روز گذشته هرم سبز بهارستان خبرساز شد؛ ساعت۸ صبح دومین جلسه مجلس دوازدهم به ریاست «علاءالدین بروجردی» رییس سنی و با حضور ۲۸۷نفر از منتخبان مردم برگزار و انتخاب هیات‌رییسه در دستورکار قرار گرفت. از قبل هم اعلام شده بود که برای جایگاه ریاست مجلس سه نفر ردای کاندیداتوری را بر تن کرده‌اند. «محمدباقر قالیباف» رییس مجلس یازدهم، «مجتبی ذوالنوری» نایب‌رییس سابق مجلس و «منوچهر متکی» وزیر پیشین امور خارجه برای تصدی صندلی شماره یک بهارستان با یکدیگر رقابت کردند. برای نواب‌رییسی هم ۶نفر اعلام کاندیداتوری کرده بودند.

جریان‌شناسی هیات‌رییسه مجلس دوازدهم

آگاه: با رأی نمایندگان خانه ملت تکلیف رییس مجلس مشخص شد و محمدباقر قالیباف یکبار دیگر با ۱۹۸رأی نمایندگان به‌عنوان رییس مجلس شورای اسلامی روی صندلی ریاست خانه ملت نشست. همچنین «حسینعلی حاجی دلیگانی»، «عبدالرضا مصری»، «علی نیکزاد»، «حمید رسایی»، «موسی غضنفرآبادی» و «حمیدرضا حاجی‌بابایی» که همه آنها سابقه حضور در پارلمان را دارند برای جلوس بر کرسی نواب‌رییسی رقابت کردند و سرانجام با رأی نمایندگان، ترکیب هیات‌رییسه (رییس، نواب و دبیران) به مدت یک سال انتخاب شدند.

پیام مهم آرایش جدید هیات‌رییسه

اگر به ترکیب هیات‌رییسه در مجلس یازدهم ـ در طول چهار سال ـ دقت می‌کردید، خبری از حضور اعضای فراکسیون مستقلین نبود و صندلی‌های هیات‌رییسه در اختیار اعضای فراکسیون نیروهای انقلاب به ریاست «قالیباف نواصول‌گرا» قرار می‌گرفت اما در همین ابتدای کار، یک عضو شاخص فراکسیون مستقلین راهی هیات‌رییسه مجلس دوازدهم شد. «غلامرضا نوری قزلجه» با ۱۳۰رأی به‌عنوان ناظر انتخاب شد و به هیات‌رییسه راه یافت. این حضور نشان می‌دهد در پشت‌صحنه یک ائتلاف بین مستقلین با فراکسیون نیروهای انقلاب شکل گرفت، آنها برای ریاست، به قالیباف رأی دادند و در مقابل هم یک کرسی به آنها ـ مستقلین ـ در هیات‌رییسه داده شد.

محمدباقر قالیباف که یک دوره رییس مجلس بود بار دیگر توانست با ۱۹۸رأی، صندلی خود را حفظ کند. او درحالی برای دومین دوره به‌عنوان رییس انتخاب شد که رقبایش شکست سنگینی خوردند. «مجتبی ذوالنوری» نماینده مردم قم و نایب‌رییس سابق مجلس، از منتقدان پروپاقرص قالیباف است و حتی در روزهای پایانی مجلس سابق نطق تندی نسبت‌به عملکرد او و اطرافیانش بیان کرد. قبل از برگزاری مراسم افتتاحیه هم در گعده‌ها و نشست‌های منتخبان شرکت و بدون لکنت‌زبان از نحوه ریاست مجلس انتقاد می‌کرد. امنا و شریان از ـ بازیگران مجلس دوازدهم ـ بیشتر به‌دنبال ریاست وی بودند. حمید رسایی، نماینده مردم تهران در توییتی از او حمایت کرد اما این نشست و برخاست‌ها و حمایت‌ها جواب نداد و ذوالنوری فقط ۶۰رأی نمایندگان را کسب کرد.

