به گزارش گروه سیاست آگاه - انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری در آرامش کامل و همراه با حضور و مشارکت عموم مردم در کشور برگزار شد. آنچه همه شاهد آن بودند شور و نشاط خارق‌العاده‌ای بود که بر جامعه ایرانی حاکم شد و مردم با هوشیاری، هوشمندی و آگاهی پای صندوق‌ حوزه‌های انتخابیه در سراسر کشور حضور پیدا کردند.

سهم مردم از اقتصاد و سیاست خارجی

آگاه: در این میان، تلاش‌هایی هم ازسوی برخی جریان‌های داخلی و خارجی صورت گرفت تا از هر امکان و ابزاری برای ناامید کردن مردم و دلسردشدن آنها نسبت‌به فرآیند انتخابات و نتیجه آن استفاده شود. با این وصف، مردم ما همان‌طور که در گذشته هم نشان دادند به‌هیچ‌وجه تحت‌تاثیر القائات دشمنان و معاندان نظام جمهوری اسلامی ایران قرار نمی‌گیرند و همواره برای حمایت از منافع ملی و همچنین پاسداری از کشور در برابر هر توطئه‌ای به میدان می‌آیند و تمام نقشه‌ها و طرح‌های فریب را نقش‌برآب می‌کنند.
بااین‌حال چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به دور دوم کشیده شد تا نامزدها راه‌یافته به دور نهایی تا ساعت‌۲۴ روز چهارشنبه هفته جاری به تبلیغات خود ادامه داده و آرای خود را پیرو مسائلی که مطرح می‌کنند، افزایش دهند. درواقع یکی از مسائل مهم تاثیرگذار در مشارکت مردم، وضع اقتصادی کشور و بخصوص آنچه در عرصه معیشت جاری است، خواهد بود.
در نگاه اول، آنچه به نظر غیرقابل انکار و اغماض می‌آید این است که انتظارات توده‌های مردم که گرفتار مشکلات معیشتی هستند از دولت‌ها برآورده نشده است؛ البته کارشناس‌های اقتصادی و نهادهای تخصصی داخلی و بین‌المللی، اقدامات دولت شهید رئیسی در عبور دادن کشور از شرایط سخت اقتصادی را بسیار مهم و اثرگذار ارزیابی کرده‌اند. انتقال از «دولتی ورشکسته» به دولتی با رشد اقتصادی متوسط ۶درصد، فاصله قبل و بعد از دولت شهید رئیسی را نشان می‌دهد و بسیار ارزشمند است و حتما در خاطره ملت ایران می‌ماند. از سوی دیگر، مردم اقتصاد را نه از منظر تئوری‌های اقتصادی، نه از منظر افق‌ها و نه از منظر پیشرفت در امور اساسی کشور بلکه از منظر آنچه در هنگام خرید روزانه با آن مواجه هستند، می‌بینند.

