۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
کد خبر: ۲٬۵۸۲

آگاه ـ هادی رضایی – دبیر سیاسی: حضور پرشور مردم در انتخابات دوباره طعم شمارش آرا را به ما چشاند تا متوجه شویم هر یک رای پیام و مفهوم خاص خود را دارد، زبان دارد و حرف می‌زند و سیاسیون را غربال می‌کند.

نتایج انتخابات یازدهم اسفند نشان داد که مردم از چهره‌ها عبور کرده‌اند و در پی برنامه محوری هستند؛ آنها منتخبانی برگزیدند که شاخصه اصلی آنها «مطالبه گری» و «شفافیت» است. شمارش آرای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در حالی روز گذشته به اتمام رسید که حرف ملت را رساتر از گذشته به گوش مسئولین رساند. حرفی که حاضر است و در جان غایب نمی‌رود؛ نه فهرست می شناسد و نه اسیر شعارهای توی خالی می شود.

انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی با حضور بسیاری از صحنه گردانان پیر و جوان عرصه سیاست مجددا تولدی تازه پیدا کرد که تکیه برخی از آنها بر کرسی‌های بهارستان به مزاق مردم خوش نیامد.

به عنوان مثال برخی از چهره‌های اصلاح طلب و برخی از چهره‌های دیگر با عقبه دولت تدبیر و امید که سرشناس‌ترین آنها  محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی است، بخت خود را برای حضور در مجلس آزمودند و اما مردم پاسخ دیگری به آن دادند و تدبیر دیگری به کار گرفتند، به واقع مردم با عدم رای لازم به این قبیل مدیران سابق به زبان بی زبانی گفتند که از شعار خسته اند و تن و گوشی برای شنیدن دوباره آن ندارند.

اما این پایان ماجرا نبود و صراحت مردم در تعیین سرنوشت شان، در انتخابات مجلس خبرگان نیز به رنگ و لعاب دیگری خود نمایی کرد. مردم با بصریت که به خوبی از حساسیت‌های مجلس خبرگان رهبری مطلع بوده و هستند، با انتخاب نامزدهای اصلح، آزمون دیگری را پشت سر گذاشته و در این آزمون مانع از حضور برخی چهره‌های با ماهیت مشابه – بخوانید مدیران شعاری - در این مجلس شدند.

نهادینه شدن مطالبه گری در جامعه در بادی امر مستلزم ورود انسانهای مطالبه‌گر به کانون های خدمت و قدرت است؛ زمانی که در جامعه مطالبه‌گری نهادینه شد، به‌صورت غیرقابل‌باوری جامعه به سمت رشد و تعالی میل می‌کند. رانت و فساد، دزدی، اختلاس و کم‌کاری در بخش های مختلف (چه دولتی، چه دیگر نهادها) به حداقل می‌رسد چون مسئولین هرلحظه در حال رصد شدن توسط مخاطب خود هستند و کوچک‌ترین لغزش مساوی است با درخواست مطالبه‌گری.

بدون تردید و مبتنی بر اموزه های امام راحل و رهبر انقلاب در نظام جمهوری اسلامی هیچ‌کس مصونیت آهنین ندارد و همه در مقابل قانون و مسئولیت‌های خودشان پاسخگو هستند و باید جواب دهند. همیشه این کشور نیاز دارد به اینکه مسئولان او پاسخگوی مسئولیت‌های بزرگ خودشان در مقابل ملت باشند و روح پرسش و مطالبه‌گری در مردم وجود داشته باشد. حالا باید رای‌آوری نیروهای مطالبه‌گر را به فال نیک گرفت و این امر را به منزله ورود به منزلگاه جدیدی دانست که در آن چه نماینده مجلس و چه دولت مرد و چه فعال دانشجوی و چه مردم عادی مطالبه گر حقوق کشور و نظام و آحاد جامعه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.