• سیاست‌گذاری از نگاه بزرگسالان

    گزارش «آگاه» درباره جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان را بخوانید

    سیاست‌گذاری از نگاه بزرگسالان

    الناز برکاتی _ خبرنگار گروه فرهنگ: فیلم‌ها یکی از مهم‌ترین و موثرترین عوامل در راستای الگوی تربیتی و الگوپذیری کودکان به صورت غیرمستقیم به شمار می‌روند. پژوهش‌های بسیاری نشان داده است که مشاهده فیلم در رفتار کودکان اثرگذار است. نخستین پژوهشی که در این زمینه انجام شد مربوط به نظریه بندورا در زمینه یادگیری از طریق مشاهده بود که به دو گروه دانش‌آموز فیلم‌هایی را نشان دادند که در یکی رفتار پرخاشگرانه و در دیگری رفتارها دوستانه نمایش داده می‌شد. بعد از مدتی گروهی که فیلم‌های پرخاشگرانه تماشا کرده بودند، رفتارهای تهاجمی بیشتری از خود نشان می‌دهند. کودکان با دغدغه‌های مختلفی ازجمله شکل گرفتن شخصیت، پشتکار، عزت‌نفس و توانایی نه گفتن مواجه هستند؛ اگر فیلم‌هایی متناسب با دغدغه‌های آنها ساخته و تولید شود، می‌تواند الگوی بسیار مناسبی برای آموختن چنین مهارت‌هایی باشد؛ البته قطعا فیلم‌های نامناسب که در ساخت آنها به نیازهای کودک و نوجوان توجه نشود، نتیجه عکس دارد و تاثیرات منفی ازجمله پرخاشگری کودک را در پی خواهد داشت.

  • بدلکاران سینما؛ قهرمانان ناشناس

    گزارش «آگاه» از بدلکاری در ایران به بهانه سالروز تولد مرحوم ارشا اقدسی

    بدلکاران سینما؛ قهرمانان ناشناس

    زهرا بذرافکن - خبرنگار گروه فرهنگ: بدلکاری در ایران ماجراهای تلخ بسیار دارد، چندین نفر از حرفه‌ای‌ترین افراد در این حوزه که به پروژه‌های سینمایی معتبر بین‌المللی نیز دعوت ‌شده‌ یا در آن فعالیت می‌کرده‌اند در مسیر بخشیدن ثبات حرفه‌ای و عمومی به این رشته در کشور جانشان را از دست داده‌اند و نامشان ماندگار شده است. از آنها می‌توان ارشا اقدسی‌زاده، بدلکار و هنرپیشه‌ درگذشته در حادثه فیلمبرداری در کشور لبنان و پیمان ابدی، کارگردان و بدلکار را که با حضور در مجموعه هشدار برای کبری۱۱ به شهرت رسیده بود و در هنگام فیلمبرداری در سانحه‌ای جان باخت نام برد. پیمان ابدی بسیاری از افراد حرفه‌ای در این رشته را آموزش داده که یکی از آنها ارشا اقدسی‌زاده بود.

  • بازگشت آقای قاضی به تلویزیون

    گزارش «آگاه » ازتولیدات جدید سیما را بخوانید

    بازگشت آقای قاضی به تلویزیون

    الناز برکاتی_ خبرنگار گروه فرهنگ: با فرارسیدن نوروز۱۴۰۳ بهاری جدید در تلویزیون نیز آغاز شد. برنامه‌ها و سریال‌های متعدد و متنوعی به قاب رسانه ملی آمدند اما چندان بازدهی کافی نداشتند. صداوسیما در سیاست‌ها یکی دو سال گذشته خود فرازونشیب‌های بسیاری داشت و همین امر موجب افت و ریزش مخاطبان شد. اما درنهایت مدیران تصمیم داشتند تا برنامه‌ریزی جدیدی داشته باشند و کمی از موضع‌های پیشین خود فاصله بگیرند. درواقع کمیت تلویزیون به نسبت سال‌های گذشته کمی بهتر بود، چراکه شاهد سریال‌ها و برنامه‌های متنوع با حضور برخی از چهره‌ها بودیم. اما می‌توان گفت امسال شاهد اتفاق جدیدی در قاب تلویزیون نبودیم و برای برگرداندن مخاطبان ازدست‌رفته‌اش دوباره دست به دامن سلبریتی‌ها برای بازگشت شد که این نشان از آن دارد که طرح و برنامه جدید و خاصی وجود نداشته است. اما به‌هرحال پس از عبور از فاز اول برنامه‌های سال جدید، تلویزیون در چند روز آینده از سریال‌های جدید خود رونمایی می‌کند که باید دید چقدر در جذب مخاطب موفق خواهند بود.

