۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۳٬۹۴۹

حدود ۳۰روز دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم برگزار می‌شود و بازار گمانه‌زنی‌ها پیرامون کاندیداهای این انتخابات داغ است. 

اژه‌ای مطلقا کاندیدای ریاست‌جمهوری نمی‌شود

آگاه: یکی از اشخاصی که پیرامون کاندیداتوری او گمانه‌زنی می‌شد، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای، رییس قوه‌قضاییه بود؛ شخصیتی که از دهم تیرماه۱۴۰۰ با حکم رهبر انقلاب عهده‌دار سمت ریاست عدلیه شده و به‌تازگی سندِ روزآمدشده‌ تحول قضایی را منتشر کرده است. برخی کانال‌ها و سایت‌ها مدعی شده‌ بودند که نزدیکان اژه‌ای درحال برنامه‌ریزی برای ورود او به عرصه انتخابات هستند.‌ از منظر گردانندگان این کانال‌ها و سایت‌ها، تجربه آیت‌الله رئیسی در ورود از دستگاه قضا به قوه مجریه، می‌تواند چراغ راه اژه‌ای باشد.

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای و سیاسی درخصوص کاندیداتوری اژه‌ای در انتخابات هشتم تیر ادامه داشت تا اینکه روز گذشته مرکز رسانه قوه قضاییه، در واکنش به برخی گمانه‌زنی‌های انتخاباتی در فضای مجازی و رسانه‌ای اطلاعیه‌ای صادر کرد. اطلاعیه‌ای که در آن درج شده بود: ریاست قوه قضاییه مطلقا قصد و اراده‌ای برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد.

در متن این اطلاعیه آمده بود: حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای که از دهم تیرماه ۱۴۰۰ با حکم مقام معظم رهبری مسئولیت ریاست قوه قضاییه را عهده‌دار شده ‌است، بر انجام ماموریت محوله در عدلیه اصرار و تمرکز دارد و امتثال‌امر رهبری حکیم انقلاب در راستای تحول در دستگاه قضا را از مفروضات اصلی می‌داند، لذا اعلام می‌شود که ریاست قوه قضاییه مطلقا قصد و اراده‌ای برای گام نهادن در مسیر انتخاباتی جهت تصدی ریاست دولت را ندارد و کمافی‌السابق معطوف و متمرکز بر اجرایی‌سازی مفاد فصل یازدهم قانون اساسی ناظر بر وظایف و مسئولیت‌های دستگاه قضایی است.

شایان ذکر است که به‌موجب اصل ۱۳۱قانون اساسی نیز طی زمان حاضر تا انتخاب رییس‌جمهوری منتخب، محسنی‌اژه‌ای به‌عنوان رییس قوه‌قضاییه عهده‌دار مسئولیت در شورای قیدشده در اصل مزبور است و اگرچه عضویت در این شورا در تنافی با کاندیداتوری نیست اما رییس دستگاه قضا اعلام کرده که مطلقا عزمی برای نامزدی ندارد.

به موجب اصل۱۳۱ قانون اساسی در صورت فوت، عزل، استعفا، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رییس‌جمهوری یا در موردی که مدت ریاست‌جمهوری پایان یافته و رییس‌جمهوری جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رییس‌جمهوری با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را برعهده می‌گیرد و شورایی متشکل از رییس مجلس و رییس قوه قضاییه و معاون اول رییس‌جمهوری موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت ۵۰روز رییس‌جمهوری جدید انتخاب شود. همچنین در صورت فوت معاون اول یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی شود و نیز درصورتی‌که رییس‌جمهوری معاون اول نداشته باشد، مقام رهبری فرد دیگری را به جای او منصوب می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.