از ابتدای ماه صفر تا کنون به بیش از دومیلیون نفر زائر از مرز مهران تردد کرده‌اند. با هماهنگی‌های انجام‌شده با مرزبانی کشور عراق در هنگام افزایش حجم تردد زوار، تعداد گیت‌های خروجی و همچنین دروازه‌های ورود و خروج زوار در مرز مهران افزایش می‌یابد و همین امر نیز موجب جلوگیری از ازدحام جمعیت در این مرز می‌شود.

خروج بیش از ۲ میلیون زائر اربعین از ایران

آگاه: رییس قرارگاه حمل‌ونقل مرزی اربعین آخرین آمارهای تردد زائران اربعین را تشریح کرد و گفت: از اول صفر ۱۶، مرداد تا ۱۲ صفر، ۲۷ مردادماه دو میلیون و ۱۳۰ هزار و ۴۱ نفر به سمت کشور عراق از مرزهای ایران خارج شدند و طبق آخرین آمارهای روزانه تردد زائران اربعین نیز در روز گذشته ۲۷ مرداد ۲۹۱ هزار و ۷۶ نفر از ایرانیان وارد کشور عراق شده و ۱۵۱ هزار و ۴۴۳ نفر ایرانی نیز به کشور بازگشتند. همچنین روز گذشته ۱۲ هزار و ۶۴۰ زائر خارجی از کشور ایران خارج و ۸ هزار و ۶۰۳ زائر خارجی نیز از کشور عراق به ایران بازگشتند.
مرتضی ضامنی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به بازدیدش از مرزهای چذابه و شلمچه آخرین ورود و خروج زائران ایرانی و خارجی از مرزهای ایران و عراق را تشریح کرد و گفت: قرارگاه حمل‌ونقل مرزی اربعین اقدامات لازم برای انتقال زائران از پارکینگ محل پارک خودرویشان به نقطه صفر مرزی را در نظر گرفته و در همه مرزها حضور دارند. وی با تاکید بر اینکه به تعداد کافی، ناوگان برای انتقال هموطنان با ناوگان‌های مجهز به کولر به نقطه صفر مرزی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: بیشتر این ناوگان‌ها در چهار مرز پرتردد مهران، خسروی، شلمچه و چذابه پیش‌بینی شده است تا در خاک عراق مستقر باشند و در صورت نیاز وارد عملیات شوند.
رییس قرارگاه حمل‌ونقل مرزی اربعین یادآور شد: در بازدید از دو مرز شلمچه و چذابه ناوگان حمل‌ونقل عمومی از سوی کشور عراق به مقدار لازم در نظر گرفته شده است و از لحاظ نرخ گذاری‌ها نیز طبق بررسی‌های کشور عراق قیمت‌ها تعیین شده است. بنابراین از هموطنان ایرانی در خاک عراق هزینه‌های حمل‌ونقل را باتوجه‌به نرخ مصوبه خود این کشور دریافت می‌کنند و هزینه حمل‌ونقل در خاک عراق به هیچ عنوان رایگان نیست و زائران نسبت به پرداخت نرخ حمل‌ونقل عمومی طبق مصوب این کشور در پایانه‌های مرزی اقدام کنند.
به گفته ضامنی، ۳۰۰دستگاه اتوبوس حمل‌ونقل شهری در مرز مهران در داخل خاک عراق در محدوده شهر بدره مستقر شده است تا در صورت نیاز وارد عملیات شوند. وی ادامه داد: ناوگان اتوبوس‌های ایران در صورت کمبود اتوبوس‌های عراقی وارد عملیات می‌شوند که به‌طور نمونه در چند روز گذشته با توجه به ناکافی بودن ناوگان عراقی در خاک این کشور ناوگان اتوبوس ایران وارد عمل شده و زائران را به شهر کوت منتقل کردند که همین اقدام باعث شد تا از ماندگاری زائران پشت مرزها جلوگیری شود.
رییس قرارگاه حمل‌ونقل مرزی اربعین به استقرار ۱۲۰دستگاه اتوبوس در مرز خسروی در خاک عراق نیز اشاره کرد و یادآور شد: این تعداد اتوبوس زائران را از منزریه تا حوالی شهر بغداد منتقل می‌کنند؛ البته تعداد ناوگان‌های عراق برای حمل زائران تاکنون کافی بوده که در صورت نیاز اتوبوس‌های مستقر در مرزهای ایرانی وارد عمل خواهند شد.
ضامنی با تشریح آخرین آمارها از ورود و خروج زائران به تفکیک مرزها تا روز گذشته ۲۷مردادماه، ۱۲صفر اظهار کرد: خروج زائران ایرانی تا روز گذشته از مرز مهران به کشور عراق ۱۳۳هزار و ۲۰نفر و خروج زائران خارجی ۱۴۸۵نفر ثبت شده است. همچنین ورود زائران ایرانی به کشور از مرز مهران ۷۱هزار و ۵۸۰نفر و تعداد ورود زائران خارجی به کشور ایران نیز ۵۶۴نفر به ثبت رسیده است.
به گفته ضامنی، طبق آمارهای اعلام شده آمار خروج زائران ایرانی تا روز گذشته از مرز شلمچه ۲۲هزار و ۶۶۱نفر، از مرز چذابه ۴۴۱۵نفر، از مرز خسروی ۱۶هزار و ۸۶۳نفر، مرز تمرچین ۹۱نفر، مرز باشماق ۱۳نفر، مرز بین‌المللی امام‌خمینی ۱۳۸۱نفر، مرز شهید هاشمی‌نژاد سه نفر و سایر فرودگاه‌ها نیز ۱۱۲نفر خارج شده‌اند.
وی همچنین از نحوه خدمات‌دهی ناوگان اتوبوسرانی مستقر در دو مرز به زوار اربعین حسینی بازدید و نشستی در راستای بررسی وضعیت حمل‌ونقل در منطقه شیب عراق برگزار کرد.

