‌هایی هم که پیش از این ـ قبل از شروع رسمی انتخابات ـ اعلام حضور کرده بودند نقش تاثیرگذاری در جغرافیای تشکیلاتی ایفا نمی‌کردند و فقط هرازگاهی وارد صحنه می‌شدند تا نشان دهند می‌خواهند ردای کاندیداتوری را برتن کنند. برخی از آنها این روزها به ائتلاف‌های انتخاباتی پیوسته‌اند و هنوز در حال رایزنی و لابی برای تهیه فهرست انتخاباتی برای دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هستند.

در این بین، ائتلاف‌ها و تشکل‌های سیاسی دیگری هم بودند که از ماه‌ها قبل خود را برای حضور در آوردگاه «جمعه امید» آماده کرده بودند، تشکل‌هایی که شب انتخاباتی نبوده و نیستند و در انتخابات گذشته نیز عزم‌شان را برای ورود به بهارستان و یا خیابان بهشت (شورای شهر تهران) جزم کرده بودند و باردیگر صحنه گردان انتخابات شده‌اند تا نیروهای امین خود را راهی ساختمان سبز بهارستان کنند. براین اساس برآن شدیم در این گزارش نگاه مجمل به تحرکات انتخاباتی بازیگران سیاسی در انتخابات پیش رو داشته باشیم.

*صدای ملت با فهرست ۳۰ نفره آمد

«علی مطهری» از دوره هشتم وارد نهاد قانون گذاری شد، او در آن مقطع در فهرست واحد اصولگرایان قرار گرفت اما در آستانه برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پس از عدم حضور در لیست جبهه متحد اصولگرایان، ائتلافی با عنوان «صدای ملت» تشکیل داد و اقدام به ارائه یک فهرست انتخاباتی با عنوان جبهه صدای ملت کرد. در دوره نهم هم توانست راهی پارلمان شود اما فهرست او با اقبال تهرانی‌ها روبه رو نشد. او از اسفند ۹۰ عنوان «صدای ملت» را برای خود حفظ کرد و در حال حاضر هم پس از دریافت رزومه و مذاکراتی که با کاندیداهای انتخابات صورت داد، فهرست ۳۰ نفره را برای تهیه و رونمایی کرد.

ترکیب این فهرست با سرلیستی «مطهری» را هفت نماینده ادوار مجلس، یک وزیر سابق، دوعضو اسبق شورای شهر تهران، چهار استاندار سابق، سه معاون وزیر در دوره‌های پیشین، چندین چهره رسانه‌ای و سیاسی اصلاح طلب و اعتدالی از جمله همسر رئیس دفتر حسن روحانی(محمود واعظی) را تشکیل می‌دهند.

جبهه اصلاحات ایران به ریاست «آذر منصوری» به هیچ وجه حاضر به حمایت از فهرست علی مطهری نیست اما رئیس ستاد انتخاباتی این فهرست از تلاش برای حمایت چهره‌های شاخص اصلاح طلب و اعتدالی از فهرست متبوعش خبر می‌دهد.

«اسماعیل دوستی» از اعضای لیست صدای ملت و رئیس ستاد انتخاباتی این فهرست در شهر تهران با بیان اینکه لیستی که آقای مطهری با کمک چهار حزب اعتدال و توسعه، کارگزاران سازندگی و اعتماد ملی و ندای ایرانیان تهیه کرده یک لیست ترکیبی است، گفت: در حال مذاکره با شخصیت‌های ملی اصلاحات و اعتدالی مثل آقایان لاریجانی، روحانی و خاتمی هستیم و اعلام می کنیم که اگر از این لیست حمایت کنید حتما پشیمان نخواهید شد.

* شورای وحدت لیست مستقل داد

«شورای وحدت اصولگرایان» از بلوک‌های سیاسی فعال در صحنه سیاسی کشور است. این شورا به ریاست «مصطفی پورمحمدی» فهرست مستقل خود در تهران را نهایی و ۲ اسفندماه در آخرین روز نمایشگاه رسانه‌ای ایران رونمایی کرد.

آرایش انتخاباتی فهرست شورای وحدت را ۷ نفر از بانوان، ۵ نفر از روحانیون، یک وزیر سابق، یک معاون وزیر، یک نماینده فعلی و سه نماینده سابق ترسیم کرده‌اند. وزن علمی این فهرست بیشتر از سبقه مدیریتی گزینه‌هاست و تعداد جوانان نیز چشم‌گیر است.

وحدتی‌ها در این دوره طرح جدیدی ارائه کرده‌اند و آن ۴ سرلیست برای فهرستشان است. علاوه بر «منوچره متکی»، یک نفر به عنوان نماینده بانوان، یک روحانی و یک نفر به عنوان نماینده صنعتگران و جامعه کشاورزی و کارگری در صدر فهرست خواهند بود و مابقی کاندیداها ذیل این ۴ نفر قرار خواهند گرفت.

شورای وحدت که به عنوان اولین تشکل سیاسی از فهرست ۳۰ نفره خود رونمایی کرد این پیام را به اصولگرایان رساند که ما حاضر ائتلاف با شورای ائتلاف و امنا نیستم و با نام  تابلوی خود وارد کارزار انتخابات شده‌ایم.

*فهرست شورای ائتلاف چگونه تهیه شد؟

۵ اسفندماه خبری مبنی بر تهیه لیست مشترک جبهه پایداری و شورای ائتلاف در رسانه‌ها منتشر شد. فهرست اولیه از سوی ائتلافی‌ها، تایید و یا تکذیب  نشد اما پایداری آن را رد کرد.

