سارا فرجی-خبرنگار گروه فرهنگ: اوایل مهرماه بود که نمایشگاهی با عنوان «چه سرسبز بود دره من» در مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری برگزار شد. این نمایشگاه مجموعه آثار سیدعلی میرفتاح با موضوع دفاع مقدس بود و چند اثر هم با موضوع غزه و فلسطین در این نمایشگاه حضور داشتند.

روایت مقاومت غزه به وسعت پنج قاره

آگاه: برپایی این نمایشگاه بهانه‌ای شد که یک نمایشگاه اختصاصی با موضوع غزه و فلسطین با عنوان «همچنان طوفان» برپا شود. این نمایشگاه به مناسبت سالگرد «طوفان الاقصی» با نمایشگاه‌گردانی صابر شیخ‌رضایی که خود از هنرمندان این کشور است، برنامه‌ریزی شد و به فاصله کمتر از یک‌ماه از زمانی که ایده مطرح شد تا زمان برپایی نمایشگاه، نمایشگاهی به وسعت پنج قاره برپا شد.

از هفتم اکتبر، گرافیک معجزه هنر را نشان داد

نمایشگاه آثار گرافیکی و مفهومی «همچنان؛ طوفان» شامل آثار ۸۰هنرمند از پنج قاره و ۲۳کشور جهان است. در این نمایشگاه که به همت مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و با نمایشگاه‌گردانی صابر شیخ‌رضایی برگزار شده آثار متنوعی در حیطه طراحی گرافیک، طراحی پوستر، ۱۰اثر تایپوگرافی و سه اثر گرافیتی به نمایش درآمده است.
وقتی وارد نمایشگاه «همچنان طوفان» می‌شوی با این بیانیه روبه‌رو می‌شوی: «دوران ما دوران عجز هنر بود، اما از هفتم اکتبر، گرافیک معجزه هنر را نشان داد. وقتی دوربین‌ها اجازه حضور در غزه را نداشتند. وقتی نمایشگرها از مخابره تصاویر یکسان کشته‌ها و ویرانی‌ها به تکرار افتاده بودند، وقتی قصه‌ها هنوز منتشر نشده بود، وقتی سینما هنوز بودجه لازم را نداشت، گرافیک - در کنار معدود هنرهایی مثل شعر- به میدان آمد و خود را و ته‌مانده وجدان بشریت را نشان داد؛ آن هم با زبان جهانی‌اش که منحصر به خودش بود. بله دست همه هنرها به یک اندازه آزاد نیست. سینما پول می‌خواهد، رمان زمان می‌خواهد، عکاسی اجازه حضور در صحنه را می‌خواهد و شعر زبان مشترک می‌خواهد اما گرافیک فقط اراده و وجدان می‌خواهد، گرافیک با هزینه کم، زمان کم و رها از مرزهای مکانی و زبانی می‌تواند حرف بزند، اگر بخواهد... و خواست!
هفتم اکتبر فقط آغاز طوفان مظلوم‌ترین آزادی‌خواهان جهان نبود، بلکه آغاز طوفان گرافیک و بازسازی چهره این هنر در سراسر جهان بود. در این نمایشگاه لحظات متنوعی از حضور قدرتمند گرافیک را در یک سالی که از طوفان گذشت می‌بینید؛ حضوری از همه هنرمندان جهان، از جمله ایران. حضوری که نشان می‌دهد طوفان زنده است و طوفان همچنان طوفان است.»

روایت مقاومت غزه به وسعت پنج قاره

سید علی میرفتاح در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: ما دچار یک مسمومیت رسانه‌ای شده‌ایم و در روزگاری به سر می‌بریم که رسانه‌ها وابستگی به نظام سلطه دارند و پا روی حق می‌گذارند و دفاع علنی از ظالم می‌کنند.
متاسفانه این سمی که در این رسانه‌ها هر روز تولید می‌شود، به مردم انتقال پیدا می‌کند، چون سبک زندگی ما به گونه‌ای است که مردم جلوی این شبکه‌های مسموم زندگی کرده و این سم را وارد ذهن و جانشان می‌کنند. یکی از راه‌هایی که می‌تواند اثر این رسانه‌ها را خنثی کند، استفاده از هنر و زبان هنر به معنای عام است که راه‌های دراز را کوتاه می‌کند، چراکه ما با دشمنی عجیب و پیچیده در حال جنگ هستیم.

روایت مقاومت غزه به وسعت پنج قاره

خسروپناه پس از بازدید از نمایشگاه گفت: اینکه در این نمایشگاه بیشترین آثار از کشورهای دیگر است نشانگر این است که ما انسان‌های فطرت‌گرایی که دغدغه انسانیت دارند را با هر دینی در اقصی نقاط جهان داریم و همین که فطرت الهی افراد آنها را وادار به تولید هنری کرده کار ارزنده‌ای است که جای تشکر، توسعه و رسانه‌ای شدن دارد. وی ضمن استقبال از برپایی از این نمایشگاه افزود: فضای مجازی می‌تواند در نشر آثار هنری، کمک‌کننده باشد و من پیشنهاد می‌دهم مستندی از این نمایشگاه ساخته شود و کارهایی که از کشورهای مختلف یعنی از کشورهای اروپایی و آفریقایی گرفته تا کشورهای عربی و آسیایی آمده تا با زبان تصویر و هنر جنایات هنر را نشان دهد، شکل رسانه‌ای پیدا کند و منتشر شود. زبان هنر باید استمرار پیدا کند و هنرمندان دیگر حوزه‌ها از جمله اصحاب موسیقی، تئاتر، سینما هم باید وارد میدان شوند و مظلومیت مردم لبنان و غزه را با هنرشان به دنیا نشان دهند.
 

