سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دیروز به کار خود پایان داد. از ابتدای آغاز به فعالیت این رویداد تا به اکنون شاهد استقبال‌های مخاطبان از نمایشگاه و حضور علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی در این رویداد فرهنگی بوده‌ایم.

۲۵ درصد به لحاظ فروش تعداد آثار افت داشتیم

آگاه: بالغ بر ۲۶۰۰ ناشر فرهنگی در نمایشگاه غرفه داشته و میزبان علاقه‌مندان این حوزه هستند. در جریان بازدید از غرفه نشر معارف، مرتضی اخوی، مدیر روابط‌عمومی این نشر، درباره وضعیت برپایی نمایشگاه امسال و استقبال‌ها از این رویداد و این انتشارات گفت: استقبال‌ها به‌شدت خوب بود و می‌توان گفت مانند دوره گذشته بود. حدود ۲۰ تا ۲۵درصد به‌لحاظ فروش تعداد آثار افت داشتیم و این شامل حال همه ناشران می‌شود و این به دلیل افزایش قیمت کتاب‌هاست. 

اخوی با اشاره به افزایش قیمت‌های کتاب بیان کرد: نشر معارف تلاش دارد تا قیمت‌ کتاب‌هایش را افزایش ندهد؛ چالشی که همیشه در انتشارات داریم آن است که قیمت‌ها به گونه‌ای افزایش پیدا نکند که مخاطبان توان خرید داشته باشند و با مشکل مواجه نشوند. افزایش قیمت کاغذ، هزینه‌های آماده‌سازی کتاب اعم از طرح جلد، ویراستاری، صفحه‌آرایی، نمونه‌خوانی و... موجب می‌شود تا درصد هزینه فروش مقداری افزایش پیدا کند و ما نیز ناگزیر به افزایش قیمت کتاب‌هایمان می‌شویم. این امر در آمار فروش و افت آن بسیار موثر بوده است. 

مدیر روابط‌عمومی نشر معارف درباره پرفروش‌ترین آثار این نشر گفت: «راه رشد»، کتاب تربیت دینی کودک و نوجوان یکی از پرفروش‌ترین کتب نشر معارف است که در چهار جلد ازسوی آیت‌الله حائری شیرازی نوشته شده است و مخاطب هر چهار جلد را به‌صورت یکجا تهیه می‌کند. برخی کتاب‌ها مانند «علی از زبان علی»، «ستاره‌ها چیدنی نیستند» و «تندتر از عقربه‌ها حرکت کن» ازجمله کتاب‌های پرفروش نشر معارف بوده است. 

مرتضی اخوی با بیان اینکه این دوره به‌لحاظ ساختاری تغییرات چندانی با ادوار گذشته نداشته است، افزود: چندان تغییر محسوسی به نسبت ادوار گذشته حس نکردم و به‌لحاظ ساختاری تفاوت فاحشی دیده نمی‌شود. ما نزدیک به دوهزار عنوان کتاب در غرفه داریم، به ناشرانی که همانند نشر معارف عناوین بسیاری دارند، غرفه‌ای با متراژ دوره گذشته اختصاص داده شده است. غرفه ناشران بزرگ دیگر هم به همین اندازه و با همین متراژ است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب متولی برپایی این رویداد هستند که همه هماهنگی‌ها را انجام می‌دهند. در فضای نمایشگاه با نکته یا مشکل خاصی مواجه نشدیم. 

مرتضی اخوی، مدیر روابط عمومی نشر معارف، با اشاره به ضعف در تبلیغات این رویداد، در پایان گفت: نمایشگاه کتاب هرساله در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود. تبلیغات این رویداد بزرگ فرهنگی ضعیف است، برای اینکه این حضور و برگزاری را بهتر از پیش به گوش مخاطبان برسانیم، از دو تا سه ماه قبل تبلیغات را درباره نمایشگاه را در شهر، رسانه‌های ملی، فضای مجازی و اصحاب رسانه و ... آغاز کنند و اهالی رسانه به صورت گسترده دست به تبلیغات این رویداد بزرگ فرهنگی بزنند و اطلاع‌رسانی‌ها صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.