۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۲٬۴۸۰

جشنواره‌ای متمرکز بر اقتصاد هنر با حفظ کیفیت

گزارش آگاه از شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را بخوانید

هشتم بهمن‌ماه، شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با رویکرد هنر نوآور، خلاق، وحدت‌بخش و امیدآفرین، امیر عبدالحسینی دبیرکل، مسعود زنده‌روح کرمانی دبیر هنری، جعفر واحدی دبیر اجرایی این رویداد و جمعی از داوران و هنرمندان در موزه هنرهای معاصر تهران به عنوان مهمترین موزه هنری غرب آسیا، در تهران و سایر استان‌های کشور برگزار شد.

جشنواره‌ای متمرکز بر اقتصاد هنر با حفظ کیفیت

آگاه ـ الناز برکاتی ـ خبرنگار سرویس فرهنگی: جشنواره هنرهای تجسمی با برگزاری نمایشگاه‌های «مفاخر هنرهای تجسمی به روایت موزه هنرهای معاصر تهران» و «آینه در آینه ۳» آغاز به کار کرد. گسترده‌ترین رویداد هنری فجر انقلاب اسلامی، ذیل دبیر کل، ۲۲ دبیر و بیش از ۶۰ داور ملی و حدود ۳۲ دبیر استانی کار خود را آغاز کرد؛ به طوری که بخش «تجسم هنر» در تمام استان‌ها در نمایشگاه‌هایی برقرار بود که هنرمندان تجسمی خود استان‌ها حضور داشتند و در سطح ملی، حدود ۱۰ هزار اثر و در بخش استانی، حدود ۱۲ هزار اثر برای بخش رقابت ارسال شدند که مجموع آنها، حدود ۲۲ هزار اثر بود.

جشنواره‌ای دو بخشی

این دوره از این رویداد در دو بخش رقابتی و غیر رقابتی برگزار شد. بخش رقابتی جشنواره (طوبای زرین) با هفت زیربخش آزاد، موضوعی (قله‌ها)، تجسم هنر، طراحی فرهنگ‌محور، فیلم‌های مستند هنرهای تجسمی، ناشران کتاب‌های تجسمی و علمی (دانش هنرهای تجسمی) و بخش رقابتی با شش زیر بخش شامل بازار هنرهای تجسمی، مفاخر هنرهای تجسمی، آینه در آینه، کاتبان سوره حمد، دیوارنگاری شهری و پوسترهای فجر(محیطی)، فعالیت کردند.

حضوری پررنگ برای بانوان

در این رویداد حضور پر رنگ بانوان توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. در این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی هم در شورای سیاست‌گذاری، هم در ترکیب دبیران و داوران و هم برای نخستین بار و در بخش مجسمه‌سازی که تمامی داوران از بانوان هنرمند بودند، شاهد حضور پررنگ بانوان بودیم.

بخشی جدید و تخصصی

حوزه ناشران هنرهای تجسمی، بخشی بود که امسال برای نخستین بار به این جشنواره اضافه شده بود و ۱۵۰ عنوان کتابی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به صورت تخصصی منتشر شده بودن برای دریافت طوبای زرین (بخش رقابتی) حضور یافتند.

احیا شدن بخشی که سال‌ها از میان رفته بود

در نخستین ادوار برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی، بخش اکسپو همزمان با این رویداد برگزار می‌شد اما در این دوره بخش بازار هنر، با نگاه تامین هنرمند از لحاظ اقتصادی و بازاریابی اثر خوب احیا شد. محمد خراسانی، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این خصوص گفت: «بازارهایی که در جشنواره‌های تجسمی دنیا، فعال هستند، آثار جشنواره‌ها را نمی‌فروشند بلکه آثاری از شرکت‌کنندگان در این رویداد را برای فروش ارایه می‌کنند و علاقه‌مند هستیم که چنین اتفاقی در جشنواره تجسمی فجر بیفتد». نزدیک به ۲۰۰ اثر در بازار هنر حضور داشتند و مخاطبان می‌توانستند آثار را خریداری کند یا حداقل، با این فرآیند آشنا شوند.

