«سید محمد خاتمی» رئیس دولت اصلاحات، در انتخابات یازدهم اسفند شرکت نکرد؛ او پیش‌تر نیز از استراتژی انتخاباتی «جبهه اصلاحات» مبنی بر قهر با صندوق رأی حمایت کرده بود و چه بسا خودش، محرک اصلی چنین تصمیم ضدملی‌ای بود.

لیدر اصلاحات یا بازیچه دست تندروها

آگاه ـ جبهه اصلاحات با میدانداری عناصر تندرو حزب «اتحاد ملت» در پانزدهم بهمن، راهبرد انتخاباتی خود را اعلام کرد؛ راهبردی که از فحوای آن، گزاره‌ی «قهر با صندوق رأی» استنباط می‌شد. پس از آن، رادیکال‌های مدعی اصلاح‌طلبی به نامزدهای اصلاح‌طلب گفتند که در صورت شرکت در انتخابات از حوزه تهران، آن‌ها طرد خواهند شد و مورد حمایت قرار نخواهند گرفت. در واقع جبهه اصلاحات تلاش داشت با اعلام زودهنگام عدم ارائه لیست در تهران، طیف اصلاح‌طلبانِ مشارکت‌جو را در مضیقه قرار دهد.

خاتمی پشت‌پرده استراتژی قهر با صندوق رأی؟

در همان مقطع زمانی برخی شواهد و قرائن از آن حکایت داشت که پشت‌پرده راهبردِ انتخاباتی قهرگونه و تحریم‌طلبانه اصلاح‌طلبان، شخصِ خاتمی است. وی چندی پیش از آن، در پیامی به انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران، ضمن بیان اینکه شرط قطعی انتخاباتِ مطلوب این است که آزاد باشد و تصمیم‌گیرنده اصلی و نهایی مردم باشند، نوشت: «جبهه اصلاحات راهبرد انتخاباتی خوب و متینی ارائه داده است.» با عنایت به اینکه از فحوایِ راهبردِ انتخاباتی اصلاح‌طلبان چنین برداشت شده بود که با صندوق رأی قهر کرده‌اند، این پیامِ خاتمی این ظن را تقویت کرد که محرک عناصر رادیکال جبهه اصلاحات برای ترویجِ گفتمانِ «قهر با صندوق رأی» خود اوست؛ کسی که سال‌هاست رهبری جریان اصلاح‌طلبی را یدک می‌کشد و با انگشت اشاره و غَمزعِین، برای اصلاحاتی‌ها دستورالعمل و نسخه می‌پیچد.

از سویی دیگر این فرضیه مطرح است که خاتمی صرفاً بازیچه عناصر تندروی جریان متبوع خود است و با عدم مشارکت در انتخابات یازدهم اسفند نیز ثابت کرد که تحت تاثیر تندروهای جریان اصلاحات است؛ او در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ هم به رغم اینکه در محافل خصوصی، معترف بر عدم امکان وقوع تقلب در انتخابات بود اما از ترس رانده شدن از ناحیه تندروهای مدعی اصلاح‌طلبی هیچگاه جرأت و شهامت نکرد که در علن و عموم، این اعتقاد و اعتراف خود را بر زبان راند.

بازنده قافیه به عناصر رادیکال

البته اگر چه خاتمی مدت‌هاست قافیه را به عناصر رادیکال جبهه اصلاحات باخته است اما اساساً اجتناب و پرهیز از سیاست‌های رادیکال، طرفداران برجسته‌ای در جناح اصلاح‌طلب دارد؛ برجستگانی که البته در مقاطع قبلی، قربانی تندروها شدند؛ دنبال‌کنندگان اخبار سیاست داخلی فراموش نکرده‌اند که در جریان دو انتخابات سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰، چگونه افرادی نظیر «محمدرضا عارف»، «عبدالواحد موسوی‌لاری» و حتی «بهزاد نبوی» به سبب اعتقاد به مشارکت انتخاباتی، مورد حمله و هجمه رادیکال‌های مدعی شورای عالی اصلاح‌طلبی قرار گرفتند و چگونه تشکل‌هایی نظیر «شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان» موسوم به «شعسا» و «نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان» موسوم به «ناسا» با فشارهای تندروهای اصلاح‌طلب، منحل و مُضمَحل شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.