در دوره ثبت‌نام داوطلبان انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری از پاستور ۱+۵ نفر ردای داوطلبی انتخابات را بر تن کرده‌اند. پنج نفر از وزرا و معاونان رییس‌جمهوری و یک نفر هم شهردار تهران به جرگه رقابت نفس‌گیر در آوردگاه هشتم تیر پیوسته‌اند. «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «داوود منظور» معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان برنامه‌وبودجه، «امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» معاون رییس‌جمهوری و رییس بنیاد شهید، «مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی، «صولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی پنج عضو کابینه هستند که در انتخابات چهاردهم ثبت‌نام کرده‌اند.

۱+۵ در مسیر انتخابات

آگاه: علاوه‌بر آنها، «علیرضا زاکانی»، شهردار تهران هم با شعار «دولتِ خدمت در راه جمهور» وارد صحنه شده و منتظر اعلام نتایج ازسوی شورای نگهبان است تا از خیابان بهشت مرخصی بگیرد و خود را برای رقابت انتخابات آماده کند. از میان داوطلبانی که سابقه حضور در میدان پاستور ـ دولت سیزدهم ـ را دارند، «قاضی‌زاده هاشمی» و «علیرضا زاکانی» پیش از این نامزد انتخابات شده بودند. هر دو در مجلس یازدهم حضور داشتند. یک نفر نماینده مردم مشهد و نایب‌رییس مجلس و دیگری نماینده مردم قم بود.

قاضی‌زاده با شعار «دولت سلام» پا به صحنه انتخابات۱۴۰۰ نهاد و تا آخر در میدان باقی ماند، اما پس از تشکیل دولت به ریاست شهید رئیسی از نمایندگی مردم مشهد در خانه ملت استعفا داد و سکانداری بنیاد شهید را برعهده گرفت. زاکانی نیز همانند او در انتخابات سیزدهم حضور داشت و در رقابت‌ها به‌ویژه مناظره‌ها «تند و صریح» پاسخ کاندیداهای اصلاح‌طلب را می‌داد و درنهایت به نفع گزینه واحد و رأی‌آور جبهه انقلاب کنار کشید. 

نماینده مردم قم در مجلس یازدهم بعد از پیروزی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در انتخابات شورای ششم که همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد، با رأی اکثریت اعضا به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد و از بهارستان استعفا داد و به خیابان بهشت رفت.

پس از ثبت‌نام دولتی‌ها، این پرسش مطرح شد که آیا همه آنها تا آخر در میدان رقابت باقی می‌مانند یا از این جمع یک گزینه واحد معرفی می‌شود؟

رییس‌دفتر رییس‌جمهوری با حضور در شبکه سوم سیما در پاسخ به این سوال گفته بود که دولت نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ندارد. همکاران من در دولت که کاندیدا شده‌اند سعی کنند در پایان اجماع کنند تا یک رییس‌جمهوری با رأی بالا پیروز شود.

چهارشنبه هفته گذشته نمایندگان اصحاب رسانه به پاستور دعوت شدند تا بعد از پایان جلسه هیات دولت با اعضای کابینه گفت‌وگو کنند. پرسش خبرنگاران، نحوه حضور دولتی‌هایی بود که وارد گود انتخابات شده‌اند. قاضی‌زاده هاشمی دراین‌باره با بیان اینکه بنده خود را متعلق به جبهه انقلاب می‌دانم و هر تصمیمی که جبهه انقلاب بگیرد از آن تبعیت می‌کنم، می‌گوید: امیدوارم که یک انتخابات رقابتی به احسن وجه اتفاق بیفتد و ان‌شاءالله شایسته‌ترین افراد انتخاب شود.

صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نظر دیگری ارائه می‌دهد و تاکید می‌کند: تا آخر انتخابات می‌مانم. آمده‌ام که بمانم.

اما در بین بین شهردار تهران و یکی دیگر از داوطلبان انتخابات۱۴۰۳ به پیروزی خود در هشتم تیر خوش‌بین است و درعین‌حال می‌گوید که هرکس احساس وظیفه کرده، عزیز است. اوج عقلانیت است که جبهه انقلاب تصمیم جمعی بگیرد.

