۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۲٬۵۸۱

گزارش آگاه درباره انتخابات ۱۱ اسفند را بخوانید

مستأجران جدید خانه ملت

رأی نیاوردن برخی چهره‌های مشهور و ثبت یک رکورد

 انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز یازدهم اسفند با مشارکت مطلوب مردم و در کمال آرامش و امنیت برگزار شد؛ در این انتخابات، بیش از ۴۰ درصد از واجدین شرایط مشارکت داشتند؛ امری که علی‌رغم سیل تخریب‌ها و فضاسازی‌های دشمنان و رسانه‌های معاند، آمار مطلوب و مقبولی به نظر می‌رسد.

مستأجران جدید خانه ملت

آگاه ـروزنامه انگلیسی گاردین که سابقه دروغ‌پردازی علیه کشورمان را دارد در یک خبرسازی مدعی شد که آمار شرکت در انتخابات ایران ۲۷ درصد بوده است! امری که جعلی بودن آن به وضوح قابل اثبات است؛ پیش از انتخابات نیز رسانه صهیونیستی «اینترنشنال» که بازوی رسانه‌ای تجزیه ایران است، از مشارکت صرفاً ۱۰ درصدی در انتخابات گفته بود؛ با این وجود، عملیات روانی دشمن برای کاهش شرکت مردم در انتخابات هیچ اثری نداشت و مردم روز جمعه نشان دادند که نسبت به مشارکت در تعیین سرنوشت خود اهتمام دارند. 

نتایجی تعجب‌برانگیز

اما نتایج انتخابات روز جمعه حاوی برخی نکات قابل توجه نیز بود که از جمله آنها می‌توان به رأی نیاوردن برخی شخصیت‌های شاخص چه در مجلس خبرگان و چه در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد.

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی رئیس پیشین قوه قضاییه و رئیس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در انتخابات خبرگان استان مازندران رأی نیاورد و در این انتخابات از بین پنج نامزد به ترتیب آیت‌الله محمدباقر محمدی لایینی، آیت‌الله علی معلمی، آیت‌الله سید رحیم توکل و آیت‌الله سید صادق پیشنمازی به عنوان نمایندگان مردم مازندران در ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری انتخاب شدند.

ثبت رکورد در انتخابات خبرگان

مردم استان خراسان جنوبی با رأی حدود ۸۳ درصدی به ابراهیم رئیسی کاندیدای مجلس خبرگان، رکورد جدیدی در انتخابات این مجلس به ثبت رساندند. همچنین سید احمد علم‌الهدی در خراسان رضوی سوم شد، اما به خبرگان راه یافت. در این استان، سید احمد حسینی، عضو شورای نگهبان، حائز رتبه اول آرای مردمی شد. آل هاشم، امام جمعه تبریز نیز رکورد آرای تمام دوره های پیشین آذربایجان شرقی را شکست. او با ۸۳۴ هزار و ۱۰۸ رای، بیشترین رای ادوار خبرگان در آذربایجان‌شرقی را از آن خود کرد.

۱۶ منتخب خبرگان از تهران نیز عبارتند از محسن قمی، علیرضا اعرافی، حسینعلی سعدی، محمد علی موحدی کرمانی، محمود رجبی، علی مومن‌پور، غلامعلی صفایی، سید محمد موسوی جزایری، قربانعلی دوری نجف آبادی، قربانعلی نعیم آبادی، محمود محمدی عراقی، غلامرضا مصباح مقدم، عبدالجواد ابراهیمی فر، احمد دانش زاده مومن، سعید صلح میرزایی و محمدرضا ناصری.

محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین که از حوزه انتخابیه کرمان کاندیدای انتخابات مجلس دوزادهم شده بود، از راهیابی به پارلمان بازماند و بعد از شکست در انتخابات بیانیه‌ای صادر کرد که در آن آمده بود: از ابتدای حضورم در صحنه انتخابات در کرمان، قصدم ادای دین به مردم شریف زادگاه عزیزم و افزودن درصدی به مشارکت در انتخابات و لبیک به ندای رهبر فرزانه انقلاب بود. پورابراهیمی نیز بعد از شکست در انتخابات کرمان بیانیه اعتراضی صادر کرد و مدعی شد: هم رأی خریدوفروش شد هم هدایای گسترده می‌دادند. 

