رئیس کل بانک مرکزی گفت: قیمت دارایی‌های غیر مولد همچون ارز، طلا و مسکن کنترل شده و نوسانات نیز روند کاهشی داشته‌اند به نحوی که اکنون تورم‌ تولید به زیر یک درصد و صنعت صفر درصد شده است.

کاهش تورم تولید به زیر یک درصد

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در مراسم عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی کشور در مرکز مبادله ایران، اظهار کرد: این اولین اوراق جدید ارزی است که در داخل ایران معامله می شود، همچنین چندین بار نیز تجربه فروش آن را در خارج از کشور داشته‌ایم؛ این اوراق یکی از مهمترین منابع تامین مالی برای رشد تولید به حساب می‌آید.

وی افزود:منظور ما از تثبیت سیاست‌های ارزی کاهش بی ثباتی در این حوزه است، اکنون با برنامه‌ریزی‌های منسجم توانستیم بی ثباتی ارز را کاهش دهیم.

هیچ کمبودی در درهم نداریم

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه مرکز مبادله مرجع ما برای سیاست‌گذاری ارز بوده است، بیان کرد: بزودی آثار فعالیت های این مرکز را مشاهده خواهیم کرد، اکنون هیچ کمبودی در درهم نداریم.

فرزین گفت: سعیمان بر این است به منظور قابلیت پیش‌بینی بازرگانان از بازار حرکت رو به جلو داشته باشیم.

صندوق تثبیت ارزی تاسیس می شود

وی با اشاره به تصویب صندوق تثبیت ارزی در بانک مرکزی، گفت: صندوق توسعه ملی قبل از این صندوق ذخیره ارزی بود ولی برای اینکه مابه‌ التفاوت درآمد دولت از نفت را به بخش خصوصی بدهیم صندوق توسعه را تشکیل دادیم؛ صندوق تثبیت ارزی نیز برای پوشش ریسک و خطر نوسانات نرخ در آینده راه می‌افتد.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: تلاشمان این است که ارز مرکز مبادله نرخ مرجع شود و تابلوهای مرکز به بازار علامت‌دهی کند؛ باید در ایران بازار رگولاتور در بخش طلا و ارز داشته باشیم زیرا بازار طلا بسیار بازار بزرگی است و نمی‌توانیم فقط روی ارز تمرکز کرده و طلا را به فراموشی بسپاریم، به همین منظور برای بهره گیری از ظرفیت طلا در مرکز مبادله نیز باید برای آن مقرراتی را در نظر گیریم.

فرزین ادامه داد: مرکز مبادله باید بتواند ثبات و آرامش را در بازار ارز بوجود بیاورد و ارز را پیش بینی پذیر کند؛ خزندگی نرخ ارز در مقاطعی به ما آسیب میزند و تلاشمان این است با نهاد سازی رفتار نرخ ارز را در کشورمان پیش بینی پذیر کنیم زیرا با دستور نمی‌توان این کار را انجام داد.

وی با اشاره به انتظارات منفی که از سوی برخی افراد مشخص در جامعه شکل می گیرد گفت: نظرسنجی‌های ما نشان می‌دهد انتظارات تورمی گرچه همچنان بالاست ولی کاهش یافته است.

نرخ رشد نقدینگی به ۲۶.۴ درصد کاهش یافت

رئیس کل بانک مرکزی نرخ رشد نقدینگی را ۲۶.۴ درصد اعلام کرد و گفت: تلاشمان کاهش این نرخ تا پایان سال به ۲۵ درصد است.

فرزین در ادامه با بیان اینکه تجار باید حتما با مرکز در ارتباط باشند؛ گفت: تمام عملیات ارزی به مرکز مبادله می‌آید و فقط در بانک مرکزی فقط سیاست‌گذاری ارزی را خواهیم داشت؛ اقدامات خاصی نیز در حوزه طلا باید صورت گیرد.

وی تاکید کرد: باید بتوانیم از منابع ارزی استفاده کنیم؛ نرخ ۶ درصد برای ارز خیلی جذاب است و سرمایه‌گذاران داخل و خارج می‌توانند از این اوراق (مرابحه) استفاده کنند.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: نباید آسیبی از سیاست‌های پولی به رشد بزنیم و انتظار می‌رود این اقدام شروعی برای کمک باشد؛ محصولات جدیدی نیز در دستور کار داریم به نحوی که هر ماه می‌توانید منتظر محصولات جدید برای ارز و طلا در مرکز مبادله باشید؛ قیمت دارایی‌های غیر مولد همچون ارز، طلا و مسکن کنترل شده و نوسانات نیز روند کاهشی را داشته‌اند؛ تورم‌تولید به زیر یک درصد و صنعت صفر درصد شده است و این ما را به آینده و ادامه سیاست تثبیت امیدوار می کند.

فرزین در پایان گفت: تورم سالانه با سیاست‌های جدید بانک مرکزی کاهش پیدا خواهد کرد و انتظارر می‌رود به متغیرهای بلندمدت اقتصاد بازگردیم، در سال‌های اخیر به دلیل نوسانات دارایی ها محدود شده بودیم اما اکنون فرصت مناسبی برای سیاست‌گذاری برای متغیرهای بلند مدت اقتصادی فراهم است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.