نشست خبری سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران که از ۱۹ تا ۲۹اردیبهشت‌ماه در محل مصلای تهران برگزار می‌شود، صبح دیروز، ۱۶اردیبهشت با حضور یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس این دوره از نمایشگاه کتاب تهران و علی رمضانی، قائم‌مقام و سخنگوی نمایشگاه کتاب برگزار شد.

تغییر روند برای جلوگیری از تعطیلی نمایشگاه

آگاه: پرداخت هزینه‌ها در نمایشگاه کتاب در گذشته با مسئولیت ۶۰درصدی برعهده دولت بود و هم‌اکنون تنها ۲۰درصد از آن برعهده دولت است. این یکی از نکاتی بود که معاون فرهنگی وزارت فرهنگ در این نشست خاطرنشان کرد. نمایشگاه کتاب امسال با شعار «بخوانیم و بسازیم» به عنوان بزرگ‌ترین نمایشگاه مردمی ‌اجتماعی کشور با محوریت دانش و آگاهی به همت نهادهای مختلف برگزار می‌شود. از محورهای اصلی برگزاری نمایشگاه کتاب، نهاد خانواده است که با برنامه‌های فرهنگی بسیاری از آنان میزبانی خواهد شد. علاوه بر آن سطح اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی از جزئیات و رویدادهای نمایشگاه نسبت‌به سال‌های پیش ارتقا یافته و همچنین نقشه کاملی از بخش‌های نمایشگاه تا پیش از برگزاری آن در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد تا به دست و اطلاع مردم برسد. از دیگر محورهای اصلی نمایشگاه امسال، برنامه‌های ویژه برای غزه و فلسطین است که در خلال آن و با نمادسازی از مجاهدت‌ها و مقاومت مردم غزه رقم خواهد خورد. علاوه بر آن نیز با همزمانی دهه کرامت، برنامه‌هایی در جهت کرامت و جایگاه زنان و دختران برنامه‌ریزی شده است. یکی از نواقص سال‌های گذشته نمایشگاه، فرآیندهای حمل‌ونقل و رساندن کتاب‌های خریداری‌شده در نمایشگاه به دست مردم بود که با همکاری شرکت پست این نواقص رفع و شرایط مطلوبی فراهم خواهد شد.

حضور ناشران در بخش بین‌المللی نمایشگاه کتاب تا ۶۰نشر خارجی با عرضه نزدیک به ۵۰هزار عنوان کتاب خواهد بود که چیزی حدود رفت‌وآمد ۷۰تن مرسوله خارجی را دربرمی‌گیرد. در روزهای میانی نمایشگاه یعنی ۲۴، ۲۵ و ۲۶اردیبهشت در بخش بین‌الملل آن، رویدادی درباره نشر ایران برگزار خواهد شد که اساس آن بر معرفی نشرهای ایرانی به ناشران خارجی، به‌ویژه ناشران و کارگزاران منطقه‌ای است و قدمی در راستای ارتباطی مفید و دوجانبه با جامعه جهانی نشر است.  نمایشگاه کتاب امسال به لحاظ فنی و بصری در محیط نیز بهسازی شده، به‌شکلی که غرفه تمامی نشرها در بخش‌های مسقف قرار گرفته‌اند و سازه موقتی و کارگاه‌های ساخت‌وساز در جهت حفظ نظم و زیبایی بصری آن حذف شده است. پارکینگ‌های عمومی برای مردم نیز با افزایشی پنج‌هزارتایی مناسب‌سازی شده، بااین‌حال وسایل حمل‌ونقل عمومی بهترین گزینه برای رسیدن به نمایشگاه برای جلوگیری از ایجاد ترافیک در مسیرهای اطراف آن است. یارانه‌های اختصاص‌یافته به دانشجویان و طلاب ۷۰۰هزار تومان است که ۴۰درصد آن را وزارت ارشاد و حامیان مالی و ۶۰درصد دیگر را دانشجویان پرداخت می‌کنند. استادان دانشگاه نیز ۸۰۰هزار تومان یارانه خواهند داشت که ۵۰درصد آن را وزارت ارشاد و حامیان و مابقی را خود آنها پرداخت می‌کنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.