نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتظارات از دولت برای رفع ناترازی برق، گفت: افزایش مصرف برق در ماه‌های گرم سال، عدم اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی و ازطرفی رشد پایین و نامتناسب ظرفیت تولید برق، به ناترازی در تولید و تقاضای برق در سال‌های اخیر منجر شده است، به‌طوری‌که صنعت برق کشور در زمان اوج مصرف سال۱۴۰۲ با کسری ۱۲,۴۰۰مگاوات در لحظه پیک مواجه شد و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری این ناترازی به بیش از ۱۴,۰۰۰مگاوات برسد.

واکاوی اقتصاد معیوب صنعت برق

آگاه: رمضان رحیمی در گفت‌وگو با آگاه ادامه داد: این ناترازی اغلب با تحمیل برنامه‌های مدیریت مصرف بر بخش‌های مختلف، به‌خصوص صنعت و کشاورزی جبران می‌شود که بخش‌های مختلف تولیدی و مردم را با مشقات زیادی روبه‌رو می‌کند. از سوی دیگر، در سال۱۴۰۲ میزان تقاضای برق در اوج مصرف به میزان ۵/۸درصد رشد کرده و به حدود ۷۴هزار مگاوات رسیده است. درحالی‌که رشد ظرفیت اسمی نیروگاه‌ها ۲/۱درصد بوده است؛ بنابراین لازم است اقدامات فوری هم در جهت افزایش تولید برق و هم برای بهینه‌سازی مصرف در دستورکار دولت قرار گیرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد اقتصاد معیوب صنعت برق یکی از مهم‌ترین ریشه‌های وضعیت فعلی است، تاکید کرد: عدم تناسب میان درآمدهای صنعت برق با هزینه‌های آن، باعث انباشت بدهی‌های این صنعت شده و باعث شده تا بدهی‌های انباشته شرکت‌های تابعه وزارت نیرو در بخش برق، به بیش از ۱۰۰هزار میلیارد تومان برسد. وی ادامه داد: همچنین به‌علت نپرداختن مطالبات نیروگاه‌های بخش خصوصی، تمایل برای سرمایه‌گذاری در این بخش کاهش یافته و این مسئله افزایش ظرفیت‌های نیروگاهی و حتی حفظ ظرفیت‌های موجود را با چالش مواجه کرده است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ریشه دیگر ناترازی برق، عدم تنوع‌بخشی به سبد تولید برق است، اظهار کرد: درحال‌حاضر بخش عمده برق کشور از طریق نیروگاه‌های حرارتی تولید می‌شود و سهم منابع غیرفسیلی، مانند برقابی، تجدیدپذیر و هسته‌ای از تولید برق کشور، تنها حدود ۷/۵درصد است. باتوجه‌به ناترازی رو به گسترش میان تولید و مصرف گاز طبیعی، خصوصا در ماه‌های سرد سال، حتی درصورتی‌که سرمایه موردنیاز برای احداث نیروگاه‌های حرارتی تامین شود، تامین سوخت نیروگاه‌های حرارتی جدید با چالش جدی مواجه خواهد بود.

واکاوی اقتصاد معیوب صنعت برق
وی با بیان اینکه در سال۱۴۰۲ حدود ۱۹درصد از سوخت نیروگاه‌های حرارتی کشور را گازوئیل و نفت کوره تشکیل داده‌اند، بیان کرد: این در حالی است که مصرف آنها برای تولید برق با زیان‌های اقتصادی و زیست‌محیطی زیادی همراه است؛ بنابراین توجه به هرگونه افزایش ظرفیتی، باید با اولویت تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی و توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و هسته‌ای باشد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مسئله مهم دیگری که مستلزم توجه ویژه دولت است، بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی و به‌خصوص برق است. رشد سریع مصرف برق در کشور نشان‌دهنده لزوم اولویت‌دادن به سیاست‌های بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی برای مدیریت ناترازی برق است. همچنین توسعه صنایع انرژی‌بر، بدون وجود استراتژی توسعه صنعتی مشخص، میزان تقاضای برق در سال‌های آتی را افزایش خواهد داد که باید به نحو درستی مدیریت شود.
رمضان رحیمی تاکید کرد: برای رفع چالش‌های ذکرشده، قوانین مختلفی تصویب شده است که قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق مصوب سال۱۴۰۱ و احکام بخش برق قانون برنامه هفتم پیشرفت از مهم‌ترین آنهاست. اجرای احکام قانون مانع‌زدایی تا حد خوبی شرایط اقتصادی صنعت برق را بهبود خواهد داد. رویکرد دیگر قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق در ماده۱۰ آن، اصلاح روابط مالی صنعت برق از طریق حذف تدریجی قیمت‌گذاری انرژی در طول زنجیره تولید، انتقال و توزیع برق و انتقال تمام یارانه‌ها به انتهای زنجیره است که در صورت اجرا، نقش موثری در کاهش قاچاق سوخت نیروگاهی، افزایش راندمان نیروگاه‌ها و کاهش تلفات برق خواهد داشت.
وی ادامه داد: یک راهکار دیگر برای رفع مشکلات صنعت برق، استفاده از ظرفیت‌های مردمی در این صنعت و به‌خصوص در بخش صرفه‌جویی مصرف انرژی است. مهم‌ترین ابزاری که برای این مسئله پیش‌بینی شده، ایجاد بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی برای معامله گواهی‌های صرفه‌جویی انرژی است. بازار بهینه‌سازی انرژی این امکان را فراهم می‌کند تا عموم مردم و بخش خصوصی در صرفه‌جویی انرژی ذی‌نفع شده و مشوق‌های صرفه‌جویی برق به نحو ساختارمند و در قالب بازار به سرمایه‌گذاران ارائه شوند. همچنین این امر موجب اقتصادی شدن طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور خواهد شد.
نماینده مردم فلاورجان در بخش دیگری از سخنانش گفت: ازآنجایی‌که احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر هم به‌نوعی باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شوند، صدور گواهی‌های صرفه‌جویی به سرمایه‌گذاران این نیروگاه‌ها، زمینه هدایت سرمایه‌های مردمی به سمت برق تجدیدپذیر را فراهم می‌کند.
وی در ادامه با اشاره به انتظارات برای کاهش مشکلات ناشی از ناترازی برق از دولت چهاردهم، به‌ویژه وزرای آینده نیرو و نفت، تاکید کرد: این دولت و وزرای مربوطه باید برنامه‌های عملیاتی خود جهت رفع فوری ناترازی برق را ارائه کنند. همچنین باید با اجرای کامل قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق، ناترازی اقتصادی صنعت برق برطرف شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان کرد: همچنین دولت و وزرای مربوطه باید برنامه خود برای تحقق اهداف بخش برق برنامه هفتم پیشرفت خصوصا دستیابی به ظرفیت ۱۲هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، سه‌هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای، افزایش راندمان نیروگاهی و کاهش تلفات را ارائه کنند. همچنین باید در راستای تکالیف برنامه هفتم در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی، با قید فوریت برای تاسیس سازمان بهینه‌سازی و مدیریت راهبردی انرژی، ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی و ارائه گواهی صرفه‌جویی انرژی به طرح‌های مربوطه و همچنین تخصیص منابع حساب بهینه‌سازی مصرف انرژی برای تضمین تسویه گواهی‌های صرفه‌جویی انرژی اقدام شود. همچنین دولتمردان باید مصوبات شورای اقتصاد در زمینه احداث ۴۵۰۰مگاوات نیروگاه خورشیدی و ۳۰۰۰مگاوات نیروگاه بادی را در اسرع وقت عملیاتی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.