  • توافقی ناب در باب هنر

    گزارش «آگاه» از نمایش توافق‌نامه را بخوانید

    توافقی ناب در باب هنر

    الناز برکاتی_ خبرنگار گروه فرهنگ: در روزهایی که تولید یک اثر نمایشی ازلحاظ اقتصادی و محدودیت‌های ممیزی دشوار است، خلق یک نمایش باکیفیت و استاندارد که حرفی برای گفتن داشته باشد، امری دلپذیر است. می‌توان نمایش «توافق‌نامه » را یک اثر استاندارد از اجرای نمایشنامه‌ای دانست که هم توده‌ها را خطاب می‌کند و هم به فضای روشنفکری فرانسه بی‌اعتنا نیست. «توافق‌نامه » نمایشنامه‌ای است رئالیستی از رمان‌نویس و نمایشنامه‌نویس بنام فرانسوی، فیلیپ کلودل، که در لباس طنز تصویری از رفاقتی پر از فرازونشیب را ارائه می‌کند؛ رابطه‌ای که در آن معنای دوستی چنان بی‌اعتبار شده که هر لحظه باعث غافلگیری مخاطب می‌شود.

تیتر سه سرویس

  • حضوری هنری با محوریت مقاومت

    درباره صاحبان آثار حاضر در بینال ونیز چه می‌دانید؟

    حضوری هنری با محوریت مقاومت

    بینال ونیز یکی از مهم‌ترین رویدادهای هنری دنیاست که از ۱۸۹۵ درحال برگزاری است.

  • حریمی هنرمندانه یا حصاری متجددانه؟

    گزارش «آگاه» از چالش‌های ۳۰ساله ایجاد حریم تئاترشهر را بخوانید

    حریمی هنرمندانه یا حصاری متجددانه؟

    الناز برکاتی_ خبرنگار گروه فرهنگ: بناهای تاریخی همانند شناسنامه بیانگر و نشان‌دهنده هویت و تاریخ یک ملت هستند و حفاظت از بناهای تاریخی یکی از وظایف سازمان میراث فرهنگی است؛ مجموعه تئاترشهر هم باتوجه‌به پیشینه تاریخی‌ که دارد در سال۱۳۸۴ با تصویب شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت و دارای حریم و حصار بود اما پس از آنکه در دوران شهرداری غلامحسین کرباسچی، حصارهای تئاترشهر برداشته شد، برخی نابه‌هنجاری‌ها را به همراه داشت که موجب گله‌مندی هنرمندان و درخواست آنها برای ایجاد حریم در مجموعه تئاترشهر شد.

  • طرح اولیه را دیدم و موافق این حریم هستم

    کاظم هژیرآزاد، بازیگر تئاتر و تلویزیون در گفت‌وگو با «آگاه»:

    طرح اولیه را دیدم و موافق این حریم هستم

    کاظم هژیرآزاد درخصوص ایجاد حریم برای مجموعه تئاترشهر گفت: ما نمی‌توانیم ساختمان تئاترشهر را که نماد (سمبل) تئاتر تهران و یکی از بهترین طراحی‌ها براساس معماری ساختمان‌ است به‌جای دیگر منتقل کنیم، باید در جای خودش حضور داشته باشد، زیرا این ساختمان یکی از آثاری است که در آن معماری سنتی و مدرنیته در آن تلفیق شده، پس ما وظیفه محافظت از این سبک آثار را داریم؛ تئاترشهر شناسنامه تهران است، به همان اندازه که از شناسامه خود محافظت می‌کنیم باید مراقب باشیم تا خدشه‌ای بر این آثار وارد نشود.

