۲ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۲
کد خبر: ۷۲۲

دیوان عالی ایالات متحده حکم داده است که هوش مصنوعی (AI) را نمی‌توان از نظر قانونی مخترع دانست.

آیا هوش مصنوعی مخترع است؟

به گزارش آگاه: دیوان عالی حکم داده است که هوش مصنوعی (AI) را نمی‌توان از نظر قانونی مخترعی برای تضمین حقوق ثبت اختراع دانست.

دادگاه عالی بریتانیا گفت که "یک مخترع باید یک شخص باشد" تا براساس قانون فعلی برای ثبت اختراع درخواست دهد.

پیش از این، در ۵ ژوئیه ۲۰۲۲ نیز هیأت حقوقی تجدیدنظر دفتر ثبت اختراع اروپا (EPO) در پرونده‌ای اذعان کرد که بر اساس کنوانسیون اروپایی ثبت اختراع (EPC)، مخترع تعیین­ شده در اظهارنامه ثبت اختراع باید «انسان» باشد.

این تصمیم پیرو رد دو تقاضای ثبت اختراع که در آن یک سیستم هوش مصنوعی به نام دابوس (DABUS) به‌عنوان مخترع معرفی شده بود، اتخاذ شد.

در سال ۲۰۱۹ فردی به نام استفان تالر دو تقاضای ثبت اختراع جداگانه را در خصوص اختراعاتی که توسط سیستم هوش مصنوعی دابوس توسعه یافته بودند، به دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا (PTO) ارائه کرد و دفتر ثبت اختراعات، درخواست را فاقد مخترع معتبر و در نتیجه ناقص دانست؛ پس از تلاش‌­های ناموفق تالر در معرفی هوش مصنوعی به‌عنوان مخترع، پرونده به دادگاه تجدیدنظر فدرال راه پیدا کرد.

این‌که آیا هوش مصنوعی می‌تواند مخترع شناخته شود یا نه، پرسشی است که در حال حاضر جهان با آن روبه‌رو است اما براساس قوانین ثبت اختراع آمریکا و اروپا، هوش مصنوعی نمی‌تواند مخترع باشد.

منبع: برنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.