تجمع زائران در مرز مهران به صفر رسید
فرمانده قرارگاه اربعین فراجا گفت: امسال با اتخاذ تدابیر ستاد اربعین شاهد ترافیک روان در جاده‌ها و به‌دنبال آن خروج آسان زائران در پایانه مرزی مهران هستیم.
سردار محمد شرفی، در جلسه قرارگاه حمل‌ونقل جاده‌ای در پایانه شهید رئیسی در مرز مهران اظهار داشت: هم‌اکنون می‌توانیم ادعا کنیم تمامی جاده‌های منتهی به مرزهای شش‌گانه با هدف تسهیل‌گری در تردد زائران حسینی(ع) در وضعیت مطلوبی قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زائران حسینی آماده‌سازی زیرساخت‌های جاده‌ای در مسیرهای منتهی به پایانه مرزی بود، اضافه کرد: خوشبختانه با تلاش جهادی استاندار و همکاری مدیران استانی با جذب منابع زیرساخت‌های جاده‌ای برای اربعین امسال آماده شد که جای قدردانی دارد.
این مقام ارشد انتظامی کشور با تاکید بر اینکه هدف مشترک تمامی دست‌اندرکاران اربعین، تسهیل در تردد زائران حسینی است، گفت: پلیس نیز با ارائه تدابیر شدوآمدی و ایجاد پنجره واحد گذرنامه‌ای توانست مدت زمان ایستایی زائران در پایانه‌های مرزی را به کمتر از چهار ثانیه برساند که این امر نقش بسزایی در عدم ازدحام زائران در پایانه‌ها داشت.
وی گفت: آنچه در سال‌های گذشته باعث ازدحام زائران در پایانه‌های شده بود و گاهی ترافیک خودروهای منتهی به مرز مهران تا استان‌های همجوار نیز ادامه داشت مدت زمان زیاد تجمع زائران از داخل شهر تا گیت‌ها و گاهی ایستایی زیاد زائران در گیت‌های خروجی بود که الحمدلله این معضل در سال گذشته و به‌ویژه امسال با اتخاذ تدابیر ستاد اربعین در استان برطرف شد و شاهد ترافیک روان در جاده‌ها و به‌دنبال آن خروج آسان زائران در پایانه مرزی مهران هستیم. 
سردار شرفی فرهنگ و رفتار شدوآمدی زائران و مدیریت سفر آنان را در سهولت ارائه خدمات‌ موثر دانست و گفت: میزان ماندگاری زائران در کشور عراق حدودا چهار روز است و ان‌شاءالله از امشب و فرداشب به تلاقی توازن در رفت‌وبرگشت زائران نزدیک می‌شویم.  فرمانده قرارگاه اربعین فراجا با اشاره به اینکه بیش از ۸۰درصد زائران حسینی با خودروهای شخصی به مرزهای شش‌گانه مراجعه کرده‌اند، تصریح کرد: با مساعدت رییس ستادکل نیروهای مسلح تمامی اتوبوس‌هایی که در امر خدمات‌دهی به نیروهای مسلح در سطح کشور فعالیت دارند به‌مدت ۶روز به مرزهای اربعینی فراخوانده می‌شوند تا در امر جابه‌جایی زائران به شهرهای مقصد به ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کمک کنند.
سردار شرفی در پایان با قدردانی از ایثارگری تمامی مسئولان استانی و همکاری زائران حسینی با دست‌اندرکاران اربعین گفت: تمهیدات لازم برای پذیرش و استقبال از مراجعت زائران در مرزهای شش‌گانه اندیشیده شده است و امیدواریم عزیمت و برگشت زائران به‌آرامی و در کمال سلامت و امنیت انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.