بینال ونیز یکی از مهم‌ترین رویدادهای هنری دنیاست که از ۱۸۹۵ درحال برگزاری است.

حضوری هنری با محوریت مقاومت

آگاه: کشور ما نیز امسال و در شصتمین دوره این دوسالانه شرکت کرده است. ایران با پنج اثر نقاشی از هنرمندان ایرانی با عنوان رسمی پاویون برگرفته از مصرع معروف سعدی، «بنی‌آدم اعضای یک پیکرند» در این نمایشگاه حضور دارد. رییس پاویون جمهوری اسلامی ایران در این رویداد محمد خراسانی‌زاده است و آثاری از هنرمندان ایرانی، کاظم چلیپا، مصطفی گودرزی، غلامعلی طاهری، عبدالحمید قدیریان و مرتضی اسدی با همکاری امیر عبدالحسینی (دبیر ارشد پاویون)، شعیب حسینی (دبیر هنری)، جعفر واحدی (مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و دبیر اجرایی پاویون) و نیز با مشارکت حوزه هنری انقلاب اسلامی است.

مرتضی اسدی | او از دهه۵۰ فعالیت هنری‌اش را آغاز کرده است و نامش همنشین هنرهای انقلاب اسلامی است. اسدی نشان عالی تجسمی جشنواره بین‌المللی فجر و جایزه سوم طراحی تمبر پستی را به مناسبت چهل‌وپنجمین سالگرد اعلان جهانی حقوق بشر در ژاپن و جوایز بسیار دیگری را دریافت کرده است. او از اعضای انجمن نقاشان پاریس بوده و در بسیاری از نمایشگاه‌های بین‌المللی در کشورهایی چون فرانسه حضور داشته است. 

کاظم چلیپا | او را میان هنرمندان به روایتگر مفهوم مقاومت می‌شناسند. او را می‌توان از پایه‌گذاران و پرورش‌دهندگان نقاشی انقلاب شمرد. او نیز در بسیاری از رویدادهای هنری تخصصی در کشورها و مجامع هنری مختلف حضور داشته است.

مصطفی گودرزی | او مدرک دکترای هنرهای تجسمی را از دانشگاه رن و تاریخ هنر را از دانشگاه سوربن فرانسه دریافت کرده است. گودرزی همچنین چندین جلد کتاب هم با موضوع‌های هنرهای تجسمی تالیف و ترجمه کرده است.

غلامعلی طاهری | او از موسسان دانشکده هنر دانشگاه شاهد بوده است، نشان عالی تجسمی را از جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر و گواهینامه درجه‌یک هنری را در رشته نقاشی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده است. او سمت مشاور هنری مرکز هنرهای تجسمی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بسیاری عناوین دیگر مانند آن را در کارنامه دارد. علاوه‌برآن نیز، به او عنوان هنرمند برگزیده هشت سال دفاع مقدس اعطا شده است. 

عبدالحمید قدیریان | ازجمله هنرمندانی است که از دهه60 فعالیت هنری را آغاز کرده است. او در سال ۱۴۰۰ به‌عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی برگزیده شد. علاوه‌بر آن نیز در سینما در زمینه‌هایی چون طراحی صحنه و لباس در فیلم «مریم مقدس(س)» فعالیت کرده است. او برای این اثر، تندیس بلورین و لوح تقدیری از جشنواره بین‌المللی فجر دریافت کرد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.