بازار مسکن هزار و یک مشکل دارد که دلالان و بازی‌هایشان در صدر این مشکلات قرار دارد. معضلی که حل نشود، دومینوی افزایش قیمت‌ها و سودجویی در بازار مسکن همچنان ادامه خواهد داشت. هرجا زمینی هست و ساختمانی درحال اسکلت‌بندی است پای یک دلال هم در میان است. افرادی که یک شبه ره صدساله می‌روند و بازی‌هایشان موجب گران شدن مسکن و حسرت به دل ماندن مستاجران برای خانه‌دار شدن می‌شود. افرادی که حتی در طرح‌های دولتی که برای خانه‌دار شدن قشر ضعیف است ورود می‌کنند با کارسازی سودهای کلان می‌برند. این ویروس بازار مسکن که در برخی موارد به شکل تیمی عمل می‌کنند و یک‌شبه قیمت خانه‌های یک منطقه را بالا می‌برند. اما سازوکارشان چیست تا کجا این افراد پیش خواهند رفت؟

موریانه‌ها

آگاه: یکی از اقدامات دلالان برای تشکیل یک باند در یک محدوده ورود و ایجاد شعبه در یک منطقه است. حتما تابه‌حال روی شیشه دفاتر مشاوران املاک دیده‌اید که روی یک کاغذ نوشته است: «یک یا چند مشاور مسلط به منطقه نیازمندیم.» درواقع این مشاوره املاک دلالی می‌خواهد از مشاور املاک دیگر تا دایره تسلطش را در یک منطقه گسترده کند. اغلب مشاوران املاک در یک منطقه با هم ارتباط دارند و به‌راحتی یک ملک را غیرقابل فروش و قیمت منطقه را مشخص می‌کنند. یک مالباخته در گفت‌وگو با «آگاه» از بازی دلالان می‌گوید: «دلالی روی خانه‌ام دست گذاشته بود و خانه خوش‌نقشه با نور کافی و با پارکینگ را نمی‌توانستم بفروشم. به هر مشاوره املاک مراجعه می‌کردم خانه‌ام را در لیست قرار می‌دادند ولی خبری نمی‌شد. دوماه طول کشید. روزهای اولی خانه را برای فروش گذاشتم، یک نفر در مشاور املاک به من گفت خانه‌ات را من می‌خواهم قیمتش را هم گفت. وقتی مخالفت کردم گفت: «نمی‌توانی خانه‌ات را بفروشی.» بعد از کلی این‌در و آن‌در زدن خودش تماس گرفت و پایین‌تر از آن مبلغ پیشنهادی‌اش گفت و من ازآنجایی‌که مجبور بودم به معامله تن دادم.»

شبکه‌ای از پول 
شهر پرند یکی از مناطقی است که با حمایت دولت برای خانه‌دار شدن قشر ضعیف تحت عنوان مسکن مهر ایجاد شد؛ شهری با ساختمان‌های چند ده واحده که تعداد زیادی از واحدهای آن خالی است. مدیر یکی از مجتمع‌های پرند در گفت‌وگو با خبرنگار آگاه می‌گوید: «مجتمع ما ۷۲واحد دارد و ۲۰واحد آن خالی است. صاحب هر ۲۰واحد یک نفر است. زمانی دولت سرگرم ساخت‌وساز در این منطقه بوده، برخی افراد هم در حال نفوذ در منطقه بوده‌اند. اینگونه که با سرمایه کلان وارد منطقه شده‌ و تا جایی که توانسته‌ خانه خریده‌اند. صاحب واحدهای خالی ساختمان واحدهای دیگری هم دارد که در فاز دیگر پرند هستند؛ البته در ساختمان ما ۳۵واحد داشت که در هر دوره گرانی چندتایی از آنها را فروخته است.»یکی از مشاوران املاک در شهر پرند می‌گوید: «دوره‌ای که با پول یک پراید صفر هفت‌میلیون تومانی یک واحد در اینجا می‌خریدند. در دوره‌ای برخی افراد که عمدتا تیمی وارد می‌شدند بلای جان افرادی بودند که قادر به پرداخت مراحل هزینه ساخت نبودند و به‌راحتی خانه را از دستشان درمی‌آوردند. دلالانی در پرند هستند که پای پیاده آمدند و الان ماشین‌های آخرین سیستم و خانه‌شان در بهترین جای تهران است.»

همه‌چیز برای دلال است
«محمدرضا خضرایی»، آگاه حوزه مسکن جزئیات بیشتری را درباره بازی دلالان به ما می‌گوید: «یعنی شخصی به‌عنوان مشتری پروپاقرص به شما نشان داده می‌شود که حاضر است خانه موردنظر شما را با یک قیمت بسیار بهتر و بالاتر، نصیب خود کند و به این ترتیب شما به تقلا می‌افتید و از ترس ازدست‌رفتن این مورد استثنایی خود را به آب و آتش می‌زنید تا رقم موردنظر جناب دلال فراهم شود. این ایجاد رقابت بین دو مشتری که البته یکی از آنها قلابی است از ترفندهای معمول است که در هنگام رهن و اجاره و خرید مسکن مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

رو دررویی ممنوع است
جوش دادن معامله با رقم‌های پیشنهادی خود دلالان هم از آن دست کارهایی است که انجام می‌شود. خضرایی می‌گوید: این دلالان با اتکا به این نکته که آدمیزاد پول بیشتر را دوست دارد به مالک می‌گویند «فلان مشتری خانه تو را مثلا با ۱۰میلیون تومان پول پیش و ماهی ۵۰۰هزار تومان اجاره می‌خواهد اما قبول نکن تا معامله را با ۱۵میلیون تومان پول پیش جوش دهیم.» از طرف دیگر، همین دلال به مستأجر می‌گوید: «مالک خانه‌اش را با ۲۰میلیون تومان پول پیش اجاره می‌دهد اما تو قبول نکن تا ما معامله را با ۱۵میلیون تومان پول پیش جور کنیم» به این ترتیب جناب دلال با ترفندی ساده این شگرد را هم در هنگام اجاره و هم در هنگام خرید به کار می‌برد تا دو طرف معامله را به رقم موردنظر خود برسانند که برای جلوگیری از چنین پیشامدی مالک و خریدار باید با هم روبه‌رو شوند چراکه در غیر این‌صورت ممکن است هر دوی آنها به واسطه دلال‌بازی عده‌ای متضرر شوند.  این کار به‌راحتی انجام می‌شود، دلال با آوردن هزارویک بهانه مثل خارج بودن یکی از طرفین معامله یا درگیری و ماموریت کاری مانع دیدار دو طرف می‌شود و معامله را به گونه‌ای پیش می‌برد که مالک، خانه را مثلا با قیمت ۱۰۰میلیون بفروشد و از خریدار هم قیمت ۱۱۰میلیون دریافت می‌کند و این ۱۰میلیون به جیب آقا یا خانم دلال سرازیر می‌شود. به عقیده این فعال بازار مسکن، بهترین راه واکسینه شدن در مقابل دلالان و گرفتار نشدن در چنگ آنها این است که مستأجران، خریداران و فروشندگان با انجام یک‌سری تحقیقات از قیمت‌های منطقه آگاه باشند و از قیمت معاملات انجام‌شده مطلع شوند زیرا دلالان از همین بی‌اطلاعی و ناآشنایی افراد استفاده می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.