یار غار روحانی هم ناکام ماند

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت قبل و از یاران شناخته شده روحانی در رشت علیرغم حمایت‌ علی لاریجانی نتوانست آرای مردمی را به خود ختصاص دهد. علی اصغر عنابستانی نیز که با ماجرای سیلی به یک سرباز در سال ۹۹ معروف شده بود هم از راهیابی به مجلس بازمانده است.

نتایج پایتخت

نتایج انتخابات تهران تا لحظه تدوین این گزارش حکایت از آن دارد که شهروندان تهرانی از رأی دادن لیستی اجتناب کرده‌اند و رأی ترکیبی داده‌اند؛ تا این لحظه طبق آمار منتشره  نبویان، رسایی و ثابتی در تهران پیشتاز هستند. از قرار معلوم و مبتنی بر شواهد موجود، انتخابات تهران به دور دوم کشیده خواهد شد. بر اساس اعلام منابع غیررسمی نیز علی مطهری و فهرست صدای ملت که مورد حمایت اصلاح طلبان و اعتدالیون بود در ۶۰ نفر اول منتخبان تهران به چشم نمی‌خورند. همچنین علی طهرانی مقدم، عطا بهرامی و وحید ابراهیم یزدی (کارمند مصاف) جز افراد اختصاصی لیست صبح ایران وابسته به رائفی‌پور بودند که جز ۳۰ منتخب اول تهران تا این لحظه نیستند.

در حوزه‌های انتخابیه مختلف، چه از صندوق‌ها بیرون آمد؟

بر اساس نتایج شمارش آراء، مجتبی ذوالنوری، محمد منان رئیسی و قاسم روانبخش به‌عنوان نمایندگان قم معرفی شدند. روح‌الله متفکرآزاد و مسعود پزشکیان از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو به مجلس راه یافتند. نصرالله پژمانفر، میثم ظهوریان، علی اصغر نخعی، احسان عظیمی راد، کاظم معتمدی فر، حسنعلی اخلاقی، جواد کریمی قدوسی، فاطمه رحمانی، فرزانه نجفی در حوزه انتخابیه مشهد راهی مجلس شدند. سلیمانی و رستمی در نیشابور به عنوان منتخب مردم معرفی شدند. در حوزه انتخابیه رشت و خمام، جبار کوچکی‌نژاد راهیِ مجلس شد. مریم عبداللهی از میانه به مجلس راه یافت. عزت‌اله حبیب‌زاده منتخب مردم مرند و جلفا در مجلس شد. فریدون همتی، سارا فلاحی و اسداله چراغی به عنوان سه نماینده منتخب استان ایلام به مجلس راه یافتند. حسن قشقاوی در حوزه رباط‎‌کریم و بهارستان راهی بهارستان شد. عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و اشنویه شد. در حوزه ملایر احد آزادی‌خواه به مجلس راه یافت و مصطفی معینی هم از کاشان راهیِ مجلس شد. محمدرضا صباغیان نماینده منتقد دولت بار دیگر به عنوان نماینده بافق برگزیده شد.

علاءالدین بروجردی، یکی از چهره‌های شاخص پارلمانی است که حرف و حدیث درباره او کم نبود و توانست در حوزه انتخابیه لار از رقیب خود برای حضور دوباره در بهارستان، پیشی بگیرد. همچنین در حوزه انتخابیه گچساران و باشت غلامرضا تاجگردون با اختلاف از رقیب خود ساسان دلاویز پیشی گرفت و در این حوزه اکثریت را به خود اختصاص داده است. مهرداد لاهوتی، نماینده ادوار مجلس نیز از دیگر چهره‌هایی است که توانست با پیشتازی بر رقبای خود، کرسی نمایندگی مجلس را از حوزه انتخابیه لنگرود از آن خود کند. در حوزه انتخابیه یزد، اشکذر و ندوشن «محمدصالح جوکار» بار دیگر راهی مجلس شد.

با پایان شمارش آرا و اعلام نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه، محمد رشیدی به عنوان نفر اول منتخب مردم شد و عبدالرضا مصری، فضل‌الله رنجبر، جهانبخش امینی و ابراهیم رحیمی زنگنه به دور دوم راه یافتند. همچنین امیرحسین بانکی‌ پورفرد، عباس مقتدایی، مهدی طغیانی، رسول بخشی و حامد یزدیان از حوزه انتخابیه اصفهان، راهی بهارستان شدند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.