پرونده انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در مرحله اول بسته نشد و به مرحله دوم موکول شد. براساس اعلام نتایج آرا، «مسعود پزشکیان» و «سعید جلیلی» به مرحله دوم که جمعه هفته آینده ۱۵تیرماه برگزار می‌شود راه یافتند و دوباره مردم باید با حضور در پای صندوق‌های رأی به یک نفر از این دو گزینه اعتماد و او را به مدت چهار سال راهی میدان پاستور و ساختمان سفید ریاست‌جمهوری کنند.

اصولگرایان چتر وحدت گشودند

آگاه: در سال ۸۴ و در نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم انتخابات با حضور مرحوم اکبر هاشمی‌رفسنجانی و محمود احمدی‌نژاد به مرحله دوم رفت و سرانجام شهردار اسبق تهران، سکانداری دستگاه اجرا را برعهده گرفت. اکنون در سال۱۴۰۳ هم دومین انتخابات ریاست‌جمهوری در دور دوم برگزار می‌شود. انتخابات پیش رو کاملا رقابتی است و جریان‌های سیاسی از امروز تا آخر هفته ایام پرترافیکی را در سپهر سیاست ایران سپری می‌کنند. اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان در مرحله اول از پزشکیان حمایت کردند اما در جریان اصولگرا دو نامزد اصلی پا به صحنه نهادند و در نهایت اجماع حاصل نشد و یک نفر از آنان به دور دوم راه یافت.
پس از مشخص شدن نتایج انتخابات ۸تیر، مالک شریعتی، سخنگوی ستاد انتخاباتی علیرضا زاکانی و نماینده مردم تهران در مجلس در تحلیلی از نتایج ارائه‌شده نوشت: با این نتایج روشن شد که کنار رفتن هر دو بزرگوار جلیلی و قالیباف منطقی نبود؛ چون جلیلی خیلی جلوتر بود و کنار رفتن قالیباف، پزشکیان را دور اول به ۵۰درصد می‌رساند. برای دور دوم متحد شویم.
اشاره او به عدم اجماع نیروهای انقلاب در انتخابات ریاست‌جمهوری بود. اگرچه وحدت در مرحله نخست شکل نگرفت اما بعد از راهیابی دو گزینه به مرحله دوم، چتر وحدت در جریان اصولگرا گشوده شد. ستادهای انتخاباتی علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف حمایت خود را از سعید جلیلی اعلام کردند. حتی قالیباف در بیانیه‌ای نوشت: راه هنوز پایان نیافته است و علی‌رغم اینکه اینجانب برای شخص آقای دکتر پزشکیان احترام قائل هستم، اما به‌دلیل نگرانی از برخی اطرافیان ایشان، از همه نیروهای انقلابی و حامیان خود می‌خواهم که کمک کنند تا جریانی که مسبب بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و سیاسی امروز ماست، به عرصه قدرت بازنگردند، لذا همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی به‌عنوان رییس دولت چهاردهم انتخاب شوند.
محسن رضایی، از فعالان شکل‌گیری اجماع در بدنه انقلابیون در صفحه شخصی خود در فضای مجازی به فصل جدیدی از برادری میان نیروهای انقلاب اشاره و تاکید کرد که «اعلام آمادگی برادران گرامی آقایان قالیباف، زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی و ستادها و حامیان آنها برای کمک به دکتر سعید جلیلی، فصل جدیدی از هم‌افزایی و برادری میان نیروهای انقلاب است که به فضل الهی در ۱۵تیرماه و پس از آن با تشکیل دولت چهاردهم به ثمر خواهد نشست.»
شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن تقدیر از حضور مردم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، حمایت خود را از سعید جلیلی اعلام کرد. در این بیانیه خطاب به اعضای شوراهای ائتلاف سراسر کشور آمده است: اکنون که مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری به پایان رسیده و ملت ایران خود را برای شرکت در مرحله دوم آماده می‌کند، لازم می‌داند از همه نامزدها و نیز مردمی که در مرحله اول با حضور در پای صندوق‌های رأی، به تحقق مردم‌سالاری دینی در جمهوری اسلامی ایران کمک کرده‌اند تشکر کنم.