  • لارنس فرمن‌ها
  • به نام گفت‌وگو، به کام لودگی

    گزارش «آگاه» از بررسی «تاک‌شو»ها را بخوانید

    به نام گفت‌وگو، به کام لودگی

    زهرا بذرافکن - خبرنگار گروه فرهنگ: «تاک‌شو» یا برنامه‌های گفت‌وگومحور یکی از گونه‌های جذاب برای مخاطب و بیننده است که در چند سال اخیر با بازشدن پای این نوع برنامه‌سازی به شبکه نمایش خانگی رونق و فراگیری قابل‌توجهی یافته است. انواع این برنامه‌ها در سال‌های اخیر و در مدت‌زمان کمی تولید و منتشر شده ‌است، بااین‌حال عمده آن به سمت‌وسوی گفت‌وگوهای عامه‌پسند و زرد تنها برای خنداندن مخاطب محدود شده است. اگرچه حضور و استفاده از سلبریتی‌ها و ستاره‌های هر حوزه در این برنامه‌ها تا حدودی مخاطب را برای آن‌ها تضمین می‌کند اما بااین‌حال همچون دهه‌های قبل، این مولفه به‌تنهایی ضامن موفقیت در برنامه‌سازی نیست.

  • شعف و شادی
  • عملکرد خوب در پوشش و روایت

    «آگاه» از عملکرد رسانه‌ ملی در عملیات وعده صادق گزارش می‌دهد

    عملکرد خوب در پوشش و روایت

    تاکنون تغییرات بسیاری در صداوسیما رخ داده است اما یکی از تغییرات چشم‌گیر، راه‌اندازی شبکه خبر۲ است. این شبکه با هدف اینکه افکار عمومی و جامعه نخبگان کشور به‌صورت زنده در جریان رویدادهای لحظه به لحظه قرار بگیرند، راه‌اندازی شده است. وجود چنین شبکه‌ای در ابتدا امر بسیار مثبت است اما مسیر طی‌شده این شبکه تاکنون به کیفیت اهدافی که تعیین شده بود، نیست و نقص‌های بسیاری به همراه داشته است. نقدهای بسیاری به عملکرد این شبکه وارد شده بود اما آنچه شب گذشته در جریان اجرای عملیات «وعده صادق» از خاک جمهوری اسلامی ایران که با موشک و پهپاد به‌سوی مواضع رژیم‌صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی شاهد بودیم، این نقدها را نقض کرد.

  • شادی از تحقق «وعده صادق» بدون موسیقی متن

    جای خالی موسیقی استراتژیک قدس در هنر و موسیقی ایرانی

    شادی از تحقق «وعده صادق» بدون موسیقی متن

    بعد از اقدام حق‌خواهانه و پاسخ قاطع به اقدامات اخیر رژیم اشغالگر صهیونیستی واکنش‌های حمایت‌گرانه گسترده‌ای ازسوی مردم در خیابان‌ها و فضای مجازی رخ داد که طی آن به شادی و اعلام همراهی با نیروهای نظامی کشور و مواضع آنها پرداختند. هنر در این مواقع به مدد می‌آید تا در همراهی، آنچه را نمی‌توان به زبان آورد با موسیقی به کلام آمیزد و فضای عاطفی را قوی‌تر سازد.

  • دستور رییس‌جمهور برای تاسیس یک شهر

    دستور رییس‌جمهور برای تاسیس یک شهر

    با دستور رییس‌جمهور خطاب به وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جهاد دانشگاهی، شهر جهانی نوآوری و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق کشور تاسیس می‌شود.

  • بهترین راه دررو از شکست گیشه

    «آگاه» از وضعیت اکران آنلاین بر بستر پلتفرم‌ها گزارش می‌دهد

    بهترین راه دررو از شکست گیشه

    شیوع ویروس منحوس کرونا خیلی چیزها را دستخوش تغییرات کرد؛ تغییراتی که پس از میان رفتنش همچنان باقی مانده و از بین نرفته است. کرونا شمایل زندگی فردی و اجتماعی را هم تغییر داد و غیرمنتظره‌ترین و عجیب‌ترین وقایع را رقم زد. سرگرمی، سینما و هنر هم از شوک این تغییرات در امان نماندند. با تعطیلی سینماها نه فقط چرخه اقتصاد سینما از حرکت بازایستاده بود که مهم‌تر از آن، عمیق شدن فاصله میان تازه‌ترین محصولات سینمای ایران با سبد مصرفی مخاطبان بالقوه خود نگرانی‌هایی را رقم زد و تنها راه چاره اکران آنلاین آثار بود.