نگاه اقتصادی پزشکیان و جلیلی
بااین‌حال برنامه‌های اقتصادی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی دو نامزد راه‌یافته به دور دوم انتخابات، از کلیدواژه‌های متفاوتی تشکیل شده است اما هر دو بر واقعیت وجود تورم در اقتصاد کشور و تلاش برای کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی کشور تاکید دارند. بااین‌حال، برنامه‌های دو رقیب برای کاهش تورم، رشد اقتصادی، رفع تحریم‌ها و روش‌های کاهش آن متفاوت است و در اکثر موارد رویکردهایی کاملا متضاد در میان برنامه‌های آنها برای یک هدف واحد مشاهده می‌شود.
به عنوان مثال، به عقیده مسعود پزشکیان، «بدون ارتباط مناسب و سازنده با دنیا به رشد اقتصادی هشت درصدی نمی‌رسیم و امکان ندارد بدون ارتباط یا باز کردن مرزهای‌ کشور با دولت‌های منطقه و دنیا به رشد اقتصادی هشت درصدی مورداشاره در برنامه هفتم توسعه، دست یابیم. برای رشد هشت درصدی سالانه ۲۰۰میلیارد دلار پول و سرمایه نیاز است که تهیه آن در حالت عادی غیرممکن است.»
همچنین پزشکیان درباره برنامه‌هایش درخصوص رشد اقتصادی مورداشاره در برنامه هفتم نیز تاکید دارد: «اگر می‌خواهیم به رشد برسیم باید سرمایه‌گذاری انجام دهیم، زیرا بدون سرمایه‌گذاری نه اشتغال ایجاد می‌شود و نه تولید افزایش می‌یابد؛ سرمایه‌گذاری به این بستگی دارد که ما چه محدوده‌ای از بازار را در نظر می‌گیریم. آیا فقط کشور را می‌بینیم یا اینکه منطقه را نیز در نظر می‌گیریم؟ هرچقدر دید ما وسیع‌تر باشد طبیعی است رشد افزایش بیشتری را تجربه می‌کند.»
از سوی دیگر، سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دولت نقش‌آفرین را لازمه رشد اقتصادی می‌داند و معتقد است: «یک دولت نقش‌آفرین می‌تواند بستر رشد اقتصادی را فراهم کند و رشد اقتصادی فقط با سرمایه‌گذاری خارجی انجام نمی‌شود. رشد هشت درصدی می‌تواند انجام شود به شرطی که جدی گرفته شود و از فردای انتخابات، تلاش برای اجرای آن شروع شود. در این راستا هم توجه به موضوع نیروی انسانی و سرمایه در کنار آموزش از اهمیت بالایی برخوردار است.»
همچنین جلیلی مشکل تورم را یک موضوع بدون راه‌حل نمی‌داند. به عقیده وی، تورم معضلی است که مسئله و راه‌حل‌هایش مشخص است و بسیاری از کشورها در حل تورم موفق بوده‌اند. برای مردم این سوال وجود دارد که چرا در کشور ما تورم آنقدر مزمن ادامه دارد. به گفته جلیلی، اگر بازار ارز مدیریت شود، تورم نیز کنترل و مهار می‌شود. او معتقد است که منابع ارزی کشور بسیار بیشتر از مصارف آن است و اگر بتوان یک ساختار مشخص و اولویت‌بندی مصارف ارزی را تعیین و مدیریت کرد، می‌توان از افزایش تورم جلوگیری کرد.
 
پرده سیاست خارجی
با این حال و در کنار مسائل اقتصادی، مسائل مربوط به سیاست خارجی نقش مهمی در پیشبرد اهداف دولت آتی دارد. این در حالی است که سیاست خارجی یکی از جلوه‌ها و دستاوردهای افتخارآفرین دولت مردمی و انقلابی، سیزدهم بود؛ این دولت طی عمر کوتاه خود، چه در کلام و چه در رفتار، تلاش کرد تا به سه اصل عزت، حکمت و مصلحت پایبند باشد. «پرهیز از چشم دوختن به حرف و تصمیم مقامات کشورهای دیگر»، «نداشتن اعتماد بی‌جا به طرف‌های مقابل»، «رفتار و گفتار خردمندانه، اندیشیده و محاسبه‌شده» و «داشتن انعطاف در موارد لازم»، ترجمان سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در کلام مقام معظم رهبری هستند که در سیاست خارجی دولت آیت‌الله رئیسی تبلور داشتند. همچنین یکی از نتایج درخشان سیاست خارجی دولت سیزدهم، تقویت محور مقاومت و افزایش انسجام و هماهنگی درونی بین اعضای محور مقاومت است که اوج این سیاست را می‌توان بعد از ۷اکتبر ۲۰۲۳ مشاهده کرد.
بااین‌حال مسعود پزشکیان در حوزه سیاست خارجی بر این اصل تکیه دارد که سیاست خارجی نقشی تعیین‌کننده در زندگی مردم داشته و شعاری که مردم را از قافله توسعه عقب بیندازد نخواهد داد. وی همچنین تاکید دارد که ایران نباید در دنیا منزوی بوده و جوانانش حسرت دیگر کشورها را بخورند. سعید جلیلی نیز در این بخش معتقد است؛ امروز در سیاست خارجی فرصت‌های بسیار فراوانی داریم که اگر برنامه داشته باشیم می‌توانیم از آن نفع حداکثری کسب کنیم. وی همچنین تاکید دارد که سیاست خارجی باید به ارزآوری کشور کمک کند، لذا ما امروز فرصت‌های اقتصادی در دنیا داریم ولی دنیا را نباید در سه یا چهار کشور خلاصه کنیم.

