۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۳٬۵۳۱

گزارش «آگاه » ازتولیدات جدید سیما را بخوانید

بازگشت آقای قاضی به تلویزیون

آیا سریال‌های جدید می‌توانند به آنتن رونق ببخشند؟

الناز برکاتی_ خبرنگار گروه فرهنگ: با فرارسیدن نوروز۱۴۰۳ بهاری جدید در تلویزیون نیز آغاز شد. برنامه‌ها و سریال‌های متعدد و متنوعی به قاب رسانه ملی آمدند اما چندان بازدهی کافی نداشتند. صداوسیما در سیاست‌ها یکی دو سال گذشته خود فرازونشیب‌های بسیاری داشت و همین امر موجب افت و ریزش مخاطبان شد. اما درنهایت مدیران تصمیم داشتند تا برنامه‌ریزی جدیدی داشته باشند و کمی از موضع‌های پیشین خود فاصله بگیرند. درواقع کمیت تلویزیون به نسبت سال‌های گذشته کمی بهتر بود، چراکه شاهد سریال‌ها و برنامه‌های متنوع با حضور برخی از چهره‌ها بودیم. اما می‌توان گفت امسال شاهد اتفاق جدیدی در قاب تلویزیون نبودیم و برای برگرداندن مخاطبان ازدست‌رفته‌اش دوباره دست به دامن سلبریتی‌ها برای بازگشت شد که این نشان از آن دارد که طرح و برنامه جدید و خاصی وجود نداشته است. اما به‌هرحال پس از عبور از فاز اول برنامه‌های سال جدید، تلویزیون در چند روز آینده از سریال‌های جدید خود رونمایی می‌کند که باید دید چقدر در جذب مخاطب موفق خواهند بود.

بازگشت آقای قاضی به تلویزیون

آگاه: با آنکه فصل بهار با چندین سریال آغاز شد اما همچنان مخاطبان با شبکه آی‌فیلم و سریال‌های قدیمی بیشتر ارتباط داشتند و به تماشای فیلم و سریال‌های خاطره‌انگیز این شبکه همچون «خانه به دوش»، «پایتخت»، «میوه ممنوعه»، «در چشم باد»و... نشستند. این نشان از آن دارد که مخاطبان ترجیح می‌دادند تا سریالی را که شاید بارها تماشا کرده‌اند مجدد ببینند اما سریال‌های جدید را نه. پس از عبور صداوسیما از آزمون‌ سریال‌های نوروزی و رمضانی، تمام امیدش را به آن دوخته تا با سریال‌های جدید بهار و تابستان پیش‌رو بتواند رضایت مخاطبان را جذب و آنها را پای قاب رسانه ملی بنشاند. حال باید دید این پوست‌اندازی تا چه حد مخاطب کوچ‌کرده را بازخواهد گرداند و تا چه مقدار تنوع در سوژه و کیفیت اثر توانسته این مهم را محقق سازد.

آقای قاضی، شعبه ۱۲۱ 

بازگشت آقای قاضی به تلویزیون

پخش سریال‌های جدید تلویزیون با «آقای قاضی، شعبه۱۲۱» کلید می‌خورد. این مجموعه ازسوی کارگردان جوانی به نام «سجاد مهرگان»، با نقش‌آفرینی تماشایی «بهزاد خلج» در نقش آقای قاضی ساخته شده است که در فصل اول بازخوردهای خوبی داشت و پس از تاخیری طولانی برای ساخت فصل دوم، در روزهای آینده به آنتن شبکه دو می‌رسد و پخش آن به‌صورت هفتگی، روزهای پنجشنبه‌ و جمعه‌ خواهد بود.

در این فصل، آقای قاضی به پرونده‌هایی پیچیده‌تر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت و وارد شعبه جدید۱۲۱ می‌شود که با داستان‌هایی متفاوت به جنبه‌های دیگری از آموزه‌های حقوقی می‌پردازد. بهزاد خلج که در جشنواره سال گذشته موفق شد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد را برای بازی در فیلم «مجنون» از آن خودش کند، یکی از مهم‌ترین برگ‌برنده‌های «آقای قاضی» است. «آقای قاضی، شعبه۱۲۱» محصول مرکز سیمرغ سازمان صداوسیماست که ازسوی مرکز هنری رسانه‌ای سلوک تولید شده است. گفتنی است مرکز رسانه‌ قوه قضاییه همچون فصل اول به‌عنوان ناظر و حامی با سازمان صداوسیما همکاری داشته است.

