سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های محلی و مردمی برای اطفای حریق از تعیین افرادی از همان منطقه به‌عنوان دیده‌بانان آتش خبر داد و گفت: اگر آتش‌سوزی در مراحل ابتدایی شناسایی شود، روند خاموش کردن آن بسیار راحت‌تر از زمانی است که منطقه وسیعی را در برگیرد.

محلی‌ها دیدبان آتش می‌شوند

آگاه: حسین ظفری با اشاره به ابلاغ نامه‌ای ازسوی سازمان مدیریت بحران کشور به فرمانداری‌های استان‌های در خطر آتش‌سوزی برای تعیین افرادی از همان منطقه به‌عنوان دیده‌بان آتش خبر داد و افزود: اکنون در استان‌های گلستان، خوزستان و فارس از ظرفیت مردمی و روستایی برای دیده‌بان آتش استفاده کردند. ظفری درباره تجهیزات لازم برای اطفای حریق گفت: یکی از راهکارهای سازمان مدیریت بحران کشور بهره‌گیری از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان است و در این راستا، شرکت‌هایی اعلام آمادگی کردند و می‌توان تجهیزاتی مانند آتش‌بُر، پرتابه‌های آتش خاموش‌کن و دمنده‌ها که تکنولوژی جدید هستند، استفاده کرد. وی با اشاره به این امکانات این شرکت‌ها و بخش دولتی نیز با توجه به وسعت برخی از حریق‌ها کفاف نمی‌دهد، افزود: امکانات شرکت‌ها دولتی نیز یکی دیگر از بازوهای اجرایی است اما کافی نیست؛ نیازمند بهره‌گیری از تجهیزات شرکت‌های خصوصی هنگام وقوع بحران هستیم.

تشکیل قرارگاه سلام 
سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در این راستا، قرارگاه سلام (استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و صنعتی) در سازمان مدیریت بحران راه‌اندازی شد که از تجهیزات شرکت‌های بزرگ صنعتی هنگام بروز بحران استفاده شود که البته فعالیت این قرارگاه به اطفای حریق محدود نیست؛ به‌عنوان مثال، در سیلاب‌های اخیر نیز از تجهیزات شرکت‌های بزرگ صنعتی مانند کارخانه‌هایی فولاد خوزستان، نیشکر هفت‌تپه استفاده شد؛ بخش دیگر تجهیزات نیروهای مسلح مانند ارتش، سپاه و فراجاست که ظرفیت خوبی دارند و بیشتر نیز در مناطقی از کمک این نهادها بهره می‌گیریم که صعب‌العبور هستند.
ظفری با اشاره به اینکه سازمان مدیریت بحران نیز در تقسیم‌بندی قرارگاه ده‌گانه کشور تجهیزات موردنیاز برای بحران‌های سراسر کشور را شناسایی کرده است، افزود: برای هر منطقه باتوجه‌به نوع بحران و منطقه تجهیزات خاصی موردنیاز است و متناسب با این نیازها از شرکت‌های دولت و خصوصی و نهادهای نظامی خواستیم تجهیزاتشان را در هنگام حوادث و بحران به میدان بیاورند؛ مثلا، برای شمال‌غرب کشور به تجهیزاتی برای عبور از برف نیاز داریم؛ درحالی‌که برای مناطق جنوبی کشور نیازمند وسایل دیگر هستیم.