تغییر نگرش در سیاست ارزی و تولیدی

سهم مردم از اقتصاد و سیاست خارجی
بااین‌حال نایب‌رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با آگاه؛ با اشاره به اولویت‌های اقتصادی دولت چهاردهم، بیان کرد: شاید مهم‌ترین موضوعی که دولت چهاردهم باید روی آن برنامه‌ریزی کند حفظ ثبات بازار ارز است.
مهدی طغیانی با بیان اینکه ثبات‌بخشی به بازار ارز بسیار حائزاهمیت است، ادامه داد: حتما باید در دولت چهاردهم سیاست ارزی مناسبی در پیش گرفته شود که بتواند ثبات بازار را حفظ کند. وی تاکید کرد: درواقع هیچ زمانی و هیچ فردی این را نمی‌گوید که ما باید کانال‌های تلگرامی ارزی را رها کنیم، چراکه این مسئله غلط است و هیچ‌کس این حرف را نخواهد زد. این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت با امکانات و چارچوب‌هایی در اختیار خود و با ریسک‌هایی که با آن مواجه است، باید مشخص کند که چه سیاست ارزی را در پیش خواهد گرفت، ادامه داد: این سیاست باید به ثبات‌بخشی بازار ارز بینجامد. وی با بیان اینکه ما در زمینه ثبات بازار ارز قوانین لازم را داریم اظهار کرد: درواقع قوانین در زمینه ثبات بازار است مشخص بوده و تکلیف را روشن کرده و باید به این موارد توجه جدی داشته باشیم.
 نایب‌رییس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بنابراین اصلی‌ترین و مهم‌ترین ماموریت دولت چهاردهم ثبات‌بخشی به بازار ارز است و پس از آن سیاست‌گذاری لازم برای مهار تورم است. این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سیاستگذاری دولت چهاردهم در زمین مهار تورم نباید به قیمت خفه کردن کسب‌وکارها تمام شود. درحال‌حاضر سیاست سقف ترازنامه بانکی عملا کسب‌وکارها را دچار مشکل کرده و به‌شدت نقدینگی کسب‌وکارها را کاهش داده است.

تقویت ارتباط با همسایگان در اولویت باشد

سهم مردم از اقتصاد و سیاست خارجی
در همین زمینه نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با آگاه، با اشاره به اولویت‌های دولت چهاردهم در عرصه سیاست خارجی اظهار کرد: دولت آینده باید رویکردهای دولت شهید رئیسی در عرصه سیاست خارجی را دنبال کند.
اسماعیل کوثری در ادامه با بیان اینکه دولت شهید رئیسی سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی را در جایگاه مناسبی قرار داد، افزود: دولت شهید رئیسی ابتدا تقویت ارتباط با همسایگان را در اولویت کار خود قرار داد که این مسئله باید در دولت چهاردهم به‌جد مدنظر قرار گیرد. این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما باید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ارتباط با همسایگان در دولت چهاردهم به‌جد استفاده کنیم؛ البته در جریان این تعاملات کشورهای همسایه هم باید از توانمندی‌های داخلی ایران مطلع شده و همکاری‌های لازم را انجام دهند؛ بنابراین این ارتباط باید ارتباطی دوطرفه به‌ویژه در بعد اقتصادی و فرهنگی باشد. کوثری در ادامه تاکید کرد: همچنین سیاست خارجی دولت آینده باید پیگیر پیمان‌هایی نظیر پیمان شانگهای، بریکس و اوراسیا بوده و این موارد را به‌جد دنبال کند. این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: درواقع تنها ارتباط با چند کشور نظیر آمریکا و کشورهای اروپایی در عرصه سیاست خارجی جوابگوی مطالبات نیست و این مسئله مسیری اشتباه است. وی با بیان اینکه متاسفانه دولت‌های یازدهم و دوازدهم تنها ارتباط با آمریکا و کشورهای اروپایی را مدنظر خود قرار داده بودند اظهار کرد: اینکه ما بخواهیم تنها با این کشورها ارتباط داشته مناسب نیست و این بزرگ‌ترین اشتباه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.