قاب امنیتی تلویزیون 

در سال‌های اخیر، بسیاری از فیلم وسریال‌های ایرانی رنگ و بوی پلیسی_امنیتی به خود گرفته‌اند؛ موضوعاتی که مستقیما به سیاست و دفاع از استقلال کشور مربوط‌اند.

هوش سیاه

بازگشت آقای قاضی به تلویزیون

در سال۸۹ مسعود آب‌پرور دست به ساخت سریال پلیسی- امنیتی ایرانی زد. در آن زمان سریال‌های این‌چنینی باب نبودند و اگر اثری نیز ساخته می‌شد درباره خلافکاران داخل ایران یا خارج از کشور بدون وابستگی سیاسی بود. اما هوش سیاه که محوریت آن بر جرائم رایانه‌ای می‌چرخید، شخصیت منفی را یک خرابکار نشان داد که به جاسوسی و فعالیت‌های ضد سیاسی و امنیتی نیز مرتبط بود و با بازی صداپیشه توانمند «کیکاووس یاکیده» درخشان‌تر شد و با داستانی به‌شدت جذاب، برای اولین‌بار درخصوص مسائل هک و امنیت سایبری در این سریال دو فصلی سخن گفته شد.

ماتادور

بازگشت آقای قاضی به تلویزیون

از آن سریال‌های ضدجاسوسی بوده که جز پربیننده‌ترین آثار تلویزیونی نیز محسوب می‌شود. این مجموعه به نویسندگی آرش قادری، نمونه کامل و کم‌اشتباهی برای سریال‌های تلوزیونی این ژانر محسوب می‌شود و صحنه‌های اکشن جذابی نیز داشت و به‌نوعی از آن دست آثاری بود که یگان نوپو فراجا را کاملا مجهز و مقتدر به تصویر کشید.

تعبیر وارونه یک رویا

بازگشت آقای قاضی به تلویزیون

فریدون جیرانی که سابقه طولانی در ساخت ملودرام‌های اجتماعی دارد با سریال به‌شدت مهم و جذاب «مرگ تدریجی یک رویا» به تلویزیون آمد و درخصوص لایه‌های پنهان مهاجرت قاچاق و مسائل پیرامونی آن سخن گفت. اما پس از چندسال مجدد به سریال‌سازی در تلویزیون بازگشت، ولی این‌بار برخلاف اثر قبلی، مخاطب با یک اثر سطحی و غیرمقتدر مواجه بود. سریال «تعبیر وارونه یک رویا» بازگشت ضعیف جیرانی به تلویزیون بود که با همکاری مشترک وزارت اطلاعات، روایتی از یک دانشمند هسته‌ای را به تصویر کشیده بود ولی نتوانست آن‌طور که باید مسئله را بازنمایی کند.

گاندو

بازگشت آقای قاضی به تلویزیون

ازجمله سریال‌های جاسوسی - امنیتی ایرانی، سریال گاندو است. گاندو مجموعه‌ای اکشن، اجتماعی و امنیتی به کارگردانی جواد افشار است که از شبکه سوم سیما پخش شده است. داستان این سریال از سریال‌های امنیتی-اطلاعاتی ایرانی براساس وقایع واقعی ساخته شده است و به موضوع آقازاده‌ها نیز اشاره‌هایی دارد که در نوع و زمان خودش جز بهترین‌های این حوزه بوده است.

سرجوخه

از دیگر سریال‌های امنیتی_ اطلاعاتی است که با تیم خانه امن و به کارگردانی احمد معظمی ساخته شد. معظمی یکی از پرکارترین کارگردانان‌های این عرصه است و با سریال شاخص «سارق روح» که جنبه‌هایی روانشناختی نیز داشت در این حوزه به ساخت وارد شد و ادامه داد. سریال‌های پلیسی، امنیتی و اطلاعاتی بسیاری ساخته شده است که این مجموعه‌ها تنها نمونه‌ای از آنها هستند و این نشان از آن دارد که امنیت یک بعد حیاتی و اساسی برای حفظ کشور است اما در واقع غیر از یکی دو مورد، باقی آثار چندان نتوانسته حق مطلب را ادا کند.

