۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۸
کد خبر: ۳٬۲۳۱

کشف و پرورش انسان‌های مومن و بزرگ در حیطه هنر و فرهنگ از دستاوردهای انقلاب اسلامی بوده است، انسان‌هایی که وجودشان مملو از غیرتِ ایمانی و ایرانی است. شاگردان امام راحل که با آبرو، جان و خونشان برای اسلام حماسه‌ساز شدند، که در این میان شهدای بزرگ اهل قلم و هنرمندی چون آوینی که قهرمان عرصه فرهنگ و هنر به شمار می‌روند. بیستم فروردین سالروز شهادت سیدالشهدای اهل قلم است که خط فکری و آثارش بر فرهنگ و هنر کشور تاثیر مهمی داشته و به همین مناسبت هفته‌ای برای گرامی‌داشت و برپایی مسیر او و خط فکری‌اش بنا نهاده شده است.

نگاه‌ مناسبتی به هنر انقلاب اسلامی

آگاهالناز برکاتی_ خبرنگار سرویس فرهنگی: از آنجاکه شهید سیدمرتضی آوینی، تمام لحظه‌های عمر بابرکت خود را به‌ویژه پس از انقلاب اسلامی، در مسیر به فعلیت رساندن ارزش‌ها و احکام اسلامی در قالب هنر صرف کرد و به حق در این راه خدمات ارزنده کم‌نظیری را در عرصه‌های گوناگون و گسترده هنر و اندیشه از خود به یادگار گذاشت، سالروز شهادت این هنرمند فرزانه، به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامیده شده است و به بهانه این روز، یک هفته را برای پرداختن به عمق هنر مفهومی انقلاب اسلامی تدبیر گشت تا متمرکزتر به این حوزه پرداخته شود.

۱۰ دوره‌ جریان‌سازی

رویداد هفته هنر انقلاب اسلامی سالانه به همت حوزه هنری برگزار می‌شود که ضمن معرفی یک هنرمند، فعال فرهنگی و شخصیت تاثیرگذار در یک هفته به نمایش تازه‌ترین فیلم‌ها، اجرای نمایش‌ها، برگزاری کنسرت‌ها و نمایشگاه‌های نقاشی، طراحی و پوستر، کارتون و کاریکاتور و… می‌پردازد. هفته هنر انقلاب اسلامی از سال۹۳ آغاز به کار کرده است که در این ادوار تلاش داشته تا با به‌کارگیری ظرفیت‌های مراکز و دفاتر حوزه هنری در استان‌ها بُعد ملی و سراسری این رویداد را تقویت کند و سهمی برای هنرمندانی قائل شود که متناسب با شعار آن یعنی «هنر متعهد به حقیقت» حرکت می‌کنند. امسال دهمین دوره از هفته هنر انقلاب اسلامی با حضور محمدمهدی دادمان، رییس حوزه هنری و جمعی از مدیران هنری و هنرمندان در جوار مزار شهید مرتضی آوینی و با غبارروبی از آرامگاه ابدی او آغاز شد.

آنچه در این دوره گذشت 

در نخستین روز از برگزاری این رویداد، تالار صفارزاده‌ میزبان آیین رونمایی از نمایشنامه «راه طی‌شده» روایتگر زندگی شهید آوینی به قلم نصرالله قادری بود. آیین اختتامیه دومین جشنواره‌ سحری‌خوانی و مناجات‌خوانی «ماهور» هم در این هفته برگزار شد. آیین افتتاح نمایشگاه عکس «بازگشت» (مجموعه عکس‌های گروهی از عکاسان اهل سوریه) نیز از دیگر برنامه‌هایی بود که به همت خانه عکاسان ایران در هفته هنر انقلاب اسلامی برگزار شد. همچنین یکصدوهشتادوسومین شب شعر طنز «در حلقه رندان» نیز به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی در روز یکشنبه ۲۶فروردین‌ماه به میزبانی حوزه هنری انقلاب اسلامی برپا شد. در پایان این هفته نیز «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» معرفی شد. 