حمایت سازمان زیباسازی شهر تهران

یکی دیگر از نقاط عطف این جشنواره، همکاری و حمایت اداره نقاشی دیواری سازمان زیباسازی شهر تهران بود که بنا شد تا علاوه بر ارائه نمایشگاه آثار برگزیده دیوارنگاری شهر تهران طی سال‌های اخیر، سه اثر از جشنواره شانزدهم را انتخاب و پس از خریداری طرح و توافق با صاحب اثر، آنها را روی دیوارهای متناسب با فضای اثر اجرا کند. این اتفاق مشوق و انگیزه خوبی برای برای هنرمندان هنرهای تجسمی بود.

شانزدهمین دوره از جشنواره تجسمی فجر، عصر پنجشنبه، سوم اسفندماه، با تجلیل از مفاخر هنرهای تجسمی و تقدیر از برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره در تالار وحدت به ایستگاه پایاینی‌اش رسید.

تلاش برای حضور پررنگ ایران در دوسالانه ونیز

محمد خراسانی زاده، رییس شورای سیاست گذاری شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر، در این مورد گفت: « در دوسالانه ونیز جای ایران گاه خالی بوده است؛ مردم ما عادت دارند اگر در یک رویداد المپیک پرچم ایران را نبینند گله می کنند اما کسی گله نمی کند که چرا فقط ٩ بار در دوسالانه های ونیز شرکت کردیم. ما باید هر سال آنجا باشیم و هنرمندان ما خود را به دنیا برسانند و ایران را رویان کنند و بگویند ایران ما، ایرانِ هنرمندان است.»

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بیان کرد: «اکسپوی ژاپن را پیش رو داریم که با مصوبه هیات وزیران مدیریت محتوایی کار در وزارت فرهنگ قرار گرفته و امیدواریم نقش و حضور هنرهای تجسمی را باشکوه تر از دوره های گذشته در این بازار جهانی هنر داشته باشیم. درخصوص موضوع دوسالانه ونیز هم دستوری را به همکاران دادم که دوستان خوب من حضور پررنگی را امسال در ونیز داشته باشند.»

برگزیدگان جشنواره شانزدهم

در بخش طراحی و نقاشی ضمن تقدیر از امیرمحمد مقدم از تهران و تقدیر ویژه هیات داوران از مجتبی حجازی از تهران طوبای زرین به محمدجواد طاهرخانی از تهران تعلق گرفت.

در بخش خوشنویسی ضمن تقدیر از فرامرز تیمورنژاد و حمید احمدی، ربابه زینالی و شقایق میری، طوبای زرین به مجید داستانی از قم اهدا شد.

در بخش نگارگری طوبای زرین به ستاره قنبری از قزوین تعلق گرفت.

در بخش مجسمه سازی طوبای زرین به حسین حسن شاهی از تهران اهدا شد.

در بخش سرامیک و آبگینه هنری طوبای زرین به فاطمه پوریوسفی از تهران تعلق گرفت.

در بخش عکاسی ضمن تقدیر از کیومرث خوش صفت از بندرانزلی طوبای زرین به محمد رضایی از ساری اهدا شد.

در بخش کارتون و کاریکاتور ضمن تقدیر از علیرضا پاکدل از مشهد، علیرضا ذاکری از تهران برنده طوبای زرین بخش کاریکاتور شد.

در بخش طراحی گرافیک ضمن تقدیر از حامد مغروری از اصفهان طوبای زرین به رسول حق جو از اهواز تعلق گرفت.

در بخش تصویرسازی ضمن تقدیر از سمیه محمدی از کرج طوبای زرین به صدقه قائد امینی هارونی از مبارکه اهدا شد.

رسانه های هنری جدید طوبای زرین به امین محمدی چری از تهران تعلق گرفت.

منتخب بخش قله‌ها

طوبای زرین بخش «قله‌ها» به مریم کمار از تهران اهدا شد.

آثار خریداری شده از سوی سازمان زیباسازی شهر تهران

آثار آرش نیک نژاد از اهوا ، سمیه صادقی از ملایر، سید محمدرضا موسوی از قم توسط سازمان زیباسازی خریداری شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.