فراکسیون وحدت به بازار آمد

آگاه: شورای وحدت پس از انتخابات‌۹۸ در پی بروز برخی اختلاف‌نظرها راه خود را از شورای ائتلاف جدا کرد و تشکلی جدید با محوریت جامعه روحانیت مبارز بنیان نهاد. این تشکل که مجوز وزارت کشور را هم دریافت کرده است در انتخابات ۱۱اسفند ماه سال گذشته فهرست خود را در تهران و استان‌ها منتشر کرد و پس از اعلام نتایج اعلام شد که «۶۰نامزد تخصصی شورای وحدت راهی مجلس دوازدهم شدند.» در تهران نیز منوچهر متکی ـ سرلیست شورای وحدت ـ اعتماد مردم را کسب کرد و در دوره «پساانتخابات» خبر داد که ما در مجلس آینده فراکسیون وحدت را تشکیل می‌دهیم.

بیش از یک‌ماه از انتخابات مجلس دوازدهم می‌گذرد. مرحله دوم آن هم حدود یک‌ماه دیگر و در تاریخ ۲۱اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، به همین جهت بعد از تعطیلات نوروز و عید فطر، بازیگران انتخابات دوباره وارد صحنه شده‌اند تا با حمایت از کاندیداهای خود بتوانند تغییری هرچند اندک در آرایش سیاسی بهارستان در ایستگاه دوازدهم ایجاد کنند؛ ازاین‌رو گردهمایی «وحدتی‌ها» روز گذشته در مجتمع آدینه واقع در غرب تهران با حضور فعالان سیاسی و منتخبان مجلس جدید تشکیل شد. مجتمعی که پیش از این شاهد برگزاری مجمع عمومی  احزابِ اصولگرا، اصلاح و اعتدالی بود.

نشست شورای وحدت با پیام آیت‌الله موحدی کرمانی، ریش سفید اصولگرایان سنتی و رییس شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز آغاز به کار کرد. در نوبت صبح، مجتبی ذوالنوری، نایب‌رییس مجلس و منتخب مردم قم در مجلس دوازدهم، محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، منوچهر متکی منتخب مردم تهران در مجلس دوازدهم و سید شهاب‌الدین صدر عضو هیات عالی شورای وحدت به ایراد سخنرانی پرداختند و در نوبت عصر نیز متکی که دبیری و سخنگویی شورای وحدت را برعهده دارد، در نشست خبری به تشریح دیدگاه‌ها و برنامه‌های تشکل متبوعش در مرحله دوم انتخابات پرداخت.

در حاشیه نشست، جایگاه ویژه‌ای برای مدعیان اختصاص داده شده بود تا در جمع خبرنگاران حضور یابند و به پرسش‌های اصحاب رسانه پاسخ دهند؛ شاه‌بیت سخنان مطرح‌شده ازسوی منتخبان و کنشگران سیاسی «تحول در خانه ملت» و عبور از ریاست‌محوری در قوه مقننه بود. تعدادی از منتخبان درحالی از هم‌اکنون پرچم تحول در مجلس دوازدهم را برافراشته‌اند که کمتر از دو ماه دیگر تا آغازبه‌کار رسمی مجلس جدید باقی مانده است. براین اساس باتوجه‌به دو پیام صادرشده در نشست شورای وحدت برای تحول دو نکته حائز اهمیت است:

۱- همایش مذکور را نمی‌توان همایش سراسری منتخبان مجلس دوازدهم دانست، هرچند احتمال می‌رود پس از برگزاری مرحله دوم نشست هم‌اندیشی با حضور منتخبان تشکیل شود اما این گعده اخیر فقط با حضور تعدادی از آنها در خیابان آبشناسان برگزار شد؛ بنابراین باید منتظر ماند و دید آیا یارانِ سیاسی جامعه روحانیت مبارز می‌توانند سایر منتخبان را برای تحول اساسی در خانه ملت متقاعد کنند، ضمن آنکه دورهمی روز گذشته را بیشتر می‌توان به‌منزله رونمایی از فراکسیون وحدت در دوره جدید نهاد قانون‌گذاری تحلیل کرد، اما آنچه از نظرات منتخبان دریافت شد تا به امروز فردی در مقابل تحول و تحول‌خواهی «گارد» نگرفته است؛ آیا پرچم تحول در مجلس دوازدهم برافراشته می‌شود؟ پس از شروع به کار قوه مقننه ـ ۷خردادـ بهتر می‌توان به این پرسش پاسخ داد یا درباره آن تحلیل ارائه کرد.

۲- تغییر رییس مجلس یا صحن‌محوری به‌جای ریاست‌محوری هم نکته دیگری بود که در نشست «وحدتی‌ها» به آن اشاره شد. براساس اخبار منتشرشده پنج نماینده تمایل دارند، نامزد جایگاه ریاست مجلس شوند و درنهایت با رأی وکلای مردم رییس جدید خانه ملت انتخاب خواهد شد و نمی‌توان نسخه نهایی برای این جایگاه تجویز کرد، اما تا به امروز آنچه ازسوی منتخبان در رسانه‌ها و جراید مخابره شده حاکی از رقابت جدی فراکسیون‌ها با یکدیگر است. کدامیک از فراکسیون‌ها می‌توانند در تصمیمات هرم سبز بهارستان تاثیرگذار باشند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.