۱۳ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۷
کد خبر: ۴٬۹۱۳

مسئله اول

سید مرتضی مفیدنژاد ـ روزنامه‌نگار

برای هر شهروندی که در جامعه ایران زندگی می‌کند و به گذران روزمره مشغول است این موضوع واضح و مبرهن است که مسئله اصلی شهروندان مقوله اقتصاد و معیشت است. از سال‌های اولیه دهه۹۰ شمسی به دلایل مختلفی که پرداختن به آن از حوصله این متن خارج است، علاوه‌بر برخی ناکارآمدی‌های داخلی و همچنین اعمال تحریم‌های سخت علیه کشور، درآمد حاصله از فروش نفت به‌شدت کاهش یافت و همزمان قیمت ارز نیز افزایش پیدا کرد و ما شاهد دگرگونی شاخص‌های مختلف زندگی ایرانیان بودیم.

مسئله اول

آگاه: افزایش تورم سالانه، کاهش ارزش پول ملی، افزایش آمار واردات، تعطیلی برخی کارخانجات بزرگ یا کارگاه‌های صنعتی کوچک و... همگی اتفاقاتی بود که منجر شد تا معدل رشد اقتصادی ما در این سال‌ها صفر یا منفی باشد. این تلاطمات و فراز و نشیب‌های اقتصادی از ابتدای سال۱۳۹۷ شکل فزاینده‌ای به خود گرفت، به‌گونه‌ای که در برخی حوزه‌ها همچون مسکن شاهد افزایش روزافزون شکاف قیمت‌ها بودیم. این روند ادامه داشت تا اینکه شیوع بیماری کرونا از اسفند سال۹۸ رنگ و بوی دیگری به عرصه زندگی بشر داد و همه شئون و روابط انسانی ازجمله حوزه اقتصاد و معیشت را تحت‌الشعاع قرار داد و اینگونه بود که بسیاری از مشاغل و تولیدات به دلیل محدودیت‌های کرونایی و بسته شدن مراکز تجاری و صنعتی تحت‌الشعاع قرار گرفت. با روی‌کارآمدن دولت شهید رئیسی و واردات و ساخت انبوه واکسن کم‌کم شرایط عادی زندگی بازگشت و بازارهای اقتصادی به‌مرور فعالیت‌های خود را آغاز کردند اما آنچه مهم بود تبعات استراتژی‌های غلط اقتصادی در دهه۹۰ نه‌تنها از بین نرفته بود، بلکه برخی‌ از آنها به شکاف‌ها و گسل‌های عمیق‌تری بدل شده بود.
همین بسترها موجب شد که رهبری در دهمین ماه سال۱۴۰۰ در جمع تولیدکنندگان و کارآفرینان تصریح کنند: «آمارهای اقتصادی دهه۹۰ حقا و انصافا خرسندکننده نیست: آمار مربوط به رشد تولید ناخالص داخلی، آمار مربوط به تشکیل سرمایه در کشور، آمار مربوط‌به تورم، آمار مربوط به رشد نقدینگی؛ اینها خرسندکننده نیست. آمار مربوط به تامین ماشین‌آلات به‌هیچ‌وجه مطلوب نیست، یا مسکن و امثال اینها. اینها حقایقی است که اگر مسئولان می‌توانستند وضعیت را به شکل بهتری هدایت کنند، یقینا وضع اقتصاد کشور امروز خیلی بهتر بود.»
همین قصه پرغصه موجب شد که مسائل و مصائب اقتصادی کشور از دهه۹۰ به سال‌های جدید منتقل شود و اینگونه است که آنچه پیش روی رییس‌جمهوری نهم است در وهله اول اقتصاد و آن چیزی است که از دهه ازدست‌رفته به یادگار مانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.