۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۰۱:۱۴
کد خبر: ۵٬۲۲۱

الماس‌های فرسوده

رضا ظریفی ـ دبیر تحریریه

خوشمان بیاید یا نه برای خیلی از مسائل که می‌شود با راه‌حلی علمی و عملی چاره‌جویی کرد، تصمیم‌گیری‌هایی صورت می‌گیرد که درنهایت آن گره را باید با دندان باز کرد، تازه اگر ممکن باشد...

آگاه: یک نمونه از این مسائل مربوط به نوسازی ناوگان خودرویی کشور، از خودروهای شخصی گرفته تا اتوبوس‌های شهری و کامیون‌های بین‌شهری است؛ البته در این مقال به‌صورت مستقیم به مسئله نوسازی خودروهای شخصی اشاره دارم.
خودروهای فرسوده یا همان‌هایی که عمرشان به پایان رسیده و دیگر نباید خیابان‌های شهرها را گز کنند، از منابع اصلی آلودگی هوا در شهرها هستند. این خودروها به دلایل ناایمن بودن ناشی از فرسودگی برای سرنشینان هم می‌توانند خطرناک باشند. باوجوداین برای نوسازی این خودروهای فرسوده دالان‌های پر پیچ‌وخمی وجود دارد که راه را برای متقاضیان واقعی صعب‌العبور می‌کند و متاسفانه در این مسیر هم دلالان موفق‌تر از دیگران به مقصد نزدیک می‌شوند. اما اینکه چرا این خودروها نوسازی نشده و چه وضعیتی دارند، سوژه گزارش امروز آگاه، در صفحه۷ است که پیشنهاد می‌کنم آن را بخوانید.  اما مورد عجیب نوسازی خودروهای فرسوده، بازار سیاه این خودروها در هر مرحله از آغاز ثبت‌نام برای نوسازی آنهاست. از دیروز که این مسئله اجرایی شده است، خودروهای فرسوده مثل الماس گران شده‌اند. اگر سری به فضای مجازی و پلتفرم‌های تبلیغات مجازی بزنید، شاهد حجم انبوه پیام‌های فروش خودروهای فرسوده با قیمت‌های عجیب و غریب خواهید شد. به‌عنوان مثال، یکی خودروی پیکان قدیمی خود را ۷۰میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده است. آگهی پراید اسقاطی هم ۱۳۰میلیون تومان قیمت خورده است. در مرحله قبل هم که ثبت‌نام نوسازی خودروهای فرسوده انجام شد، چنین آگهی‌هایی رونق گرفتند و به‌طور حتم معاملاتی هم صورت گرفت اما معلوم نیست تدبیر مسئولان امر برای جلوگیری از بازار سیاه خودروهای فرسوده چیست؟
این درست است که باید برای نوسازی خودروهای فرسوده مشوق‌هایی در نظر گرفت تا مالکان این وسایل‌نقلیه تمایل به نوسازی خودرو داشته باشند اما نباید طوری عمل کرد که در این بخش هم شاهد حضور دلالان بود. در طرح نوسازی خودروهای فرسوده، مالکان می‌توانند از مزایای تسهیلات، معافیت از پرداخت عوارض و مالیات و حتی سهمیه بنزین نیز برخوردار شوند. این در حالی است که دلال خودرو با خرید خودروی فرسوده نه‌تنها به فکر استفاده از این عوارض، بلکه به فکر دریافت امتیاز خودروی خارجی و وارد کردن آن در قبال از رده خارج کردن یک خودروی فرسوده است که منفعتش به جیب همان دلال می‌رود. این چرخه معیوب هم همچنان ادامه دارد و البته تا زمانی که دلالان در بازار هستند بعید نیست یک پیکان فرسوده ۷۰میلیون تومان و حتی بیشتر از آن قیمت بخورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.