آگاه: شهاب اسفندیاری رییس دانشگاه صداوسیما، محسن قائمینسب قائممقام ساترا، حمیدرضا نوابی دبیر نمایشگاه و جمعی از مسئولان و مدیران پلتفرمها از حاضران در این مراسم بودند. ۱۶۴غرفه در نمایشگاه حضور دارند و نمایشگاه تا روز پنجشنبه ۲۹شهریور به کار خود ادامه میدهد.
به گفته رییس صداوسیما ۱۲۴سکویی که از سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی مجوز دارند در این نمایشگاه حاضر هستند و مابقی غرفهها، انجمنها و اصناف و شرکتهای ارائه دهنده خدمات به حوزه صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایشخانگی هستند.
همچنین در این دوره از نمایشگاه «رصتا»، ایرانصدا، آزمون گویندگی برگزار میکند و برگزیدگان آزمون داخل نمایشگاه «رصتا» در آزمون دیگری خارج از نمایشگاه در شبکه ایرانصدا بار دیگر به رقابت میپردازند و در نهایت برگزیدگان نهایی در شبکه ایرانصدا مشغول به کار میشوند.
به گزارش آگاه، پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما در نشست خبری سومین نمایشگاه ملی «رصتا» که روز گذشته برگزار شد، گفت: فلسفه تشکیل سازمان ساترا که با مسئولیت صداوسیما بوده تسهیلگری تولید محتوای سالم در فضای مجازی است. تولیدات فرهنگی و محتوا در فضای مجازی به دلیل گستردگی این بستر به گونهای است که صداوسیما به تنهایی از عهده آن برنمیآمد. وی اضافه کرد: استفاده از بستر تلوبیون یکی از امکاناتی بود که در اختیار پلتفرمها گذاشته شده است. خدمات دیگری هم ارائه میشود که شرکتها و پلتفرمها میتوانند بهره بگیرند. واسطه بین صداوسیما با سکوها و تولیدکنندگان ساترا است و هرگونه تولیدات مجوزدار حتما مورد تشویق و حمایت قرار میگیرد.
جبلی در ادامه یادآور شد: این نمایشگاه دستاوردهای خوبی در دورههای قبلی داشته است. اولا یک دورهمی جامع بین شرکتها و مخاطب و نهاد تنظیمگر است. این اتفاق میتواند یک امکان خوب برای همکاران ما هم باشد. از هوش مصنوعی تا فعالان در صداوسیما میتوانند در این زمینه تعامل داشته باشند و اتفاقات خوبی رخ دهد. رییس صداوسیما در ادامه درباره یکی از بخشهای این نمایشگاه در حوزه هوش مصنوعی عنوان کرد: ستاد هوش مصنوعی در سازمان ایجاد شد اگرچه با محوریت مرکز طرح و برنامه سازمان اما همه حوزههای فنی و ثبت محتوا مشارکت داشتند. دغدغه رهبر انقلاب این است که ما صرفا مصرفکننده خدمات دنیا در این حوزه نباشیم و متناسب با ظرفیتها و امکانات پیشبرنده باشیم. در تولید محتوا با استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی هم به اتقان بیشتر در ارائه محتوای باکیفیت میرسیم و هم سرعت بیشتر. همچنین هوش مصنوعی در حوزه متن و فیلمنامه هم میتواند به کمک رسانه ملی بیاید.
وی در پاسخ به سوالی درباره تفاوت استانداردها در شبکه نمایش خانگی و تلویزیون عنوان کرد: تفاوتی بین معیارها و شاخصهای نظارتی ساترا با آنچه در رسانه ملی اعمال میشود نیست. حوزه مخاطب نمایش خانگی با گستره وسیع مخاطب رسانه ملی متفاوتتر است و تقیدی که باید در رسانه ملی در توجه به هنجارها و معیارهای اخلاقی در رسانه ملی باشد حتما بیشتر است.
جبلی اضافه کرد: تهیهکنندهای که در تلویزیون کار میکند میداند با مخاطب چند ده میلیونی در ارتباط است؛ بنابراین این معیارها را باتوجهبه خواست مخاطب بیشتر در نظر میگیرد اما منظور این نیست که تولیدکننده نمایش خانگی به این معیارها بیتوجه است. دفاع از منافع تولیدکنندگان و توجه به حقوق مخاطبان نیاز به تنظیمگری دارد. این نهادها در همه جهان حضورشان ضروری است و در کشور ما هم ایجاد شده اند. اینکه ساترا تا چه حد موفق بوده است قابل ارزیابی است اما این همزبانی بین فعالان این عرصه و ساترا بیشتر میشود.
رییس صداوسیما در پاسخ به خبرنگار مهر درباره وعده پخش سریالهای شبکه خانگی در تلویزیون یادآور شد: امیدواریم از تعامل خوبی که بین ما و تهیهکنندگان است، استفاده کنیم. قولی که دادیم فقط وعده نیست. تعامل ساترا در صدور مجوز تولید با تهیهکننده است نه سکو و این معنایش این است که ساترا میتواند زمینهای را فراهم کند که تولیدکنندگان محتوا خود را بیشتر به رسانه ملی نزدیک کنند و در این صورت بهتر میتواند به آنها این فضا را برای عرضه آثارشان بدهد. با این حال حمایت فقط پخش روی آنتن نیست، بسیاری از خدمات مثل تلوبیون و دیگر امکانات از جمله این حمایتهاست.
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره نبود دو پلتفرم اصلی شبکه خانگی در نمایشگاه عنوان کرد: ما از سکوهایی با مخاطب ۲۰میلیونی میزبانی میکنیم. اینکه برخی سکوها علاقهمند باشند در این جمع حضور داشته باشند یا نه تصمیم خودشان است اما امیدوارم این نزدیکی بیشتر بین سکوها، فعالان و تولیدکنندهها با سازمان تنظیمگر بیشتر و همافزاییها گسترش یابد.
جبلی در پاسخ به سوال دیگری درباره رونق تولید در شبکه خانگی در مقابل صداوسیما تصریح کرد: رونق تولید نمایشی در صداوسیما روزبهروز بیشتر میشود. ۹مجموعه جلوی دوربین داریم و آثار دیگری در پیش تولید و نگارش هستند. عرضه آثار نمایشی در شبکه خانگی با صداوسیما قابل مقایسه نیست. آن آثار بهصورت هفتگی پخش میشوند و بستر ما روزپخش است. وی در پایان درباره فعالیت برخی برندها در شبکه نمایش خانگی و کوچ از تلویزیون تصریح کرد: رسانه ملی به حفظ ظرفیتها و برندها اهتمام دارد. فضای نمایش خانگی با فضای رسانه ملی و مخاطبهایشان با هم متفاوت است. درآمد تهیهکنندگان این دو حوزه متفاوت است و مجموع اینها باعث میشود که تولیدکنندگان و فعالان انتخاب کنند که در کدام حوزه کار کنند. برخی هم هستند که در صداوسیما و شبکه خانگی هر دو تولید دارند. ما بسیاری از ویژندهای دورههای قبل را ادامه دادیم، بلکه حتی داریم برندهایی را که خاک میخورد احیا میکنیم، با این حال برخی ترجیح میدهند در شبکه خانگی کار کنند.
۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۶٬۷۶۶
سومین نمایشگاه ملی رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران «رصتا» روز گذشته ۲۶شهریور با حضور پیمان جبلی، رییس صداوسیما و سعید مقیسه، رییس ساترا در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.
نظر شما