 و حال رخنه

بازگشت آقای قاضی به تلویزیون

با پایان یافتن فصل پنج سریال «نون خ» ، یک درام معمایی-امنیتی جایگزین آن خواهد شد. سریال «رخنه» تولید جدید مرکز سیمافیلم است که با محوریت هوافضا و با هدف نمایش توان علمی و دفاعی کشور، از شنبه ۱۵اردیبهشت‌ماه، ساعت ۲۲:۱۵ مهمان شبکه یک سیما می‌شود. این سریال علاوه‌بر پرداختن به ظرفیت‌های موجود در مراکز علمی و فناوری کشور در حوزه دفاعی به‌ویژه در صنعت هوافضا و تلاش دانشمندان و نخبگان کشورمان در حوزه پدافندی و دفاعی جمهوری اسلامی، مخاطرات و تهدیداتی را که این افراد در این مسیر با آن مواجه هستند به تصویر درآورده است. حمیدرضا لوافی در این مجموعه ۳۰قسمتی سعی داشته تا داستان یکی از دانشمندان کشورمان را که روی موشک‌های ماهواره بر و فضایی تحقیق می‌کند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان روبه‌رو می‌شود به تصویر بکشد. این سریال برگرفته از خنثی‌سازی امنیتی‌ترین طراحی عملیات نفوذ و خرابکاری صنعتی سرویس اطلاعاتی موساد در سازمان هوافضای وزارت دفاع و صنایع دفاعی و موشکی این وزارتخانه است. پیش از این نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و سپاه در ساخت سریال‌های امنیتی همکاری مشترک داشته‌اند اما «رخنه» اولین همکاری مشترک وزارت دفاع با صداوسیماست. پیش از این، کارگردانی این مجموعه به‌عهده علی غفاری بوده است اما پس از او حمیدرضا لوافی که کارگردانی سریال روزهای بهتر (گذر از مه) را در کارنامه خود دارد، کارگردانی این مجموعه را برعهده دارد.

در میان اسامی بازیگران این سریال، نام نادر فلاح به چشم می‌خورد که همیشه او را در نقش‌های منفی و سیاه دیده‌ایم، اما او در این سریال نقش یک مامور امنیتی را بازی کرده است؛ البته که باید سریال را به تماشا نشست و مطمئن شد که او نقش مثبت و متفاوتی بازی کرده یا همچنان کاراکتری منفی دارد که در ظاهر با شخصیت مثبت و البته منافق حاضر شده است.

رهایی تلویزیون از بندِ هفت‌سر اژدها 

بازگشت آقای قاضی به تلویزیون

شبکه سه همچنان مشغول پخش «هفت‌سر اژدها» است؛ هفت سری که حتی سر سوزنی برای مخاطبان جذاب نبوده و با استقبال خوبی مواجه نشده و انتقادهای بسیاری را به همراه داشته است. این مجموعه درام امنیتی_ پلیسی است که ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم سینمایی «قلاده‌های طلا» سال‌ها درگیر آن بوده است. آنچه انتظار می‌رفت آن بود که پس از این همه سال انتظار برای تماشای این سریال نه‌تنها مطلوبِ ذائقه مخاطبان نبود، بلکه آمار مخاطبانش ۲۲درصد اعلام شد. پس از این سریال که به نظر می‌رسد پخش آن تا اواخر اردیبهشت ادامه یابد، یک مجموعه کمدی، اوقات فراغت شب‌های پایانی بهار را برای مخاطبان شبکه سه پر خواهد کرد. «بدل»، به کارگردانی و نویسندگی علی مشهدی (مسعودی)، سریالی است که قرار بود در کنداکتور نوروزی شبکه سه قرار داشته باشد اما اکنون پس از مجموعه هفت‌سر اژدها روانه آنتن شبکه سه می‌شود. مسعودی که پیش از این سریال «نوروز رنگی» را برای شبکه پنج در نوروز سه سال پیش ساخته بود، قصه طنز دیگری را با بازیگران کمدی شناخته شده، در کنار چند بازیگر جدید دیگر روانه آنتن خواهد کرد. «بدل» محصول سیما فیلم است که در ۲۶قسمت و در فضایی طنز به تحول انسان پرداخته است. باتوجه‌به اینکه جای خالی کمدی‌های قدیمی بیش از پیش در قاب رسانه ملی حس می‌شود امید بر آن است که این سریال بتواند مخاطبان را به سوی خود جذب کند. هرچند که همچنان قاب تلویزیون و مخاطب منتظر بازگشت سریال‌های آپارتمانی شوخ و جذاب با کارگردانی سعید آقاخانی و رضا عطاران می‌ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.