۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴
کد خبر: ۲٬۷۴۳

اسماعیل آزاد – دبیر فضای مجازی

آگاه ـ در آستانه ماه رمضان، ابوعبیده، قهرمان نقاب‌دار این روزهای جهان عرب، با خواندن یک قصیده‌ی قدیمی عربی در سخنرانی‌اش، توجه‌ها را به خود جلب کرد. این شعر، با کنایه‌ای ظریف به استقبال مسلمانان از رمضان و کمرنگ شدن یاد فلسطین، دل‌ها را لرزاند:

تو که در حرمین به عبادت می‌پردازی،

و به بازی با عبادت مشغولی،

تو که چهره‌ات را با اشک می‌آرایی،

نگاهی دقیق‌تر بینداز، ما گریبان‌هایمان را با خون خود آراسته‌ایم.

در فلسطین، ماه رمضان همیشه ماهی پرتنش و نمادی از خیزش و مقاومت است. این ماه، با توجه به اهمیت هویتی مسجدالاقصی، به یکی از مهم‌ترین ایام سال در مبارزه فلسطینیان علیه اشغالگری بدل شده است. امسال نیز، همانند سال‌های گذشته، اسرائیل با اتخاذ تدابیر امنیتی در کرانه باختری و قدس شرقی، در تلاش برای مقابله با فعالیت‌های مقاومت است. پیش‌بینی می‌شود در ماه رمضان امسال هسته‌های مقاومت کرانه باختری نیز موج جدیدی از اقدامات را علیه رژیم صهیونیستی تدارک دیده باشند.

رمضان فرصتی است برای تأکید فلسطینیان بر هویت اسلامیشان. تأکید بر هویت و فرهنگ اسلامی برای ساکنین فلسطین، تأکید بر مالکیت سرزمین و تاریخچه سکونتشان در این منطقه و دهن‌کجی به دشمنانی است که آرزو و نقشه نابودی این ملت را در سر دارد. فلسطینی‌ها هر شرایطی داشته باشند، ماه رمضان بخش جدایی‌ناپذیری از زندگیشان است و منبع الهام پایداری و امید آنهاست. هرچه چالش‌های فلسطینیان بیشتر باشد، توجه آن‌ها به ماه رمضان افزایش می‌یابد.

ماه رمضان، ماهی است که در آن، مسلمانان به درک عمیق‌تری از روح اسلام دست می‌یابند. اسلام فقط نماز و روزه نیست. فرمود:«لاتَظلمون و لاتُظلمون» اسلام بر مقابله با ظلم و حمایت از مظلوم تأکید دارد. این ماه، فرصتی است برای توجه بیشتر به مظلومیت مردم فلسطین؛ چرا که امروز بزرگترین ظلم عالم، ظلمی است که به کودکان و زنان فلسطین روا داشته می‌شود. در این ماه، مسلمانان سراسر جهان باید همبستگی خود را با مردم فلسطین نشان دهند و به یاد داشته باشند که مسئله فلسطین، مسئله‌ای اصلی و محوری برای کشورهای اسلامی است. با وجود تلاش‌هایی برای فراموشی مسئله فلسطین، مقاومت شگفت‌انگیز مردم غزه، این مسئله همچنان زنده و پویا است. طرح‌های عادی‌سازی شکست خورده‌اند و طراحان آن به نقطه آغاز بازگشته‌اند.

اگر ادعای مسلمانی داریم نباید رمضان‌مان بدون توجه به مسئله فلسطین باشد. همانطور که رهبر انقلاب هم فرمودند: «ماه رمضان برای ما ماه فلسطین است. می‌دانید جمعه‌ی آخر این ماه را امام عزیز ما روز قدس نامگذاری کردند و ما همه‌ی ماه رمضان می‌خواهیم مردم خودمان و ملتهای منطقه را آماده کنیم تا در روز قدس فریاد یک‌آهنگ خودشان را بر علیه متجاوزان صهیونیسم بلند کنند و حرف حق خودشان را بزنند و دل صهیونیستها و حامیانشان را بلرزانند؛ این ماه رمضان ماست.» ۳ خرداد ۱۳۶۴

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.