این بیانیه می‌افزاید: از آنجاکه مرحله دوم انتخابات به رقابت میان دکتر سعید جلیلی و دکتر مسعود پزشکیان اختصاص دارد، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی ضمن احترام به شخص آقای دکتر پزشکیان، به‌دلیل نگرانی‌هایی که حافظه سیاسی ملت در دو سه دهه اخیر بدان گواهی می‌دهد از همه اعضا و هواداران خود در سراسر کشور می‌خواهد تا در سراسر کشور و در همه سطوح تمام امکانات خود را برای حمایت از برادر گرامی دکتر سعید جلیلی به کار گیرند و مردم عزیز را نیز به مشارکت پرشور در مرحله دوم انتخابات دعوت کنند.
رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت یکی دیگر از افرادی بود که با مشخص شدن کشیده شدن انتخابات به دور دوم با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: همه برادران بزرگوار آقایان جلیلی، قاضی‌زاده، قالیباف و زاکانی که با احساس تکلیف انقلابی در انتخابات شرکت و از کارنامه و شعارهای جمهوری اسلامی دفاع و برنامه خود را برای تداوم و ارتقای مسیر و جریان انقلاب ارائه کردند مأجورند، ان‌شاءالله. مسیر نورانی خدمت که شهید رئیسی عزیز آن را سرِدست گرفت فقط با همت، وحدت و انسجام همه نیروها و دلسوزان زیر خیمه مستحکم انقلاب ادامه می‌یابد. پیشرفت اقتدارآفرین ایران سربلند در این سه سال و جلوگیری از بازگشت به عقب و دوران سیاه گذشته میثاق جبهه متحد فعالان انقلاب است. همه در یک سنگرند برای آینده ایران.
به‌هرحال، نیروهای انقلاب برای حضور و نقش‌آفرینی در روز جمعه همدل و هم‌صدا شده‌اند تا در یک انتخابات نفس‌گیر و کاملا دوقطبی نامزد خود را راهی قوه مجریه کنند، آنها خوب واقف هستند که جریان رقیبشان با تمام قوا وارد صحنه شده‌اند، به همین جهت نباید با وجود اختلاف سلیقه راه را برای اصلاحاتی‌ها فراهم کنند. حال باید از انتخابات ۸تیر چه درس عبرتی گرفت؟
جعفر حسن‌خانی، تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به مشارکت ۴۰درصدی مردم در انتخابات، گفت: میانگین انتخابات‌ها در ایران تقریبا ۶۳درصد است. این یعنی تقریبا ۲۰درصد از جامعه، فعلا از سیاست دست شسته‌اند. گزاره دیگر این است که گروه سنی ۱۸ تا ۲۵سال پایین‌ترین میزان مشارکت را در انتخابات قبلی داشتند. گویا از این گروه سنی فقط ۲۰درصد در انتخابات شرکت می‌کردند. وی در ادامه تحلیل خود تاکید کرد: در همین انتخابات هم، همین اتفاق تکرار شده است. این یعنی بخش اعظم آن ۲۰درصد قهر کرده از صندوق، جوانان هستند. پس باید جوانان را دریافت. کلید پیروزی در دور دوم در دست کسی است که جوانان را به میدان بیاورد. تحلیلگر مسائل سیاسی پیشنهادی به نامزد واحد نیروهای انقلاب و تیم انتخاباتی او می‌دهد و می‌گوید: دومین گروهی که پویش انتخاباتی باید به‌سمت آن حرکت کند، محرومان هستند. افت مشارکت در این گروه چشمگیر است. باتوجه‌به نکات مطرح‌شده درباره انتخابات ریاست‌جمهوری در دور دوم باید منتظر ماند و دید کدام‌یک از نامزدهای انتخابات می‌توانند اعتماد مردم را کسب کنند؟ آیا مشارکت در دور دوم افزایش پیدا می‌کند؟ همه نگاه‌ها معطوف به ۱۵تیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.