به‌طور قطع و یقین ویژگی‌هایی که ازسوی رهبر انقلاب برای یک نامزد اصلح بیان شده می‌تواند به مردم برای انتخاب نهایی کمک کند، ضمن آنکه عملکرد دولت فعلی و شعارها و برنامه‌هایی هم که ازسوی نامزدها تشریح شده پیش روی مردم قرار دارد و می‌توانند با کنار هم قراردادن هریک از این برنامه‌ها و وعده‌ها به جمع بندی برسند و با مشارکت گسترده در روز جمعه ۸تیرماه معاندان و بدخواهان نظام را ناامید کنند.

مردم چگونه و با چه معیاری گزینه اصلح را انتخاب کنند؟

آگاه: مناظرات ابتدای انقلاب از زیباترین و ماندگارترین مناظرات تاریخ انقلاب است. مناظرات اندیشمندان مسلمان با رهبران حزب توده که از تلویزیون پخش می‌شد. شهید بهشتی، مرحوم مصباح یزدی و دکتر سروش در یک سو و در سوی دیگر احسان طبری، فرخ نگهدار و کیانوری قرار داشتند. گروهی به نمایندگی از اسلام و گروه مقابل در دفاع از کمونیسم با یکدیگر مناظره می‌کردند.

مناظره برای رسیدن به حق و حقیقت، نه اثبات درستی خود
خاطره‌ای از احسان طبری نقل شده که در مناظره‌ای با شهیدبهشتی در استناد یا خواندن آیه‌ای از قرآن اشتباه می‌کند و شهید در یک کاغذ آیه صحیح را می‌نویسد و به طبری می‌دهد و او هم اصلاح می‌کند. طبری بعد از مناظره به بهشتی می‌گوید اگر تو یکی از جملات مارکس یا انگلس را اشتباه می‌گفتی، من همان جلسه وصلش می‌کردم به بی‌سوادی شما عمامه‌به‌سرها. بهشتی جواب می‌دهد ما برای رسیدن به حق و حقیقت مناظره می‌کنیم، نه اثبات درستی خودمان و مچ‌گیری از شما.
اوج زنده شدن نام «مناظره» و مذاکره رودررو را شاید بتوان در مناظرات داغ سال۸۸ دید، با این تفاوت که در مناظرات این سال و حتی سال‌های ۱۳۹۲، ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ رقابت بر سر صندلی ریاست‌جمهوری باعث می‌شد که اصل بحث موردتوجه قرار نگیرد و قوانینی همچون عدالت در تخصیص زمان به کاندیداها، مباحث را ابتر بگذارد. در ثانی در این مناظرات، حذف و زیر سوال بردن طرف مقابل مناظره نسبت‌به تبیین موضوعات مورد بحث اولویت داشت.
به وقت پنجم تیرماه ۱۴۰۳، آخرین مناظرات نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در صداوسیما برگزار شد؛ فعالان فضای مجازی به بیانیه‌خوانی نامزدها در پنجمین مناظره انتقاد وارد کردند. «علی قلهکی» در این راستا نوشت: فردی که نامزد ریاست‌جمهوری می‌شود و از فیلتر شورا عبور می‌کند، باید حداقل سخنران در حوزه‌های مختلف باشد؛ نه اینکه از روی نوشته‌های مشاوران بخواند!
به‌هرحال مناظرات تلویزیونی ۶رقیب انتخابات روز گذشته پایان یافت و فقط آنها امروز (چهارشنبه) فرصت تبلیغ دارند، به همین جهت می‌خواهند به استان‌ها سفر کرده یا در مجامع مختلف مردمی دانشجویی حضور پیدا ‌کنند تا رودررو با توده مردم سخن بگویند و درنهایت هم «ملت ما» روز جمعه با حضور در پای صندوق‌های رأی، سکاندار جدید دستگاه اجرا را انتخابات خواهند کرد. اگر هم نتایج در مرحله اول مشخص نشد، مرحله دوم جمعه هفته آینده ۱۵تیرماه برگزار می‌شود.
اکنون باید پرسید مردم با چه نقشه‌راهی باید گزینه اصلح را انتخابات و او را به مدت چهار سال راهی میدان پاستور کنند؟
برای پاسخ باید به ویژگی‌های گزینه اصلح که ازسوی رهبر معظم انقلاب بیان شده بود، اشاره کرد. انتخابات ۸تیرماه یکی از مهم‌ترین محورهای سخنان رهبر معظم انقلاب در مراسم سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) را تشکیل می‌داد؛ «کاری بزرگ» و «پدیده‌ای پردستاورد» که چنانچه به خوبی و باشکوه و عظمت برگزار شود، دستاوردی بزرگ برای ملت ایران خواهد بود که انعکاس فوق‌العاده‌ای در دنیا خواهد داشت.
ایشان همچنین حماسه انتخابات را مکمل حماسه مردم در بدرقه شهدای خدمت ارزیابی کردند. رهبر معظم انقلاب در حالی در سخنرانی سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) سه ویژگی محوری برای رییس‌جمهوری آینده ترسیم کردند که در فروردین‌ماه ۱۴۰۰ نیز پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دوره سیزدهم هشت خصوصیت را برای انتخاب یک «رییس‌جمهور مطلوب» برشمرده بودند.
دارای مدیریت و کفایت، باایمان، عدالت‌خواه و ضد فساد، دارای عملکرد انقلابی و جهادی، معتقد به توانمندی‌های داخل، معتقد به جوانان، مردمی و امیدوار هشت خصوصیتی بودند که پیش از این ازسوی معظم له در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام شده بود و مردم هم در آن مقطع گزینه‌ای را برگزیند که از این ویژگی‌ها برخوردار بود و امروز که دو روز به انتخابات ۸تیر باقی مانده، مردم باید با ارائه همان مصادیق، گزینه خود را انتخاب کنند؛ البته این‌بار هم رهبری در دیدار روز گذشته با اقشار مختلف مردم که به مناسبت عید غدیر برگزار شد به تشریح ویژگی‌های نامزد اصلح پرداختند.
  اصلح آن کسی است که در درجه‌ اول به مبانی این انقلاب و این نظام اعتقاد قلبی و واقعی داشته باشد.
   رییس‌جمهوری فقیدمان به معنای واقعی کلمه اعتقاد داشت؛ شهید خدمت رئیسی عزیز کاملا محسوس بود با دل و جان و با اعتقاد حرکت می‌کند.
    دوم اینکه کارآمد باشد. شب و روز نشناسد. دنبال کار باشد. توانایی داشته باشد برای کار کردن. از عناصر خوب و همکاران خوب استفاده کند.
   توان کار و نشاط کار همراه با اعتقاد راسخ به مبانی انقلاب این موجب صلاحیت است. وقتی این صلاحیت وجود داشت این آدمی با این خصوصیات می‌تواند از همه‌ی ظرفیت‌های کشور استفاده کند.
قطع‌ها ویژگی‌هایی که ازسوی ایشان برای یک نامزد اصلح بیان شده می‌تواند به مردم جهت انتخاب نهایی کمک کند، ضمن آنکه عملکرد دولت فعلی و شعارها و برنامه‌هایی هم که ازسوی نامزدها تشریح شده پیش روی مردم قرار دارد و آنها می‌توانند با کنار هم قراردادن هریک از این برنامه‌ها و وعده‌ها به جمع برسند و با مشارکت گسترده در ۸تیر معاندان و بدخواهان نظام را ناامید کنند.

