پل بنجامین استر، نویسنده، فیلمنامه‌نویس، کارگردان و مترجم ۷۷ساله آمریکایی بر اثر سرطان ریه درگذشت.

پایان کار برای خالق رمان‌های معمایی آمریکایی

آگاه: او در سوم فوریه سال۱۹۴۷ در آمریکا زاده شد. در نوجوانی و متاثر از عمویش به ادبیات علاقه‌مند شد. در دانشگاه علاقه‌اش به ادبیات را با تحصیل در رشته ادبیات دانشگاه کلمبیا ادامه داد و نوشتن را با مجلات دانشگاه آغاز کرد. بعد از اتمام تحصیلاتش در این دانشگاه به فرانسه مهاجرت کرد و با ترجمه رمان‌های معروف فرانسوی به زبان انگلیسی و انتشار آنها پا به عرصه جدیدی از فعالیت حرفه‌ای در این عرصه گذاشت. در سی سالگی به آمریکا و شهر نیویورک برگشت و همکاری با مجله‌های معتبر در زمینه داستان و نقد ادبی را آغاز کرد. برجسته‌ترین اثر او «سه‌گانه نیویورک» است که نظرات مثبت منتقدان را برانگیخت و در میان مردم نیز به شهرت خوبی دست یافت. او علاوه‌بر رمان و ادبیات به سینما نیز علاقه‌مند بود.

استر به‌عنوان نویسنده‌ای پست‌مدرن در ژانر معمایی شناخته شده و مضامینی چون شانس و سرنوشت در آثار او حضور و تاثیر قوی دارند. از دیگر ویژگی‌ داستان‌های او راوی‌هایی هستند که معمولا قابل اعتماد نیستند و بستر داستان نیز مرتب در حال تغییر است. 

یکی از معروف‌ترین کتاب‌های او «شش داستان از داستان‌های واقعی از زندگی آمریکایی» است. استر برای انتشار این کتاب از مخاطبان و طرفداران خودش می‌خواهد که داستانی واقعی از تجربیاتشان برای او بنویسند. در پی این اعلان، داستان‌های زیادی برای او ارسال می‌شود و از این‌ همه ۱۸۰داستان را انتخاب می‌کند. در این کتاب، ۶داستان از آن داستان‌ها منتشر شده است. ویژگی شاخص این داستان‌ها واقعی بودن آنهاست که از زندگی در آمریکای معاصر به ما درکی درست به دست می‌دهد. او ۳۴عنوان کتاب را به انتشار رسانده که غالب آنها به فارسی ترجمه شده‌اند، بااین‌حال معروف‌ترین کتاب او «سه‌گانه نیویورک» است که او را به‌عنوان نویسنده‌ای صاحب‌سبک در دنیای ادبیات و ژانر معمایی شناساند. این کتاب حاوی سه رمان کوتاه به نام‌های «شهر شیشه‌ای»، «اشباح» و «اتاق در بسته» است که هر سه فضایی معمایی و رازآلود دارند و حوادثی را در شهر نیویورک روایت می‌کنند.

از جوایز مهمی که در طول زندگی حرفه‌ای پل استر به او اهدا شده است می‌توان به جایزه ادبیات خارجی فرهنگ فرانسه در سال۱۹۸۹، دریافت نشان دکترای افتخار از دانشگاه لیژ بلژیک در سال۲۰۰۷ اشاره کرد. او در سال ۲۰۱۷ برای رمان «۴۳۲۱» در فهرست نهایی جایزه مشهور «من بوکر» قرار گرفته بود. پل استر چنانچه اشاره شد در سینما نیز آثاری ساخته است که از آن می‌توان به فیلم «لولو روی پل» اشاره کرد که همچون غالب آثار مکتوب او در ژانر درام و معمایی قرار دارد. فیلمنامه‌نویسی و کارگردانی این فیلم را استر انجام داده و در سال۱۹۹۸ اکران شده است. دومین فیلم او که فیلمنامه و کارگردانی آن را برعهده داشته «زندگی درونی مارتین فراست» است که آن را در ۲۰۰۷ به اکران رسانده است.  از آثار او اقتباس‌های سینمایی بسیاری ساخته شده است که از معروف‌ترین‌ آنها می‌توان به «موسیقی شانس» اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.