حدود یک‌ماه است که از استعفای «محمد مصدق» از سمت معاون اولی قوه قضاییه می‌گذرد و هنوز جانشینی برای او از طرف حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، رییس دستگاه قضا تعیین نشده است اما اخبار اختصاصی روزنامه «آگاه» از آن حکایت دارد که جانشین حجت‌الاسلام مصدق هفته آینده منصوب خواهد شد.

معاون اول قوه قضاییه در هفته آینده منصوب خواهد شد

آگاه: بیست‌وسوم اسفندماه بود که مصدق استعفای خود را از معاون اولی قوه‌قضاییه تقدیم اژه‌ای کرد؛ این استعفا پس از آن صورت گرفت که نام دو تن از پسران مصدق در ماجرای اعمال نفوذ قضایی در پرونده‌های اقتصادی مطرح شد.

پس از تشکیل پرونده ناظر بر اعمال نفوذ در برخی پرونده‌های قضایی که دو تن از فرزندان ذکور محمد مصدق، معاون اول قوه‌قضاییه نیز در زمره متهمان آن هستند، رییس عدلیه بر پیگیری دقیق، قاطع و همه‌جانبه این پرونده تا حصول نتیجه نهایی و صدور حکم قانونی تاکید کرد و شخصِ آقای مصدق نیز در این رابطه و از ابتدای تشکیل پرونده، از رویکرد رییس عدلیه در مبارزه بدون تبعیض و اغماض با فساد تبعیت داشته است.

در همین راستا، مصدق به‌منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه شائبه اعمال نفوذ یا تاثیرگذاری در پرونده مطروحه و همچنین جلوگیری از سوءاستفاده معاندان و بدخواهان، استعفای خود از سمت معاون اولی قوه قضاییه را تقدیم رییس عدلیه کرد. در متن استعفا مزبور تصریح شده بود که این مقام مستعفی از ابتدای تشکیل پرونده اتهامی فرزندانش، با احدی از عوامل مرتبط با پرونده اعم از قضات دادسرا و دادگاه هیچگونه ارتباطی نداشته است. مصدق در متن استعفایش ضمن تشکر از رییس قوه‌قضاییه تاکید کرده که همواره خود را سرباز کوچک نظام و مقام معظم رهبری می‌داند و در راه آرمان‌های انقلاب اسلامی تا پای جان ایستاده است.

پس از وصول استعفای مصدق از معاون اولی قوه‌قضاییه، محسنی اژه‌ای، رییس قوه‌قضاییه ضمن پذیرش این درخواست نوشت: اگرچه حضور شما در این منصب، در رسیدگی به پرونده مورد اشاره مدخلیت و تاثیری نداشته و نخواهد داشت، اما باتوجه‌به درخواست حضرتعالی و نکاتی که مطرح کردید، استعفای شما مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

پس از استعفای مصدق از معاون اولی قوه‌قضاییه در اواخر اسفند، همگان انتظار داشتند در روزهای پایانی سال، معاون اول جدید دستگاه قضا معرفی و منصوب شود اما با گذشت ۲۰روز از سال جدید نیز هنوز این مهم تحقق نیافته است؛ این درحالی است که معاون اول عدلیه وظایف خطیری نظیر تشکیل شورای معاونین و مراکز تابعه قوه قضاییه و ایجاد هماهنگی و رفع اختلاف و تداخلات کاری بین آنها و همچنین ریاست جلسات کمیسیون نقل و انتقال قضات را برعهده دارد.

البته طی مدت اخیر از شخصیت‌هایی برای تصدی مقام معاون اولی قوه قضاییه نیز نام برده شده است؛ چندی پیش نام «ذبیح‌الله خدائیان»، رییس سازمان بازرسی کل کشور برای تصدی این مسئولیت مطرح شد؛ حجت‌الاسلام عبداللهی، رییس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه‌قضاییه نیز ازجمله افرادی است که احتمال جلوس او بر کرسی معاون اولی عدلیه مطرح است.

آنطور که خبرنگار ما کسب اطلاع کرده است، رییس قوه‌قضاییه برای معرفی و انتصاب معاون اول خود تقریبا به جمع‌بندی نهایی رسیده است و ظرف هفته آینده، پس از تعطیلات عید فطر، جانشین مصدق معرفی و منصوب خواهد شد تا سکان معاون اولی دستگاه قضایی را عهده‌دار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.