سرافرازی ایران با مشارکت قوی

آیت‌الله حسینعلی سعدی، عضو مجلس خبرگان رهبری و رییس سابق دانشگاه امام‌صادق(ره)، ضمن بیان این مطلب، مشارکت پایین در انتخابات را آرزوی دشمن می‌داند و می‌گوید به‌اشتباه تحت عنوان «تحلیل» و برای القای یأس و ناامیدی به جامعه بیان می‌شود و از طرفی تجربه ثابت کرده است که معدل مشارکت مردمی در انتخابات ۱۱اسفند نیز به پشتوانه حضور مردم، معدل خوب و قابل قبولی خواهد بود. برهمین اساس حضرت آقا در دیدار اخیرشان، ایران قوی و سرافراز را منوط به مشارکت حداکثری دانستند و این نشان می‌دهد که حضور مردم دوباره ذیر ذره بین رسانه‌های دوست و دشمن قرار می‌گیرد و از آنجا که انتخابات پیش رو همانند ادوار گذشته رقابتی است و صداهای مختلف هم در آن شنیده شده بر همگان، از خواص و عوام تکلیف است با حضور در پای صندوق‌های رأی دو پیام مهم ۱- مشارکت حداکثری و ۲- انتخاب گزینه اصلح را به دنیا مخابره کنند.
از سوی دیگر، رییس‌جمهوری جدید هم وظایف سنگینی برعهده دارد و باید با دریافت پیام مردم در روز جمعه، برنامه‌هایی را که رییس‌جمهوری شهید به‌دنبال آن بود به‌صورت جدی در دستورکار قرار دهد؛ خستگی معنا ندارد و ما نزدیک قله هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.