زاکانی اصول‌گرا که ارتباط نزدیک با جمعتین رهپویان، ایثارگران، جانبازان و جبهه تحول‌خواهان انقلابی دارد، از ظرفیت و پتانسیل یارانش در آوردگاه انتخابات استفاده می‌کند. خبرنگار آگاه باخبر شد: «عبدالمطهر محمدخانی» سخنگوی شهرداری مرخصی گرفته تا وقت بیشتری را صرف فعالیت‌های انتخاباتی کند. همچنین «محمدامین توکلی‌زاده» هم از گزینه‌های اصلی ریاست ستاد انتخاباتی زاکانی است. نزدیکان او می‌گویند: احتمال کناره‌گیری شهردار تهران در این دوره از انتخابات ضعیف است، وی احتمالا می‌خواهد تا پایان حضور داشته باشد. حال باید منتظر ماند و دید آیا زاکانی ترجیح می‌دهد تا آخر در ماراتن هشتم تیر حضور داشته باشد یا همانند ۱۴۰۰ به نفع گزینه واحد کناره‌گیری می‌کند؟!

آنچه مشخص است، تکثر کاندیداها در جبهه انقلاب کار را سخت می‌کند و احتمال آنکه انتخابات نیز به مرحله دوم کشیده شود زیاد است؛ ازاین‌رو پیش از این «محسن رضایی» در حساب کاربری شخصی خود در شبکه ایکس، نوشته بود که «اطمینان راسخ دارم که برای اداره مطلوب در کشور باید از فردگرایی عبور کرد و تنها با اجماع همه نیروهای انقلاب و با برادری در میان آنان است که می‌توان گام‌های بزرگ برداشت.»

شورای نگهبان هنوز درحال بررسی پرونده ۸۰داوطلب انتخابات است که اولین پیام وحدت رسانه‌ای شد. «داوود منظور»، رییس سازمان برنامه‌وبودجه و داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری پنج‌شنبه گذشته از راهبرد انتخاباتی پنج داوطلب انتخابات خبر داد و در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: از بین پنج کاندیدای عضو دولت در رقابت نهایی فقط یک نفر حضور خواهد داشت.

حال در این گزاره باید پرسید، گزینه واحد کیست و چه زمانی از او رونمایی می‌شود؟ در پاسخ باید به اعلام نتایج ازسوی شورای نگهبان اشاره کرد تا پی برد چه گزینه‌هایی رسما نامزد انتخابات شده‌اند. درصورتی‌که از گروه ۱+۵ همه از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند باید برنامه‌های آنها ارائه و در مناظرات حضور یابند تا عیارشان سنجیده شود. قطعا پس از مناظرات می‌توان تحلیل جامع‌تری را ارائه کرد. اما منظور این اطمینان را داد که از این جمع یک نفر باقی خواهد ماند.

انتظار می‌رود داوطلبان دیگری که در جبهه انقلاب ایفای نقش می‌کنند به خرد جمعی و تصمیم واحد پایبند باشند و با حمایت از گزینه رأی‌آور، مردم را در انتخاب اصلح کمک کنند. از سوی دیگر، نباید کنش و واکنش جریان رقیب را نادیده انگاشت. دو جریان اصلاح‌طلب و اعتدالی، عزم خود را جزم کرده‌اند تا حضوری فعال در انتخابات پیش رو داشته باشند و در همین راستا، از روزنه‌گشایی سال۱۴۰۲ به راه‌گشایی ۱۴۰۳ رسیده‌اند و می‌خواهند با حضور بازیگرانشان به رقابت بپردازند. هرچه زمان می‌گذرد، فضا شفاف‌تر می‌شود به همین جهت احتمالا در اواسط یا اواخر هفته جاری فهرست نهایی نامزدها از شورای نگهبان به وزارت کشور ارسال و اعلام می‌شود و به‌صورت رسمی تبلیغات به مدت دو هفته به صدا درمی‌آید. باید دید در این مدت چه اتفاقاتی در بین کارگردانان و بازیگران سپهر سیاست خواهد افتاد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.