نماینده مردم تربت حیدریه در گفتگو با آگاه، در تحلیل و ارزیابی خود پیرو برگزاری مناظرات اقتصادی ۶نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: مناظره صورت‌گرفته از لحاظ شکلی و محتوایی حائز دو نکته است.

فضای  سرد در مناظره اقتصادی

آگاه: محسن زنگنه با بیان اینکه مناظره‌ صورت‌گرفته از لحاظ شکلی مناسب نبود، گفت: ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که نوع نشستن افراد روی صندلی‌های مستقرشده مناسب نبود و اینکه برای این مناظرات مبل تعبیه و تریبون‌ها جمع شده است، نتوانست رضایت لازم را به وجود بیاورد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره طرح پرسش‌های مطرح‌شده در مناظره اقتصادی تاکید کرد: در این مناظره ازسوی کارشناسان ۵ الی ۶ سوال مطرح شد و این امکان را ایجاد می‌کرد تا افراد در پاسخ به سوالات هر موضوعی را مطرح  و به نوعی کلی‌گویی کنند.
زنگنه با بیان اینکه مناظره اقتصادی طولانی و خسته‌کننده بود، ادامه داد: بنابراین این قبیل موضوعات ازجمله ایرادات شکلی به مناظره اقتصادی بود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایرادات محتوایی به مناظره اقتصادی ۶نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که در این مناظره افراد حرف جدیدی نسبت‌به میزگردهایی که پیشتر برگزار کرده بودند، نداشتند و حتی مثال‌هایی هم که می‌زدند ازجمله مثال‌هایی بود که ما بارها از زبان این نامزدها شنیده بودیم.
زنگنه ادامه داد: بنابراین این مناظره به‌خوبی نتوانست به مردم در راستای تصمیماتشان کمک کند؛ البته در این مناظره لحن‌ها، نوع بیان و زبان بدن مقداری توانست در مخاطب تاثیرگذار باشد اما به نظر بنده در محتوا موضوع جدیدی ازسوی نامزدها مطرح نشد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سوالات مطروحه از نامزدها در مناظره فوق چندین ایراد داشت، ادامه داد: نخستین ایراد این بود که سوال‌کنندگان اکثرا از یک نحله فکری بودند؛ بنابراین همه سوال‌کنندگان ازجمله کسانی بودند که تقریبا زاویه نگاه اقتصادی‌شان مشابه همدیگر بود؛ از این رو وقتی این سوال‌کنندگان درباره تورم صحبت می‌کردند، همه روی نقدینگی تاکید داشتند یا در موضوع اجرای برنامه هفتم توسعه، روی رشد هشت درصدی اقتصاد تمرکز می‌کردند. بنابراین این موضوع هم ایرادی بود که به نظر بنده به مناظرات اقتصادی وارد است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نامزدها در این مناظره درباره اجرای برنامه هفتم توسعه نقطه نظر مشخصی را ارائه کردند یا خیر؟ گفت: درباره برنامه هفتم توسعه ما شاهد دو طیف دیدگاه بودیم؛ یک طیف تاکید داشت که برنامه هفتم توسعه عملیاتی نیست و تحقق پیدا نخواهد کرد. اما طیف دیگر قائل بر این بودند که ما می‌توانیم این برنامه را اجرا کنیم و باید روی برنامه متمرکز شویم.
وی ادامه داد: به اعتقاد بنده، غیر از ریاست مجلس که بالاخره به برنامه هفتم توسعه احاطه داشت و یک الی دو نامزد دیگر، مابقی چندان اشرافی به برنامه هفتم توسعه نداشتند و براساس برخی یادداشت‌هایی که کارشناسان به آنها داده بودند، درباره برنامه صحبت می‌کردند.
زنگنه در ادامه با اشاره به مبحث دستیابی به رشد اقتصادی هشت‌درصدی و طرح دیدگاه‌های نامزدها اظهار کرد: زمانی که مسئله رشد هشت درصدی در برنامه هفتم توسعه مطرح شد، ما تاکید داشتیم که این رشد قطعا متکی به سرمایه‌گذاری نیست لذا امروز مدل‌های مختلفی برای رشد اقتصادی وجود دارد و این مدل‌ها براساس فناوری، بهره‌وری و مدل‌های دیگر است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: مدلی که بر مبنای سرمایه‌گذاری صرف است تقریبا تاریخ مصرف آن گذشته و اصل این حرف که رشد اقتصادی متمرکز بر سرمایه‌گذاری نیست، حرف درستی است. بااین‌حال در این بخش سهمی برای سرمایه‌گذاری قائل شده‌اند. از این رو در برنامه هفتم توسعه سه درصد از مسائل تاثیرگذار بر رشد اقتصادی، روی بهره‌وری متمرکز و پنج درصد نیز معطوف به سرمایه‌گذاری شده است.
