۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۲٬۶۸۸

گزارش آگاه از تذکر رهبر انقلاب به منتخبان مجلس دوازدهم؛

دو الزام اساسی پیش روی مجلس دوازدهم

مجلس دوازدهم با جهادِ مردم در ۱۱ اسفند و تذکری که اخیرا از سوی ره ویرایش شده بر انقلاب دریافت کرده‌اند، چه کارنامه‌ای از خود ارائه خواهد داد؟

انتخابات ۱۱ اسفندماه با حضور معنادار ۴۱ درصدی مردم برگزار و منتخبان ملت در خبرگان ششم و دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تعیین شدند؛ ۲۱ حوزه انتخابیه به مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی کشیده شد و قرار است زنگ انتخابات دوباره در اردیبهشت ماه به صدا درآید تا صاحبان کرسی‌های باقی مانده در خردادماه سال آینده هم راهی بهارستان شوند. در زمان تبلیغات انتخابات مجلس که یک هفته به طور انجامید کنشگران سیاسی، حزبی و کاندیداها به صراحت و بدون لکنت زبان دیدگاه‌ها و برنامه های خود را برای مجلس آینده بیان می‌کردند، حتی نقدهای تندی هم نثار برخی نمایندگان فعلی و رئیس مجلس یازدهم می‌کردند ـ بالاخره فضای رقابت و انتخابات اقتضاء می‌کند تا مواضع صریح و بدون روتوش گفته شودـ  اما اکنون دیگر پرونده انتخابات در مرحله اول بسته شده و منتخبان باید برنامه‌ها و رویکردهای خود در مجلس دوازدهم را  مُرور کنند تا در ۷ خرداد با دست پُر راهی خانه ملت شوند.

آگاه: انتظار می‌رفت همین فرآیند از سوی منتخبان اعمال شود، اما ظرف روزهای اخیر صحبت‌ها و خط و نشان‌هایی از سوی ساکنان جدید ساختمان مجلس به گوش رسید که خوشایند نبود. مصادره رای ملت به تغییر هیئت رئیسه و ... بازتابی در رسانه‌ها و بویژه فضای مجازی پیدا کرد. یک صحبت جنجالی با پاسخ‌هایی از طرف مقابل رو به رو شد و دیالوگ‌ها «پینگ پونگی» استمرار یافت؛ فقط کافی است رصدی به صفحات شخصیت‌های سیاسی، کاندیداها و منتخبان داشته باشیم، به وضوح می‌توان مشاهده کرد چه پاسخ‌هایی بین آنان رد و بدل می‌شود! همین کنش و واکنش‌ها منجر به آن شد که مجلس دوازدهم قبل از آغاز به کار رسمی، از رهبر انقلاب تذکر دریافت کند. ایشان ۱۷ اسفندماه در آخرین دیدار با رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، روی کار آمدن هر مجلس جدید را شیرین و همراه با رویش امیدهای تازه و چشم‌اندازهای جدید برای کشور دانستند و گفتند: حضور نمایندگان جدید در کنار نمایندگان ادوار قبل که ترکیبی از نوآوری و تجربه است، سرمایه‌ای با ارزش و خونی تازه در رگ‌های مجموعه سیاسی است.

معظم له در تذکری مهم، سخنان اختلاف‌انگیز، دعوا راه‌انداختن‌ها و ستیزه‌گری‌های دشمن‌پسند را موجب تلخ شدن شیرینی تشکیل مجلس جدید خواندند و فرمودند: منتخبان مجلس جدید مراقبت کنند و نگذارند شیرینی تشکیل مجلس در کام مردم و فضای سیاسیِ با طراواتِ کشور تلخ شود، ضمن آنکه اگر مجلس دچار دعوا و ستیزه و مقابله و جبهه‌بندی‌های گوناگون شود، از کار اصلی خود باز می‌ماند. با تذکری و به عبارت دیگر کارت زردی که منتخبان ملت از سوی رهبر انقلاب دریافت کردند باید به دو نکته اساسی اشاره کرد:

۱- منتخبان ملت باید به این نکته واقف باشند که رأی دهندگان در انتظار گره‌گشایی از امور خود هستند نه جار و جنجال بیهوده که جز ناامیدی حاصلی ندارد. ما هنوز حاشیه‌ها و جنجال‌های مجلس ششم که در عصرِ اصلاحات روی کار بود را فراموش نکردیم. بهتر است منتخبان مردم که بیشتر آنها در اردوگاه نیروهای انقلاب فعالیت می‌کنند قبل از ورود به مجلس، حاشیه‌های دوره ششم را بازخوانی کنند! آن حرف و حدیت‌ها چه گره‌ای از مشکلات و معضلات مردم گشود؟ از این رو در دوره «کار و تلاش» قوه مجریه باید قوه مقننه هم در عصر جدید، با ریل گذاری دقیق و درست مسیر دولت را برای کار بیشتر هموار کند!

۲-  پوست اندازی در ترکیب مجلس دوازدهم می‌تواند فرصتی برای بازسازی وجهه مجلس باشد. نمی‌توان نادیده انگاشت که مردم با رای خود پیام تغییر ویترین مجلس را صادر کردند اما تغییر در رویکرد و روش، شرط و شروطی دارد. به شرط آنکه نمایندگان دغدغه‌های جامعه را ملاک قانونگذاری خود قرار دهند و از سوی دیگر ظرفیت خود را معطوف به بعد کارشناسی قوانین کنند.

قطعا نمی‌توان ادعا کرد در مجلس شورای اسلامی، ۲۹۰ نماینده از یک گفتمان پیروی کنند اما نباید بینش‌های سیاسی و تضارب آرا را بهانه‌ای برای تلخ کردن کام ملت کنند. منتخب سوم تهران در مجلس دوازدهم ضمن بیان این مطلب، در گفت‌وگوی ویژه خبری که ۱۷ اسفندماه از شبکه خبر سیما پخش می‌شد، گفته بود: «تغییری که با مجلس دوازدهم ایجاد خواهد شد باید در حل مسائل مردم و تعیین اولویت‌های کشور مصداق پیدا کند و تکثر و تضارب آرا در مجلس به نفع کشور است، اما نباید با توهین، تخریب و افترا همراه شود.» به همین جهت توقع می‌رود، در سه ماه باقیمانده تا مجلس دوازدهم به‌خصوص پس از برگزاری انتخابات میان دوره‌ای و تکمیل کرسی‌های مجلس، منتخبان در یک گعده دور هم جمع شوند و چشم انداز ۴ ساله خود را با دو رویکرد نظارت و قانون گذاری تبین کنند. بدون شک مجلس می‌تواند با چشم انداز درست، فضایی را فراهم کند تا جامعه به درک بهتری از حقیقت نمایندگی مجلس برسد. مجلس دوازدهم با جهادِ مردم در ۱۱ اسفند و تذکری که اخیرا از سوی ره ویرایش شده بر انقلاب دریافت کرده‌اند، چه کارنامه‌ای از خود ارائه خواهد داد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.