هراس دولت‌های غربی / شعف ملت اسلامی

آگاه: ترامپ: هرگز نباید اجازه می‌داد این اتفاق بیفتد

دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین آمریکا و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور

اسرائیل مورد حمله قرار گرفته و هرگز نباید اجازه می‌داد این اتفاق بیفتد. ترامپ همچنین در ادامه مدعی شده است که «اگر من رییس‌جمهور بودم، حمله ایران به اسرائیل هرگز اتفاق نمی‌افتاد.»

حمله ایران، تهدیدی جدی برای امنیت منطقه

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

ما به‌شدت حمله غیرقابل قبول ایران به اسرائیل را محکوم می‌کنیم. بورل بدون اشاره به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی علیه منافع دیپلماتیک ایران در سوریه مدعی شده است که حمله ایران به اسرائیل تشدید بی‌سابقه و تهدیدی جدی برای امنیت منطقه خواهد بود.

گوترش: جهان توان تحمل یک جنگ دیگر را ندارد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد

جهان توان تحمل یک جنگ دیگر را ندارد. عمیقا درباره خطر بسیار حقیقی تشدید تنش ویرانگر در منطقه نگران هستم. از تمام طرفین می‌خواهم تا با نهایت خویشتنداری، از هرگونه اقدام منجر به رویارویی گسترده نظامی در جبهه‌های مختلف خاورمیانه اجتناب کنند. بارها تاکید کرده‌ام که نه منطقه و نه جهان توان تحمل یک جنگ دیگر را ندارند.

حملات اخیر ایران، نقض منشور سازمان ملل است

گیلاد اردان، نماینده دائم رژیم‌صهیونیستی در سازمان ملل

«حملات اخیر ایران، نقض منشور سازمان ملل است.» درعین‌حال، نمایندگی ایران در این نهاد بین‌المللی تاکید کرد که حمله تهران پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در سوریه بود و مطابق با منشور سازمان ملل ذیل ماده دفاع مشروع از خود صورت گرفت.

ما برای هر سناریویی آماده هستیم!

یوآف گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی:

«رویارویی هنوز تمام نشده و باید هوشیار باشیم، ما برای هر سناریویی آماده هستیم!» وی با بیان این مطلب در ادامه ضمن تلاش برای فرار از انتقادات شدید محافل داخلی به‌ویژه مخالفان کابینه رژیم‌صهیونیستی، مدعی شد که مهار این حمله چشمگیر و خسارات وارده جزئی بوده است! وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در پایان گفت: تل‌آویو باید پاسخ قاطعی به حمله ایران بدهد.

واکنش دفتر نتانیاهو: ایران به‌دنبال ایجاد تنش فراگیر در منطقه است

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که واکنش حماس نسبت‌به کلیات طرح ارائه‌شده ازسوی رژیم‌صهیونیستی منفی بوده است. این بیانیه مدعی شده که تل‌آویو تمام تلاش خود را برای تحقق اهداف جنگ ضد حماس و آزادسازی اسرای رژیم صهیونیستی در غزه در نزدیک‌ترین زمان ممکن به کار خواهد بست. دفتر نتانیاهو همچنین در واکنش به پاسخ ایران به حملات تروریستی رژیم صهیونیستی ضد کنسولگری ایران در دمشق مدعی شد که ایران به دنبال متحد کردن عرصه‌های مختلف و ایجاد تنش فراگیر در منطقه است.

رییس سابق موساد: توصیه نمی‌کنم پاسخ حمله ایران داده شود!

«یوسی کوهن» رییس سابق سرویس جاسوسی رژیم‌صهیونیستی (موساد) به حمله موشکی و پهپادی گسترده ایران علیه اراضی اشغالی، واکنش نشان داد. وی دراین‌باره گفت: من توصیه نمی‌کنم که به حمله ایران پاسخی داده شود. کوهن در ادامه با اشاره به هم‌پیمانی تل‌آویو و واشنگتن، افزود: ما اجازه نداریم پیمانی را که همواره در کنار ما بوده و از ما محافظت کرده است تضعیف کنیم. واکنش ایران آتش اختلافات زیرخاکستر صهیونیست‌ها را شعله‌ور کرد.

نتانیاهو اسرائیل را به‌سمت ویرانی و نابودی پیش می‌برد

رییس سابق شاباک در پی واکنش گسترده موشکی و پهپادی ایران علیه اراضی اشغالی، به انتقاد شدید از نتانیاهو پرداخت. نداو ارگمن، رییس سابق سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، شاباک تاکید کرد: نتانیاهو اسرائیل را به‌سمت ویرانی و نابودی پیش می‌برد و درصورتی‌که کنار نرود، این پایان کار ما خواهد بود!

