۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۳
کد خبر: ۷٬۳۴۸

کابینه جنگ داریم؟

محمدالیاس قنبری ـ دبیر فرهنگی

حمایت از آرمان رهایی قدس شریف سرلوحه جمهوری اسلامی ایران از بدو تأسیس بوده است و بیراه نیست اگر بگوییم انقلاب اسلامی به رهبری خمینی کبیر، مسئله فلسطین را دوباره به دال مرکزی جهان اسلام مبدل کرد.

آگاه: با مراجعه به تاریخ می‌توان ادعا داشت که اساسا تبار انقلاب اسلامی و اولین زمزمه‌های مخالفت روحانیت و مردم مسلمان ایران با رژیم پهلوی به هم‌پیمانی شاه و اسرائیل و حمایت مالی و تسلیحاتی رژیم پهلوی از اسرائیل بازمی‌گردد. رژیم پهلوی زمانی اصلی‌ترین حامی این رژیم بود که تمام اعراب و کشورهای اسلامی علیه آن متحد شده بودند و رژیم وابسته پهلوی با این اقدام، خیانتی بزرگ به امت اسلام را مرتکب شد. بررسی تبار انقلاب اسلامی که همانا مخالفت علما و مردم با هم‌پیمانی شاه و اسرائیل بود نشان می‌دهد که اسرائیل‌ستیزی عنصر ذاتی انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن است. استراتژی جمهوری اسلامی در ۴۶سال پس از انقلاب، حمایت معنوی و مادی از جریان مقاومت و مبارزه فرسایشی با رژیم اشغالگر اسرائیل بوده است. این راهبرد به‌مرور منجر به توسعه محور مقاومت از فلسطین و لبنان به عراق، سوریه و یمن شد و عمق نفوذ استراتژیک ایران را گسترش داد. البته جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده که هر کدام از اضلاع جبهه مقاومت مستقل تصمیم‌گیری می‌کنند ولی در میدان این اضلاع متحد و پشتیبان یکدیگرند. استراتژی رژیم اسرائیل در برابر راهبرد ایران و محور مقاومت، تلاش برای عادی‌سازی روابط با سایر کشورهای منطقه و یافتن متحد برای خود با ترس و تطمیع بوده است. طوفان‌الاقصی در چنین نقطه‌ای رقم می‌خورد و بازی رژیم را بر هم می‌زند و هیمنه رژیم را در سطح جهان و منطقه و به‌ویژه کشورهایی که دنبال عادی‌سازی روابط خود با آن بودند، می‌شکند. با طوفان‌الاقصی افکار عمومی جهان برای فلسطین قیام کرد و ایده مقاومت تا خیابان‌ها و دانشگاه‌های اروپا و آمریکا گسترش یافت.
وحشی‌گری‌های متهورانه و جنون‌آمیز بی‌حد و مرز رژیم را باید ناشی از قرار گرفتن در این منگنه دانست. رژیم صهیونیستی که امروز برای موجودیت خود احساس خطر کرده برای اینکه خود را قدرت نظامی اصلی منطقه نشان دهد دست به قداره‌کشی زده است و تلاش دارد سطح منازعه را فراتر ببرد. رژیم می‌خواهد با قدرت واقعی منطقه یعنی ایران هماوردی کند. برخی تحلیلگران بین‌المللی برای توصیف این هماوردطلبی از استعاره بازی چیکن (بازی ترسوها) استفاده می‌کنند. در این بازی دو راننده در اتومبیل‌های خود با سرعت به طرف یکدیگر می‌رانند. بازنده کسی است که اول فرمان اتومبیلش را بچرخاند و از جاده منحرف شود! رژیمی که شهرک‌نشینانش روز و شب علیه نتانیاهو تظاهرات می‌کنند و با صدای آژیرها به دنبال پناهگاه می‌گردند امروز در شرایطی با جمهوری اسلامی ایران هماوردی می‌کند که مردم ایران با حضور میلیونی کنار رهبر خود و برپایی نمازجمعه باشکوه، اجماع خود بر ادامه راه مقاومت را فریاد می‌زنند.نکته‌ای که در این هماوردی لازم است مورد تأمل و بازاندیشی ما قرار گیرد این است که رژیم تروریستی و میلیتاریستی اسرائیل، کابینه جنگ دارد و ساختار تصمیم‌گیری و اقدام در آن نسبتا چابک است. اجماع داخلی و همبستگی ملی ما باید با چابک‌تر شدن ساختار تصمیم‌گیری و هماهنگی بیشتر دستگاه دیپلماسی، دستگاه نظامی و امنیتی و شورای عالی امنیت ملی تکمیل شود. به نظر می‌رسد هنوز کابینه دولت ما آرایش جنگی به خود نگرفته و مدیریت جنگ مستقیم احتمالی را بر عهده رهبری و ستاد کل نیروهای مسلح و سپاه می‌داند. آرایش جنگی گرفتن کابینه بدان معناست که همه وزارتخانه‌ها از جمله وزارت‌های متولی تامین کالاهای اساسی، انرژی، درمان و... خود را برای همه سناریوهای احتمالی آماده کنند. دولت موظف است به تدابیری بیندیشد که برای تاب‌آوری جامعه لازم است. سایر ارکان نظام ازجمله پارلمان و دستگاه قضا نیز باید پای کار بیایند. ممکن است جابه‌جایی دولت سیزدهم به دولت چهاردهم در این عدم چابکی سهم داشته و این تصور را برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرده باشد که از این فرصت بهره‌برداری کند. هماهنگی ارکان نظام برای چابک‌تر شدن و آرایش جنگی گرفتن این محاسبه دشمن را بر هم خواهد زد. ما در این هماوردی نه شتابزده می‌شویم و نه تعلل می‌کنیم. چابک‌شدن ساختار تصمیم‌گیری و اتاق فرمان جنگ دقیقا همان راهبردی است که مانع شتابزدگی و تعلل می‌شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.