تاخیر در رسیدن تجهیزات امدادی 
وی گفت: تجهیزات این نهادها هنگام بروز بحران امکان بهره‌برداری را دارد و کفاف کار را می‌دهد اما ایرادی که وجود دارد این است که این تجهیزات هنگام بروز بحران با تاخیر به محل حادثه می‌رسند و کار را با مشکل مواجه می‌کنند. برای رفع این مشکل، برآورد مالی به‌منظور خرید تجهیزات موردنیاز کشور در قرارگاه ده‌گانه را مورد بررسی قرار دادیم و به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارائه کردیم که در صورت تامین اعتبارات و تهیه این تجهیزات می‌توان سال‌ها هنگام بروز بحران و حوادث از این تجهیزات استفاده کرد.
سخنگوی سازمان مدیریت بحران با اشاره به وقوع آتش‌سوزی‌ها در سه سال گذشته گفت: در سال۱۴۰۰، تعداد هزار و ۹۸۱مورد آتش‌سوزی، در سال۱۴۰۱ تعداد ۹۳۶مورد آتش‌سوزی و در سال۱۴۰۲ هم هزار و ۵۸۶مورد آتش‌سوزی در کشور رخ داده است.
ظفری خاطرنشان کرد: به‌طور معمول در بهار و تابستان شاهد بارش باران و سیلاب هستیم و در تابستان وقوع آتش‌سوزی فضای کشور را متاثر می‌کند؛ به‌طوری‌که دستگاه امدادی متناسب با این اتفاقات، فعالیت‌های خود را سامان می‌دهند. وی با اشاره به وضعیت مطلوب بارندگی در سال جاری، گفت:‌ امسال باتوجه‌به بارش خوب همچنین تناوب بارش‌ها شاهد رشد علوفه، مراتع و فضای سبز در کشور هستیم و البته در فصل گرما امکان وقوع آتش‌سوزی در این مناطق بیشتر می‌شود؛ بنابراین حدود یک‌ماه و نیم پیش، نهادهای مختلف را نسبت‌به این موضوع آگاه و هشدارهای لازم را اعلام کردیم که باتوجه‌به فصل گرما و خشک شدن مراتع، علوفه‌ها مستعد آتش‌سوزی است. ظفری افزود: در این رابطه، مناطق کوهستانی و مناطقی که دارای مراتع هستند در استان‌ها دسته‌بندی و اولویت‌بندی شدند و با مسئولان استان‌های غربی و شمالی که مستعد آتش‌سوزی هستند، نامه‌نگاری‌ها و مکاتبات انجام گرفت و هشدارهای لازم برای مواجهه با آتش‌سوزی انجام شد.
سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه در قانون مدیریت بحران کشور و اسناد مجموعه آن، آتش‌سوزی به‌عنوان موضوعی دارای اولویت شناسایی تعیین شده است، گفت: براساس اسناد بالادستی، استان‌ها باید برنامه کاهش خطر در این زمینه را داشته باشند همچنین برنامه آمادگی و مقابله با این نوع بحران را در استان خود تدوین کنند.

مقابله با آتش‌سوزی در اسناد بالادستی 
ظفری اضافه کرد: برای مثال، در استانی مانند کرمانشاه متناسب با بوم آن منطقه، راهکارها و تقسیم کار در برنامه کاهش خطر و مقابله با آن تدوین و استاندار آن را تصویب و شورای ستاد مدیریت ملی مدیریت بحران آنها را ابلاغ و مشخص کرده است. سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور افزود: در نامه‌ ارسال‌شده به استان‌های غربی و شمال‌غربی درباره آتش‌سوزی در فصل گرما، کاملا مشخص شده است که در هر استان باید کدام تجهیزات درحال آماده‌باش تدارک دیده شود. وی با اشاره به استفاده از تجهیزات نهادهای مختلف هنگام وقوع آتش‌سوزی، خاطرنشان کرد: این تجهیزات برای اطفای حریق کفایت می‌کند اما با تاخیر در اختیار ما قرار می‌گیرد.  وی با اشاره به لزوم شناسایی نقاط پرتکرار آتش‌سوزی در استان‌ها اظهار داشت: تعیین و شناسایی این نقاط پرتکرار از جمله برنامه‌های تکلیفی برای استان‌هاست. از استان‌ها خواسته شده تجهیزات و لجستیک خود را برای اینگونه موارد بحرانی بررسی و در صورت کمبود، تجهیزات موردنیاز را به سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.