امسال نرخ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد تا به گفته پلیس از حوادث جاده‌ای و تلفات تصادفات بکاهد اما مخالفان این افزایش قیمت معتقدند بالابردن هزینه تخلف کمکی به کاهش آن نمی‌کند و برای رانندگان پولدار بازدارنده نیست. اما از امروز اگر با تلفن همراه در حین رانندگی به دام پلیس یا دوربین بیفتید، روی صد هزار تومان جریمه حساب نکنید و دستکم باید ۵۰۰ هزار تومان بپردازید. همین طور اگر برای سرعت غیر مجاز به جای ۲۰۰ هزار تومان با پیامک یک میلیونی روبرو شدید تعجب نکنید. جریمه توقف ممنوع هم  از ۵۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. اما سئوال اینجاست این افزایش جریمه تاثیری بر بهبود شرایط رانندگی دارد؟

سبقت جریمه ها از تورم!

آگاه ـ امیرگودرزی: رییس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور هدف از این طرح را کاهش تخلفات رانندگی می‌داند و اطمینان دارد با ۵ برابر شدن نرخ جرایم رانندگی این هدف محقق می‌شود.  سردار سید تیمور حسینی گفت: الان که جریمه‌ها افزایش یافت در یک بازه زمانی کوتاه شاهد کاهش تخلفات هستیم اما با توجه با افزایش نرخ تورم همواره باید این رقم را به روز نگهداریم و افزایش دهیم. او هم چنین گفت : با افزایش هزینه جرایم رانندگی، رانندگانی که می‌خواهند تخلفی را مرتکب شوند به این فکر می‌کنند که انجام این تخلف به صرفشان نیست و از انجام آن صرف نظر می‌کنند.

۵ هزار نفر ۲۰ هزار نفر را می‌کشند

از سال ۱۳۹۶ جریمه‌های رانندگی افزایشی نیافت و صحبتی هم از آن نشد تا اوایل آذر ماه سال گذشته که سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا در بازدید از مقر پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا بر ضرورت افزایش مبلغ جرائم رانندگی تاکید کرد. 

او در توضیح چرایی این پیشنهاد گفت:‌ «متاسفانه ارتکاب تخلف رانندگی، منجر به وقوع ۸۰ درصد تصادفات شده است. جرائم رانندگی باید بازدارندگی داشته باشد، یعنی طوری باشد که فرد متخلف اصلا مرتکب آن نشود. در حال حاضر اما مبلغ جرایم تخلفات رانندگی بازدارنده نیست و باید افزایش پیدا کند.» به دنبال آن سردار کمال هادیانفر، رئیس وقت پلیس راهور فراجا از پیشنهاد پلیس برای افزایش ۳ برابری جرایم رانندگی خبر داد اما تاکید کرد این افزایش ربطی به پلیس ندارد و ما فقط پیشنهاد دهنده به دولت هستیم. او گفت : «برابر قوانین و مقررات هر سه سال باید پلیس، وزارت دادگستری، وزارت کشور و وزارت راه در باره افزایش جرائم رانندگی تصمیم گیری کرده و در آن بازنگری کنند. با این وجود پلیس راهور در سال‌های گذشته به دلیل وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور و عواملی مانند شیوع کرونا پیشنهادی به دولت نداد.»

اما طولی نکشید که سردار حسینی به جای سردار هادیانفر سکان راهنمایی و رانندگی کشور را به دست گرفت و در نخستین گفتگوی رسانه ای خود از افزایش ۵ برابری جریمه های رانندگی خبر داد و با این گفته خود بر آن تاکید کرد : « دلیل ۲۰ هزار جان باخته تصادفات، ۵ هزار راننده متخلف هستند» او بر افزایش جریمه های رانندگی تاکید کرد تا این بازدارندگی از مرگ و میر جاده‌ای بکاهد.

همه چیز باید اصلاح شود

رضا مقدسی آگاه مسائل اجتماعی درباره تاثیر افزایش جریمه‌ها در کاهش تخلفات و حوادث رانندگی به خبرنگار ما می‌گوید: «راهکار درست برای اینکه تصادفات وتخلفات رانندگی کم شود این است که فرهنگ رانندگی بالاتر رود؛ زیرا اغلب مردم قوانین رانندگی را رعایت نمی‌کنند و  به قوانین احترام نمی‌گذارند؛ لذا این  مشکل، مشکل فرهنگی است و برای حل آن باید  روی فرهنگ مردم کار شود. باید قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در مدارس آموزش داده شود. بخشی از پول جریمه‌های رانندگی که افزایش یافته بهتر است  صرف فرهنگ سازی شود.  

این کارشناس با تاکید براینکه محل مصرف پول جرایم مهم است و  این پول باید در فرهنگسازی صرف شود، گفت: مثلا یکی از کارهای  قشنگ پلیس این بود که به کودکان می‌گفت شما همیار پلیس هستید  و در مدارس لباس پلیس به آنها داده می‌شد و وقتی کودکان در ماشین بودند به والدین خود در حین رانندگی تذکر می‌دادند. اینها  بخشی از فرهنگسازی است. یکی دیگر از مشوق‌ها می‌تواند این باشد که اگر فردی ۶ماه تخلف رانندگی نداشته باشد، امتیاز به او داده می‌شود.»

او اضافه می‌کند: «سه عامل  مهم و جدی  از جمله عامل انسانی، خودرو و جاده در تصادفات نقش دارند که هر کدام از این عوامل به بخش‌های بیشتری تقسیم می‌شوند. مثلا برای عامل انسانی، بازدارندگی به جهت عدم جریمه، نقش مهمتر را فرهنگ رانندگی دارد که ما به اولی توجه می‌کنیم و نسبت به دومی که مهم‌تر است بی‌توجه هستیم؛ لذا اصل گرفتن جریمه بیشتر درست است اما نگاه به نکات مهم‌تر چون فرهنگ سازی و ساخت وسایل مناسب و جاده‌های امن باید بیشتر شود و هزینه کرد این جرایم را باید بیشتر هوشمندانه انتخاب کرد و عملکرد مثلا بخشی جهت فرهنگسازی و بخشی برای نظارت بر خودروسازها و بخشی برای ساخت جاده‌های امن هزینه شود.»

نگاهی به آمار جریمه صادر شده

۱۵۷ میلیون برگه جریمه صادر شده است

۲ میلیون برگه برای تخلفات حادثه‌ساز صادر شده است

 ۵۴ میلیون جریمه در سال ۱۴۰۲، مربوط به تخلف سرعت غیرمجاز بوده 

۴۰ درصد مرگ و میر ناشی از تصادفات، همین سرعت غیرمجاز است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.