انتظار می‌رفت این تعداد آرا را منوچهر متکی به دست آورد، چراکه در دوره «پساانتخابات» شورای وحدت در اطلاعیه‌ای خبر داد: ۶۰نفر از گزینه‌های این شورا ـ که به‌صورت اختصاصی از آنها حمایت کرده‌ایم ـ پیروز انتخابات شده‌اند و قرار است فراکسیون وحدت هم در دوره جدید در مجلس تشکیل شود اما اصلا بخت با متکی دیپلمات یار نبود و پنج رأی به سبد او ریخته شد. او تلاش زیادی کرد قبل از تشکیل صحن علنی و رأی‌گیری نمایندگان، دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خودش را رسانه‌ای کند، به همین جهت با اکثر رسانه‌ها به گفت‌وگو پرداخت و چندین نشست هم با حضور منتخبان برگزار کرد اما برای او هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد و این آرا برای متکی و شورای وحدت حامل پیام مهمی بود. او برای آنکه بتواند در مجلس دوازدهم موثر باشد کار سخت و سنگینی را پیش رو دارد و باید بیش از این با همکارانش در ارتباط باشد.

مورد عجیب آرای باطله

البته برای کرسی ریاست ۲۴رأی باطله اعلام شد! هدف نمایندگانی که آرای باطله دادند، چه بود؟ یعنی یک نماینده نمی‌تواند به جمع‌بندی واحد و مشخص برای گزینه ریاست مجلس دست یابد؟! اگر نمی‌تواند به این جمع‌بندی برسد، چگونه می‌خواهد درباره طرح‌ها و لوایحی که در صحن بررسی خواهد شد نظر ارائه دهد؟! اگر شفافیت به منصه ظهور می‌رسید، این ۲۴نفر باید پاسخ می‌دادند که چرا این‌گونه رأی خود را در صندوق انداختند؟!

نواب رییس هم در دوره جدید پوست‌اندازی شد. «حمیدرضا حاجی‌بابایی» در دوره سابق ریاست کمیسیون برنامه‌وبودجه را برعهده داشت و در این دوره ارتقا یافت و نایب‌رییس اول شد. «علی نیکزاد» که در مجلس یازدهم سه سال نایب‌رییس بود این بار هم باز اعتماد بهارستانی‌ها را به دست آورد و نایب‌رییس دوم شد. این دو گزینه در فراکسیون نیروهای انقلاب عضویت دارند.

«حمید رسایی» از اعضای ائتلاف امنا و از منتقدان رییس مجلس برای نواب‌رییسی دورخیز برداشت اما او هم ناکام ماند و ۳۵رأی به دست آورد. او ۲۴اردیبهشت‌ماه در هفته‌نامه ۹دی که به مدیرعاملی خودش منتشر می‌شود در گزارشی با تیتر «تیر قالیباف قطعی شد» به واکاوی آرایش سیاسی مجلس دوازدهم پرداخت اما تحلیل ارائه شده درست از آب درنیامد و آرایش هیات‌رییسه حاکی از آن است که وزن شورای ائتلاف بیش از سایر جریان‌هاست، ضمن آنکه برخی از اعضا هم در ایام انتخابات گزینه‌های مشترک بین شانا، امنا و شورای وحدت بودند.

نتیجه‌گیری

انتخابات مجلس و هیات‌رییسه پایان یافت و از همین امروز نمایندگان باید با تمام قوا وقت خود را صرف خدمت به مردم کنند و همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب در پیام خودشان فرمودند: «مجلس باید آرامش‌بخش و امیدآفرین باشد»؛ به همین جهت اکنون که سلایق مختلف سیاسی در هیات‌رییسه هم حضور پیدا کرده‌اند باید نمایندگان که همه آنها نمایندگان مردم ایران هستند به‌سرعت برنامه‌ها و اولویت‌های مجلس دوازدهم را در سال «جهش تولید با مشارکت مردمی» را در دستورکار قرار دهند. امروز دیگر وقت کار و تلاش است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.