۲۴ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۵٬۲۴۹

 شور عاشقی فیلم تاریخی ساخته داریوش یاری است که روایتگر دوران اسارت خانواده شهدای کربلا و مسئولیت تاریخی آنها یعنی رساندن صدای مظلومیت شهدای کربلا و بازماندگان آنها به گوش جهان است.

شور عاشقی در سینمای یاری

آگاه: این فیلم در دوره چهل‌ودوم از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور داشت. داستان فیلم درباره حرکت کاروان اسرای کربلا از کوفه تا شام است که همراه با آن زنی به نام سلما مامور می‌شود تا رسانه کاروان اسرای کربلا و حضرت زینب(س) باشد. او تلاش می‌کند تا با دادن آگاهی به افرادی که به‌واسطه شمر و ماموران او فریب خورده‌اند، حقیقت را روشن کند. سلما درنهایت خودش نیز به کاروان حضرت زینب(س) می‌پیوندد و یکی از یاران کربلا می‌شود. این اثر حالا به جدول اکران ایام محرم و صفر اضافه شده است و در روزهای آغازین اکران عمومی چیزی حدود ۲۵۷میلیون فروش را تجربه کرده است. 
کارگردان شور عاشقی اثر مهمی چون مستند «کربلا، جغرافیای یک تاریخ» را در کارنامه دارد که در این زمینه فیلمی ماندگار است. بااین‌حال، شور عاشقی موفق نمی‌شود تا مخاطبش را به دل واقعه کربلا یا ژرفای ادراک کاروان بازماندگان شهیدان آن ببرد. روایت فیلم بیشتر به مستند می‌ماند و مخاطب را در تشخیص آنکه قرار است چقدر با وقایع آن درگیر شود و چه نسبتی با آن داشته باشد، سردرگم می‌کند. علاوه بر آن، شخصیت‌ها نیز ارتباط شفافی با مخاطب برقرار نمی‌کنند تا بشود به درونیات آنها پی برد و قدری از همذات‌پنداری را با آنان برقرار کرد. مستندات تاریخی فیلم نیز روشن نیست و مثلا نام شهرها و یافتن ویژگی‌های وقایعی که روایت می‌شود تا جایی که نزدیک به پایان فیلم است و ماجرای راهب نصرانی پیش می‌آید، معلوم نیست. 
بااین‌حال، آنچه فیلم به‌عنوان دغدغه و ایده اصلی‌اش برگزیده است بسیار قابل احترام و دربرگیرنده بخش مهمی از روایت کربلاست. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.