کاریکاتوریست و گرافیست ایرانی متولد ۱۳۴۳ است که مدرک رشته نقاشی را از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و تحصیلات تکمیلی در این حوزه را از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرده است.

آگاه ـ «مسعود شجاعی طباطبایی»، او تجربه مدیریت خانه کاریکاتور ایران و وبگاه ایران کارتون و همچنین فعالیت در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و بسیاری از سمت‌های این‌چنینی را دارد. وی در سال ۱۳۹۶ به عنوان چهره سال هنر انقلاب برگزیده شد. او حالا قدم در شصتمین سال ‌زندگی‌اش نهاده در حالی که همچون تمام دوره‌های فعالیت هنری‌اش با دغدغه‌ای برآمده از عمق احساس و انسان‌دوستی‌ به تولید آثار جریان‌ساز در این عرصه می‌پردازد.

در کارنامه «مسعود شجاعی» جوایزی از جمله جایزه اول برای مدیریت بهترین سایت کارتون و کاریکاتور در دنیا در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۹ توسط سیریا کارتون، جایزه دوم مسابقه بین المللی کارتون ابرار در ۱۳۷۲، جایزه ویژه مسابقه بین المللی کارتون آیدین دوغان ترکیه در ۱۳۷۶، جایزه اول مسابقه بین المللی کارتون سوریه در ۱۳۸۵ و همچنین داوری در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی، همچون جشنواره بین المللی کاریکاتور روز جهانی قدس، جشنواره کارتون پیراسیکابا برزیل، جشنواره کارتون بل هوریزونته و ... دیده می‌شود.

او سال‌هاست که در ستیز و جنگ با صهیونیسم جهانی به زبان هنر و کاریکاتور موضع مقتدرانه‌اش را حفظ کرده است. شجاعی در این باره گفته است که «ما یک جنگ تمام عیار را شروع کرده‌ایم و در این جنگ از سلاح قلم استفاده می‌کنیم». او در مقطع زمانی «طوفان الاقصی» نمایشگاهی با همین موضوع از آثار خودش و محمدحسین نیرومند و مازیار بیژنی برپا کرده بود.

شجاعی در مضمون و متن آثارش، اسرائیل را از آمریکا جدا نمی‌داند و به درستی با استفاده از نمادها به بازنمایی عناصری چون ترس، وحشی‌گری و قصاوت قلب در سربازان آن‌ها می‌پردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.