انتخابات مهم‌ترین عرصه مشارکت اجتماعی است که جامعه را به تکاپو و توجه وا می‌دارد. از این رو همه طبقات اجتماع درگیر آن شده و  سعی در دخالت و اظهار نظر در خصوص آن دارند.

ایده جذاب شعبه اختصاصی هنرمندان

آگاه ـ مسعود کارگر – روزنامه‌نگار و منتقد فرهنگی: از ابتدای انقلاب اسلامی تا به‌حال انتخابات‌ها با حضور مشارکت بالا و والای مردم برگزار شده و اگر هم در مقاطعی آمار مشارکت به نسبت سایر دوره‌ها کمتر بوده، باز هم در حد خودش قابل توجه و اهمیت بوده است.

انتخابات یک مشارکت سیاسی و اجتماعی مهم بوده که لازمه تحقق و تجلی آن، ضرورت فرهنگ‌سازی و جوهره فرهنگی در تداوم و تعالی آن است، چرا که اگر قاطبه مردم به یک فهم، درک و تحلیل سیاسی درست و دقیق نرسند، نمی‌توانند تصمیم درستی در این امر ضروری و نیز ارکان مهم کشور داشته باشند و الزام بالا بردن و بالا ماندن چنین درک و تحلیلی، وجود فرهنگ و وجوه فرهنگ‌سازی میان همه اقشار است.

نیاز هر جامعه‌ای برای رضایت نسبی، تحقق رفاه حدودی در زمینه اقتصادی، معیشت و جایگاه مطلوب کاری و اعتبار اجتماعی است، اما همین جامعه اگر به‌خوبی آگاه و مطلع نشود و از منظر فرهنگ مشارکت اقناع و اغنا نشود، رسیدن به مرتبه عالی اقتصادی و رفاه غیرممکن یا سخت خواهد بود.

نقش اهالی فرهنگ و هنر نیز در این زمینه با بروز و ظهور هویتی خود و تولید آثار مهم بسیار، حیاتی بوده و می‌توانند اثرات خاص و ویژه‌ای بر خرد، کنش و واکنش جمعی بگذارند. به همین سبب در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی، دولت و وزارت ارشاد حرکت بسیار جالب و مهمی انجام داده و یک صندوق سیار را در مجموعه رودکی و تالار وحدت تهران مختص رای‌گیری هنرمندان، قشر هنری و اهالی فرهنگ و هنر تعبیه و مستقر کرده است. از این رو بازیگران و فعالان این حوزه دارای یک فضایی خاص و مرتبط برای رای‌گیری بودند و با حضور خود به مشارکت در این امر کمک شایانی داشته و از همه مهم‌تر با متمرکز بودن فضای حضور این قشر به طور اختصاصی، بازنمایی رسانه‌ای خوبی را درپی خواهد داشت و بیشتر از پیش این امر مهم را ثابت خواهد کرد که هنرمندان نیز در تعیین سرنوشت خود و کشور دخیل بوده و گمان نمی‌شود که این مکانیزم را تحریم کرده‌ یا کم اهمیت می‌دانند.

هرچند شاید همه اقشار هنری و فرهنگی در انتخابات شرکت نکنند یا شرکت کرده اما در یک حوزه رای‌گیری حضور پیدا نکنند. اما این ابتکار دولت برای تمرکز یک فضای تخصصی بسیار پسندیده بوده و راه را برای مدل‌های دیگر در اقشار دیگر و نیز تقویت این سازوکار در حوزه اختصاصی فرهنگ و هنر بازتر خواهد کرد که حتی در دولت‌های دیگر نیز تکرار و تقویت شود.

مشاهدات میدانی بنده به عنوان عضو کوچکی از خانواده فرهنگ و هنر از صندوق مستقر در تالار وحدت بسیار مثبت و مطلوب بود. چرا که حضور تنی چند از بازیگران، کارگردانان و تهیه کنندگان سینما و تئاتر و نیز مدیران فرهنگی در یک صف برای رای دادن و تعامل آن‌ها با همکاران و برخی از مردم عادی، یک فضای منسجم، مثبت و متعالی را ایجاد و بازنمایی رسانه‌ای خوبی را درپی داشته و خواهد داشت. چرا که مردم وقتی ببینند جمعی از چهره‌های محبوب و مطرح سینما و تلویزیون و نیز سایر عرصه‌های هنری در صف رای و مشارکت سیاسی انتخابات هستند، قطعا برای مشارکت بیشتر ترغیب شده و حس ادراک والایی از این فضا خواهند داشت. زیرا اگر مردم حس کنند جامعه به اصطلاح سلبریتی، هنرمند و چهره‌های مشهور در یک امر اجتماعی و سیاسی مهم همچون انتخابات شرکت کرده و اثر گذار هستند، به همین سبب خود نیز مجاب به حضور و مشارکت خواهند شد و این بخش مهمی از سازوکار فرهنگ‌سازی و اثرگذاری این قشر و طبقه از جامعه بر همه اقشار اجتماع است که می‌تواند هم خود را به یک آگاهی همه جانبه برساند و هم به تعالی بلوغ سیاسی-اجتماعی جامعه و در نهایت کشور کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.