برجستگان هفته هنر انقلاب اسلامی 

در اولین سال معرفی چهره سال هنر انقلاب در سال۹۳، در میان نامزدهای کسب این عنوان، از مرتضی سرهنگی، نویسنده و پژوهشگر برجسته که گردآوری و تدوین خاطرات و آثار ادبی دوران دفاع مقدس در دفتر ادبیات و هنر مقاومت و چاپ بیش از ۵۸۰عنوان کتاب، مدیریت مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادب پایداری، کارشناسی و داوری فیلم‌ها و فیلم‌نامه‌های جنگ در برخی جشنواره‌ها و… را در کارنامه کاری‌اش دارد، تقدیر و شایسته این عنوان شناخته شد. در دومین جشن هفته هنر انقلاب، مجید مجیدی برای کارگردانی و اکران عمومی فیلم «محمد رسول‌الله (ص)» این عنوان را به خود اختصاص داد. در سومین هفته هنر انقلاب که با مرور عملکرد هنرمندان متعهد به انقلاب در سال ۹۵ همراه بود، سید مسعود شجاعی طباطباییُ دبیر «جشنواره کاریکاتور هولوکاست»، به‌خاطر راه‌اندازی دو کمپین اجتماعی این عنوان را از آن خود کرد. اما در فروردین‌ماه ۹۷ هم‌زمان با برگزاری چهارمین جشن هفته هنر انقلاب از میان پنج نامزد که در سال۹۶ فعالیت‌ها و عملکردی در راستای هنر انقلاب با شعار هنر متعهد به حقیقت داشتند، حمید حسام به‌خاطر نگارش کتاب «وقتی مهتاب گم شد» که روایتی از خاطرات شهید خوش‌لفظ را دربرمی‌گیرد، چهره سال هنر انقلاب شناخته و معرفی شد.

در پنجمین جشن هفته هنر انقلاب نیز با پیگیری اهداف و سیاست‌های این رویداد که به‌عنوان سرفصل فعالیت‌های حوزه هنری شناخته می‌شود و آغازگر جشنواره‌ها و برنامه‌های فرهنگی و هنری این سازمان است، ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان فیلم «به وقت شام» موفق به کسب عنوان چهره سال هنر انقلاب شد. برپایی ششمین جشن هفته هنر انقلاب فروردین‌ماه که به معرفی چهره برتر هنر انقلاب در سال۹۸ اختصاص داشت، به‌منظور همراهی با جریان عمومی جامعه، حفظ سلامت مخاطبان و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به خردادماه سال ۱۳۹۹ موکول شد. حسن روح‌الامین به‌دلیل خلق آثار نقاشی در واکنش به اتفاقات روز اعم از شهادت حاج قاسم سلیمانی و لشکر فاطمیون، خلق تابلوی شهدای مرزبان و برپایی نمایشگاه با مضامین دینی و تاریخی در پاریس، بروکسل و برلین به‌عنوان چهره هنر انقلاب سال۹۸ معرفی شد. چهره سال هفته هنر انقلاب در سال۱۳۹۹ با حضور مسئولان و مدیران فرهنگی هنری کشور و همچنین هنرمندان متعهد انقلاب اسلامی، و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فروردین‌ماه ۱۴۰۰ در محوطه باز حوزه هنری برگزار شد و وحید یامین‌پور عنوان چهره هنر انقلاب را از آن خود کرد. در هشتمین هفته هنر انقلاب، عبدالحمید قدیریان به‌دلیل واکنش سریع هنری نسبت به شهادت دختران افغانستانی مدرسه مکتب سیدالشهدای (ع) کابل افغانستان و خلق تابلوی نقاشی با عنوان «دختران مکتب سیدالشهدا (ع)» به‌عنوان چهره هنر انقلاب معرفی شد. در نهمین دوره از هفته هنر انقلاب اسلامی، محمدمهدی سیار، شاعر و ترانه‌سرا به‌عنوان چهره هنر انقلاب معرفی و تجلیل شد. در این دوره هم مسعود نجابتی، هنرمند پیشکسوت هنرهای تجسمی به‌عنوان هنرمند برگزیده دوره دهم و چهره هنر انقلاب معرفی شد.

پایانی پربار

آیین گرامیداشت و اختتامیه دهمین دوره هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی «چهره سال۱۴۰۲ هنر انقلاب اسلامی» شامگاه روز چهارشنبه ۲۹فروردین با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی و ... برگزار شد. حجت‌الاسلام حریزاوی قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی، محمدمهدی رحمتی، محسن نفر، میلاد عرفانپور، مسعود نجابتی، راضیه تجار و ... ازجمله مهمانان ویژه این مراسم بودند.

هفته هنر انقلاب اسلامی، فرصتی برای تبیین شخصیت و دیدگاه هنر شناختی شهید آوینی است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هنرمندان متخصص و متعهدی همچون شهید آوینی پا به عرصه هنر و ادبیات کشور گذاشته و آثار بدیع و خلاقانه‌ای را در حوزه هنر خلق کرده و سبک جدیدی از هنر را ارائه کردند که در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار شدند. آنچه هنر را متعهد می‌سازد، کارکردهای اجتماعی و سیاسی آن است که هنرمند را ملزم می‌کند بادقت مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه خود را مورد بررسی قرار دهد. تبیین ابعاد مختلف شخصیتی و نظری هنرشناختی شهید آوینی در این ایام بسیار ضروری است و نباید نگاه مناسبتی داشت و باید در کل ایام سال باید دغدغه هنر انقلاب اسلامی را داشته باشیم، چراکه همه نسبت به انقلاب اسلامی و شهدا مسئول هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.