«مجید متقی‌فر» سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در واکنش به انتشار لیست غیررسمی شورای ائتلاف انقلاب اسلامی در تهران با بیان اینکه گمانه زنی‌هایی درباره لیست جبهه پایداری و شورای ائتلاف منتشر شده که مورد تائید جبهه پایداری نیست، گفت: جبهه پایداری انقلاب اسلامی همچنان بر مبنای شاخص‌ها ضمن بررسی لیست مستقل خود، همچنان با دیگر گروه‌های انقلاب همچون شورای ائتلاف در حال گفت‌وگو است و هنوز نتایج گفت‌وگو نهایی نشده است.  امیدواریم بتوانیم بر مبنای شاخص‌ها به وحدت برسیم.

فهرست اولیه شورای ائتلاف و پایداری بامداد جمعه و در ساعت ۳:۳۰ با حضور اعضا شورای انتخاب قطعی شد اما به دلیل حضور «محسن دهنوی»، دو ضلع تحول خواهان انقلابی و پایداری حاضر به حمایت از آن نشدند. بنا بر اطلاعاتی که خبرنگار«آگاه» از فرآیند تهیه فهرست انتخاباتی «شانا» کسب کرد، برای نهایی شدن فهرست شورای ائتلاف در دو مرحله رأی گیری انجام شد. یک بار از ۹۰ گزینه، ۴۰ گزینه تعیین شد و پس از آن ۳۰ کاندیدا را مشخص کردند. در همین ترکیب نام «محسن دهنوی» از نیروهای نزدیک به رئیس مجلس ثبت شده بود. حضور او با واکنش و اعتراض تیم «علیرضا زاکانی» و با محوریت «مالک شریعتی» روبه رو شد. او در واکنش به حضور دهنوی در لیست شورای ائتلاف در توئیتی انصراف خود را از فهرست نیروهای انقلاب اعلام کرد. پس از رسانه‌ای شدن این خبر در فضای مجازی و رسانه‌ها، نام دهنوی حذف و شریعتی علی رغم انصرافش به ترکیب اضافه شد. سرانجام این ترکیب را تحول خواهان و پایداری‌ها تایید کردند و پس از چهار روز از آغاز تبلیغات انتخابات، فهرست شورای ائتلاف با شعار« ایرانِ سربلند» رونمایی شد. قبل از این، شورای ائتلاف یک سرلیست و آن «محمد باقر قالیباف» را داشت اما با وحدتی که با پایداری کرد به دو سرلیست رسید. مرتضی آقا تهرانی هم دومین سرلیست نیروهای انقلاب شد.

البته هرچند این فهرست به صورت نهایی رسانه‌ای شد اما جریان نو اصولگرایان ـ بخوانید یارانِ قالیبافـ انتقاداتی به آرایش فهرست انتخاباتی دارند. آنها در رسانه‌های نزدیک به خود مدعی شدند از روزگذشته تاکنون، جلسات هیأت انتخاب شورای ائتلاف برگزار نشده است. چرا افرادی پشت پرده بدون نظرخواهی از شورای انتخاب و تکیه به سازوکارهای غیرمصوب، نظر خود را در لیست اعمال کردند؟

کار به اینجا ختم نشد و «مهدی محمدی» مشاور رئیس مجلس در توئیتی خطاب به دهنوی، نوشت: به رغم آنکه من شخصا شاهد بوده‌ام همه مراجع قضایی، اطلاعاتی و شورای نگهبان به پاکدستی او گواهی داده‌اند اما برای وحدت نیروهای انقلاب از خودگذشتگی کرد و از حضور در لیست انصراف داد. همه خواهند دید عزت دست خداست.

*اُمناء با رسایی آمد

۱۹  بهمن ماه ائتلاف جدیدی به نام ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب (اُمناء) با حضور ۲۰ حزب و تشکل سیاسی اعلام موجودیت کرد. این تشکل از منتقدان پروپاقرص شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به ریاست «غلامعلی حدادعادل» است و سازوکار آنها برای تهیه فهرست را نشأت گرفته از سهم خواهی اشخاص و چهره‌های سیاسی می‌داند از این رو زیر میز «شانا» زد و ائتلاف خود را با دبیری «سید نظام الدین موسوی» و سخنگویی «مسعود زریبافان» تشکیل داد.

ائتلاف تازه تاسیس اُمناء نیز پس از رایزنی‌ها و نشست و برخواست‌هایی که با کاندیداهای انتخابات مجلس داشت، شب گذشته فهرست ۳۰ نفره خود با سرلیستی «حمید رسایی» را منتشر کرد.

علاوه بر سه ائتلاف فعال در جریان اصولگرا، ائتلاف دیگری هم با نام«انسجام» پا به عرصه نهاد تا فهرست خود را ارائه دهد. فعالان اجتماعی، فرهنگی و عدالتخواهان و برخی اندیشکده‌های فعال  در یک همبستگی به دنبال انتشار لیستی به نام «انسجام» در تهران و چند استان دیگر هستند.

روح الله ایزدخواه، نماینده فعلی مردم تهران و از نیروهای نزدیک به جبهه پایداری به همراه «امیر حسین ثباتی» در ائتلاف انسجام حضور دارند. فهرست «انسجام» اشتراک زیادی با «امناء» خواهد داشت.

با چشم انداز ترسیم شده از آرایش انتخاباتی، ما از یک سود با فهرست«صدای ملت» که مورد حمایت ۴حزب اصلاح طلب و اعتدالی قرار گرفته و از سوی دیگر با ائتلاف‌های وحدت، نیروهای انقلاب، امنا و انسجام در جریان اصولگرا روبه  خواهیم بود. کدام ائتلاف سیاسی می‌تواند با ارائه برنامه و «حرف نو» به مشارکت حداکثری در ۱۱ اسفند ماه کمک کند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.