واکنش حماس و کمیته‌های مقاومت فلسطین: تنبیه اسرائیل حق مشروع ایران بود

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس با صدور بیانیه‌ای، حمله موشکی و پهپادی ایران به سرزمین‌های اشغالی را واکنشی طبیعی و مشروع نسبت‌به تجاوز این رژیم ضد سفارت ایران در دمشق ارزیابی کرد. این بیانیه بر حق ملت‌های منطقه در دفاع از خود ضد تجاوزگری‌های اسرائیل تاکید کرده و از تمامی جریان‌های امت اسلامی خواست تا به حمایت از مقاومت و عملیات طوفان الاقصی ادامه دهند.

کمیته‌های مقاومت در فلسطین: واکنش ایران دفاع از خود و حق مشروع و اصیل جمهوری اسلامی است

کمیته‌های مقاومت فلسطین واکنش ایران را دفاع از خود و حق مشروع و اصیل جمهوری اسلامی دانسته و تاکید کردند که این حقی است که قوانین و منشورهای بین‌الملل برای ایران قائل شده است. این بیانیه تصریح کرد که واکنش ایران تاکید دارد که ما در شرایطی جدید و لحظات افتخارآمیز و تاریخی قرار داریم که عملیات طوفان الاقصی آن را بنیانگذاری کرده است.

اردن: توقف اشغالگری و تجاوز به غزه راه‌حل پایان تنش در منطقه است

عبدالله الصفدی، وزیر خارجه اردن در اظهاراتی پس از حمله تنبیهی موشکی و پهپادی ایران به اهدافی معین سرزمین‌های اشغالی تاکید کرد که توقف تجاوز اسرائیل ضد غزه و پایان دادن به اشغالگری صهیونیستی در فلسطین دو راه‌حل اساسی توقف تنش در منطقه است. الصفدی همچنین ابراز داشت که این کشور اقدامات لازم را برای حمایت از امنیت و تمامیت ارضی خود انجام می‌دهد و به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهد منافع اردن را به مخاطره بیندازد. شبکه خبری الجزیره نیز گزارش داد که دولت اردن با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اتفاقی که دیشب افتاد تقابل بین ایران و اسرائیل بود و اردن خواستار خودداری از افزایش تنش است تا شرایط به سمت جنگ منطقه‌ای سوق پیدا نکند.

وزارت خارجه مصر با تمام طرف‌های ذی‌ربط برای کاهش تنش‌ها در تماس است

وزارت خارجه مصر در واکنش به حمله‌های پهپادی و موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که با تمام طرف‌های ذی‌ربط برای کاهش تنش‌ها در تماس است. این وزارتخانه خواهان خویشتنداری همه طرف‌ها با هدف دور نگه داشتن منطقه از تنش و بی‌ثباتی شد.

وزارت خارجه قطر از تمام طرف‌ها خواست خویشتن‌دار بوده و تنش‌ها را کاهش دهند

وزارت خارجه قطر نیز اعلام کرد که این کشور نسبت به تحولات کنونی در منطقه احساس نگرانی شدید می‌کند. این وزارتخانه از تمام طرف‌ها خواست خویشتن‌دار بوده و تنش‌ها را کاهش دهند. وزارت خارجه قطر از جامعه بین‌الملل خواست برای کاهش تنش‌ها در منطقه فورا وارد عمل شود.

امارات خواستار خویشتنداری در منطقه شد

وزارت خارجه امارات به پاسخ نظامی ایران به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری کشورمان در دمشق واکنش نشان داد. به نقل از المیادین، وزارت خارجه امارات اعلام کرد که نسبت‌به اوضاع کنونی در خاورمیانه نگرانی بوده و خواهان توقف درگیری‌هاست. این وزارتخانه تاکید کرد: ما از طرف‌های ذی‌ربط می‌خواهیم خویشتندار باشند تا پیامدهای خطرناک این تنش‌ها منطقه را درگیر نکند.

عطوان: ایرانی‌ها ثابت کردند که به وعده‌های خود عمل می‌کنند

عبدالباری عطوان، تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در توییتی حمله تنبیهی شب گذشته ایران ضد رژیم صهیونیستی را حمله‌ای تاریخی و بی‌سابقه در عمق سرزمین‌های اشغالی خواند و تاکید کرد که رهبران ایران نشان دادند که به وعده‌های خود عمل می‌کنند و بدون تردید و تزلزل به تجاوز دشمنان پاسخ می‌دهند. عطوان ادامه داد که منطقه وارد مرحله جدیدی شده است و تل‌آویو دیگر تصمیم‌گیرنده نبوده و آمریکا نیز نمی‌تواند دیگران را بترساند و همچنان از مزدوران خود پشتیبانی کند.

