۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۳٬۰۶۱

نگاهی به اکران نوروزی آثار فجر چهل و دوم

قمار روی یک تمساح خونی

مسعود کارگر – روزنامه نگار و منتقد سینما

آگاه_مسعود کارگر روزنامه نگار و منتقد سینما: حداقل ۱۰سال است که یک پدیده بازیگری از تئاتر و تلویزیون پا به عرصه سینما گذاشته که هر سال و در هر اثر درخشان‌تر از قبل حاضر شده و توجه بسیاری از مخاطبان عادی و حرفه‌ای، منتقدان و کارشناسان سینما را به خود جلب کرده است. اما آن چیزی که مسئله و چالش بوده، دیده نشدن این درخشش ازسوی داوران ادوار مختلف جشنواره فجر و سایر محافل سینمایی و درنتیجه خالی ماندن دست او از جوایز و سیمرغ‌ها بوده است.

عزتی را می‌گویم که پس از عزت‌الله انتظامی که لقب عزت سینمای ایران را به او می‌دادند، درحال تبدیل شدن به وجه دیگری از عزت در نسل جدید سینمای ایران است. جواد عزتی بیشتر از آنکه بازی و هنر درخشانش مورد اتکا باشد، نجابت، ادب و خصوصیات اخلاقی اوست که باعث شده جز بهترین‌ها باشد. عزتی در ۱۰سال گذشته برای چندین کار درجه‌یک و بازی خیره‌کننده‌اش در دریافت سیمرغ محق بود، اما با نادیده‌گرفتن ازسوی مدیران و داوران، چنین موفقیت‌هایی برایش کمرنگ جلوه کرد ولی برحسب همین اخلاق والایی که دارد، کوتاه نیامد و همچنان پایه ثابت حضور در رقابت جشنواره‌ای و بازیگری بی‌نظیر و باکیفیت بود، تا اینکه در فجر چهل‌ودوم بالاخره سیمرغ بلورین را آن هم نه برای بازیگری که در کسوت اولین کارگردانی دریافت کرد و با بغض از دیر دریافت کردن آن، آن‌هم پس از فوت پدرش که آرزو داشت چنین صحنه‌ای را ببینید، در اختتامیه فجر گفت.

جواد عزتی در اولین تجربه کارگردانی‌اش بزرگ‌ترین جسارت و ریسک را به خرج داده و سراغ یک ژانر پرچالشی رفت که از ابتدا شاید خیلی‌ها گمان می‌کردند شکست بخورد. اما بازخوردهای اکران جشنواره‌ای، بازتاب‌های بسیار زیاد در اکران عمومی و رکوردشکنی‌ها نشان داد که او علاوه‌بر نجابت چقدر جسور است و در این جایگاه نیز حرفه‌ای حاضر شده، هرچند از ۲۰سال قبل تجربه کارگردانی در تئاتر داشته و همانجا هم نامزد شده است، اما در اولین حضور خود در قامت کارگردان دست روی کمدی اکشنی گذاشته که پر از جلوه‌های بصری و میدانی بوده و داستان آن در یک خط مرزی خطرناک در دوگانه پس‌زدگی/استقبال پیش می‌رود که درنهایت خروجی اکران آن مبرهن شد که وزنه استقبال بیشتر چربیده است.

همه‌چیز فیلم تمساح خونی خوب است و به‌درستی جانمایی شده، از ترکیب بازیگران و بازی گرفتن‌ها، تا کیفیت دست‌نخورده و حتی بهتر بازی خود جواد (با وجود دو مسئولیت همزمان)، از فیلمنامه سرپا و روبه‌جلو، تا شوخی‌های موقعیت، کلامی و فیزیکی آن، از مضمون و مفهومی که در قالب یک قصه فانتزی-رئال برای مخاطب جلوه‌گر است ]که با دست خالی به هر قیمت پول درآوردن و از هر راهی غلط است[، تا جنبه سرگرمی‌محور بودن آن دقیق و مناسب از آب درآمده است.

«تمساح خونی» ترکیبی درجه‌یک از کارگردانی، موسیقی تلفیقی، فیلمبرداری، جذابیت بازی عزتی و زوج بی‌نظیر او عباس جمشیدی‌فر، حضور خاص سعید آقاخانی و فیلمنامه‌ای است که تا انتها مخاطب را با خود نگه می‌دارد و البته که بخشی از روند داستان و نوع فضاسازی و کمی پایان‌بندی آن شبیه آثار هالیوودی و بالیوودی شده، اما در کلیت امر و بسیاری از جزییات و به‌عنوان اولین تجربه کارگردانی جواد عزتی و قحطی ژانر اکشن کمدی، باید گفت یک اثر جذاب و دیدنی جلوی چشمان مخاطب قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.