زنگنه تاکید کرد: در زمینه سهم پنج درصدی سرمایه‌گذاری در رشد اقتصادی براساس برنامه‌هایی که داشتیم، تقریبا سالانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار منابع نیاز داریم که بخشی از آن در بودجه‌های عمرانی موجود بوده و بخشی از آن از منابع بانکی تامین می‌شود. البته حتما بخش دیگری از آن باید از طریق جذب سرمایه‌گذاری انجام شود.
وی با بیان اینکه در دولت شهید رئیسی سرمایه‌گذاری امری مهم بود، ادامه داد: به نظر بنده نه می‌توان به راحتی گفت که رشد اقتصادی تنها متکی به سرمایه‌گذاری است و نه می‌توان گفت که باید به‌طور کل این مسئله را حذف کرد، چراکه در این صورت این موضع‌گیری غیرعلمی تلقی خواهد شد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بنابراین مناظره اقتصادی صورت‌گرفته مناظره ضعیفی بود؛ البته ما در مقاطعی هم ملاحظات مصلحت‌اندیشانه زیادی داریم.
وی تاکید کرد: شاید یکی از دلایل سرد بودن مناظره اقتصادی این بود که همه برای خود خط قرمزی را فرض کرده بودند که دولت مستقر را مورد نقد قرار ندهند که باید گفت این مسئله بسیار غلط است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید تاکید کنم که حتی رهبر معظم انقلاب در حرم حضرت امام خمینی (ره) فرمودند که این دولت نقاط قوت و حفره‌هایی داشت؛ خوب این جای سوال دارد که این حفره‌ها کجاست؟ و چرا نباید در مناظرات درباره آنها صحبت کرد.
وی با بیان اینکه ما درحال‌حاضر حفره‌های اقتصادی زیادی داریم، تاکید کرد: ما در این زمینه با کسی تعارف نداریم، لذا اگر فردی می‌گوید در دولت آقای رئیسی بوده‌ام و کار اجرایی کردم، نمی‌تواند تنها نقاط مثبت دولت را بازگو کند و باید نقاط منفی را هم بیان کند.
زنگنه تصریح کرد: به نظر بنده، محافظه‌کاری که افراد داشته و خط قرمزی که برای خود درباره دولت شهید رئیسی ایجاد کرده بودند مناسب نبود، چراکه مردم هم این موضوع را مطلع می‌شوند و مردم هم از این موضوع حالشان خوب نمی‌شود.
وی با بیان اینکه مردم از صداقت خوششان می‌آید، ادامه داد: حتما و حتما ما شاید دیگر هیچ وقت فردی همچون شهید رئیسی، آن هم با این سوابق و این میزان اخلاص را نداشته باشیم اما این دلیل نمی‌شود که ما نقاط ضعف دولت را هم بازگو نکنیم؛ به‌عنوان مثال، ما در مناظره اقتصادی مشاهده کردیم که وقتی فردی می‌خواست به دولت شهید رئیسی انتقاد کند بلافاصله و سریعا نقد خود را اصلاح می‌کرد که این رویکرد، مناسب نیست.
زنگنه تاکید کرد: درواقع نامزدی که درحال‌حاضر توان نقد صریح را نداشته باشد، رویکرد مناسبی را در پیش نگرفته است؛ چراکه مردم اولین چیزی که از رییس‌جمهوری انتظار دارند، صداقت صلابت و محکم بودن است؛ از این رو یکی از مصادیق صداقت این است که ما نقاط قوت را گفته و نقاط ضعف را هم بازگو کنیم؛ بنابراین اینکه ما برای خودمان هاله‌ای درست کنیم و خط قرمزی بسازیم و بگوییم که قصد داریم مسیر دولت قبل را برویم، این مناسب نیست چرا که دولت قبل در بخش‌هایی با مشکلاتی مواجه بود.
وی ادامه داد: عدم نقد دولت گذشته بدین معناست که ما قصد داریم همین تورم و همین شرایط و همین سیاست‌های ارزی غلط و سیاست‌ها در زمینه خودرو و بخش کشاورزی را ادامه دهیم. به اعتقاد بنده، این مسئله هم مزید بر علت شد تا مناظره اقتصادی فضای سردی را تجربه کند. توصیه می‌کنم نامزدها در مناظرات اقتصادی کلی‌گویی نکرده و روی مصادیق صحبت کنند و نقد و نظر دهند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.