روایت مقاومت غزه به وسعت پنج قاره

صابر شیخ‌رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار «آگاه» اصلی‌ترین ویژگی این نمایشگاه را استقبال هنرمندان خارجی از برپایی چنین نمایشگاهی در ایران و ارسال آثار بدون دریافت هیچ‌گونه وجهی دانست وگفت: من به واسطه ارتباطاتی که با هنرمندان خارجی داشتم از آنها خواهش کردم که آثار هنری خود با موضوع فلسطین و غزه را ارسال کنند و آنها هم با روی باز فایل آثار خود را برایم فرستادند و سپس این آثار چاپ شد و روی دیوار نمایشگاه قرار گرفت. یکی از نکات قابل‌توجه در این نمایشگاه این است که با آنکه هیچ فراخوانی منتشر نشد اما استقبال بسیار خوبی از برپایی آن صورت گرفت.
وی افزود: در نمایشگاه «همچنان طوفان» علاوه بر آثار ۳۳هنرمند ایرانی، آثار ۴۸هنرمند خارجی به نمایش درآمده است. این نمایشگاه میزبان آثار هنرمندانی از فلسطین، استرالیا، کانادا، کلمبیا، مصر، اسپانیا، آلمان، امارات متحده عربی، ایالات‌متحده آمریکا، لبنان، اندونزی، عراق، ایتالیا، اردن، کویت، لیبی، مالزی، هلند، نروژ، عمان، پاکستان، پرتغال، انگلستان، اروگوئه و یمن است. قابل ذکر است که این نمایشگاه رقابتی نیست و صرفا جنبه نمایشی دارد.
برپاکننده نمایشگاه «همچنان طوفان» ادامه داد: آثار نمایشگاه با اولویت داشتن قابلیت‌های برتر فرمی، فنی و محتوایی جمع‌آوری شده‌اند ولی نخ تسبیح روایی اصلی و مشترک آثار، همان خط روایت مسائل فلسطین و وقایع مرتبط با غزه و نیز زوایای محتوایی موثر بر داستان امروز غزه است؛ ازجمله رسوایی فرهنگ غرب و دوگانگی برخورد مجامع جهانی و حقوق بشری و ریشه‌های استعماری و باندهای تبهکاری سیاسی و نظامی در غرب آسیا و آثار تلخ قلدری مولود حرامزاده آن یعنی رژیم غاصب قدس در منطقه ما.
شیخ‌رضایی درخصوص جمع‌آوری آثار توضیح داد: فرآیند جمع‌آوری آثار نمایشگاه در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۲روزه شکل گرفت و برای برگزاری نمایشگاه «همچنان؛ طوفان» در سالگرد «طوفان الاقصی» با محدودیت زمانی زیاد در انتخاب آثار برای یک چنین سطح کیفی نمایشگاهی مواجه شدم که همین پروسه کار را بسیار دشوار کرد. البته من سعی کردم از هنرمندان فعال و افرادی که آثار شاخصی تولید کرده‌اند شخصی از قلم نیفتد ولی زمان بسیار محدود و شرایط عمومی این روزهای کشور و منطقه و دنیا هم بر روند دریافت آثار بی‌تاثیر نبودند. وی بیان کرد: ما کنار پراکندگی جغرافیایی و عقیدتی و سیاسی هنرمندان این نمایشگاه، اشتراک‌های عاطفی و انسانی در موضوعات را شاهدیم از جمله محکومیت توحش رژیم اشغالگر قدس در حمله به مدارس، مساجد، بیمارستان‌ها، پناهگاه‌ها و چادرهای آوارگان تا جنبش های اعتراضی حامی غزه و ترور رهبران مقاومت در فلسطین و لبنان و سوریه و ایران.
نمایشگاه‌گردان «همچنان طوفان» درخصوص تفاوت آثار هنرمندان ایرانی با هنرمندان خارجی توضیح داد: شکل پرداخت موضوعات از سمت هنرمندان ایرانی تفاوت عمده‌ای با هنرمندان دنیا و به‌ویژه جهان عرب (از غرب آسیا تا شمال آفریقا) دارد و به همین دلیل سهم هنرمندان خارجی در این نمایشگاه، هم به لحاظ کمیت و هم کیفیت تقریبا بالاتر از هنرمندان ایرانی است؛ به عبارتی دیگر، کم بودن تعداد هنرمندان ایرانی و آثارشان، از زاویه نبود کیفیت بصری آثار و نداشتن روحیات و شاخصه‌های جذابیت و دیزاین و هنر وسیع تصویرگری در آنهاست. در وجه دیگری هم در یک سال گذشته، بخش عمده‌ای از هنرمندان ایرانی مورد تهاجم و آسیب رسانه‌های معاند فارسی‌زبان بودند و در سرگشتگی دروغ‌های این رسانه‌ها، نتوانستند جهت درست وجدانی و جایگاه تاریخی خود را در قبال موضوع مظلومیت فلسطین، پیدا کنند و هنرمندان همراه با این موضوع هم معمولا در سطح اخبار ماندند و موفق به ارائه‌های تحلیلی و عاطفی ویژه نشدند.

نمایشگاه بین‌المللی «همچنان طوفان» تا سی‌ام آبان ماه در گالری خانه برپاست و علاقه‌مندان به بازدید از این نمایشگاه می‌توانند از شنبه تا چهارشنبه، در ساعات ۹ تا ۱۸ به نشانی خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، پلاک ۲۵۷، گالری خانه، مراجعه و از آثار بازدید کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.