وزیر امور خارجه لهستان: آمریکا سامانه موشکی اسرائیل و اوکراین را تقویت کند

رادوسلاو سیکورسکی، وزیر امورخارجه لهستان پاسخ تلافی‌جویانه ایران به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی را ثابت‌کننده این موضوع دانست که سیستم‌های دفاع موشکی اسرائیل و اوکراین باید تقویت شوند. وی گفت: برای انجام این کار، ایالات‌متحده باید بسته کمک نظامی به کی‌یف و تل‌آویو را باز کند. سیکورسکی خطاب به رییس‌جمهوری آمریکا از مقام‌ها و نمایندگان کنگره این کشور خواست نسبت‌به لایحه حمایت از اوکراین و اسرائیل رأی مثبت دهند. وی اضافه کرد: قانون اعتبارات تکمیلی آمریکا نه‌تنها برای کمک به اوکراین لازم است، بلکه ۱۵میلیارد دلار برای تقویت سامانه‌های دفاع موشکی اسرائیل فراهم می‌کند. اقدام موشکی تهران ثابت کرد که آمریکا باید به‌سرعت این قانون را اجرایی کند.

طالبان: پاسخ ایران به تجاوز رژیم اسرائیل را مشروع خواند

وزارت خارجه طالبان امروز یکشنبه با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی در تاریخ اول آوریل (۱۳فروردین) به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق، اعلام کرد که در پاسخ به این جنایت، جمهوری اسلامی ایران شب گذشته اقدامات دفاعی مشروعی انجام داد.

وزارت خارجه طالبان همچنین حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به ساختمان سفارت ایران را خلاف تمام موازین دیپلماتیک و قوانین بین‌المللی خواند. طالبان با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی از اکتبر سال گذشته به نسل‌کشی بیش از ۳۳هزار غیرنظامی در غزه ادامه داده است، هم‌نظر با مالزی تصریح کرد که این رژیم با نقض حریم سایر کشورها و گسترش ناامنی به اقدامات تحریک‌آمیز در منطقه دست زده تا توجه جهانیان را از جنایاتش در غزه منحرف سازد. در بیانیه وزارت خارجه طالبان همچنین آمده است: این حکومت از همه کشورهای تاثیرگذار منطقه و جهان می‌خواهد تا برای جلوگیری از گسترش بیشتر بحران، تلاش‌ها برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی را تسریع بخشند.

اذعان سوناک به همراهی انگلیس با رژیم صهیونیستی

ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس دیروز (یکشنبه) به همراهی کشور متبوعش با رژیم اسرائیل در مقابله با پاسخ تلافی‌جویانه ایران به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی اذعان کرد و مدعی شد: «جت‌های نظامی انگلیس تعدادی از پهپادهایی را که ایران در حمله به اسرائیل پرتاب کرده بود، سرنگون کرد.» ریشی سوناک ادعا کرد: تایید می‌کنم که جنگنده‌های ما، تعدادی از پهپادهای ایران را سرنگون کردند. وی ادامه داد: در کنار امنیت اسرائیل و منطقه ایستاده‌ایم که البته [این موضوع] برای امنیت ما در داخل کشور نیز مهم است.

جهاد اسلامی: عملیات ایران ستودنی است

جنبش جهاد اسلامی فلسطین دیروز (یکشنبه) در بیانیه‌ای، پاسخ پهپادی و موشکی تهران به حمله تل‌آویو به کنسولگری ایران در دمشق را ستود. در بیانیه جنبش جهاد اسلامی فلسطین در این باره آمده است: پاسخ نظامی ایران و هدف قرار دادن اماکن نظامی در داخل رژیم اشغالگر را می‌ستاییم.

جهاد اسلامی تاکید کرد: این اقدام پاسخ طبیعی به رژیم اشغالگر است و در مقابل جنایات، تخلفات و ترورها ضروری است؛ چراکه این رژیم همچنان در نقض آشکار همه ارزش‌ها و معیارهای انسانی و قانونی به ارتکاب آنها ادامه می‌دهد.

در ادامه این بیانیه آمده است: ما تمامی مواضع محکوم‌کننده این پاسخ را که در راستای دفاع از رژیم اشغالگر است محکوم می‌کنیم. این کشورها خود را به یک دیوار محافظتی تبدیل کرده‌اند تا از این رژیم دفاع و طوری وانمود کنند که مورد تجاوز قرار گرفته است و حقایق را تحریف کنند.

این بیانیه پس از آن صادر شد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شنبه‌شب با صدور اطلاعیه‌ای از شلیک ده‌ها فروند پهپاد و موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی و مواضع رژیم صهیونیستی خبر داد.

اندونزی: اوضاع خاورمیانه را از نزدیک زیر نظر داریم

وزارت امور خارجه اندونزی امروز (یکشنبه) اعلام کرد که اوضاع خاورمیانه را به‌دقت تحت نظر دارد و هیچ شهروند اندونزیایی تحت‌تاثیر پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی قرار نگرفته است.

وزارت امور خارجه اندونزی افزود که این گفته‌ها براساس اطلاعات سفارتخانه اندونزی در امان پایتخت اردن است که پاسخ‌های شهروندان اندونزیایی مقیم در سرزمین‌های اشغالی را جمع‌آوری کرده است.

به گفته این سفارتخانه، ۱۱۵اندونزیایی در سرزمین‌های اشغالی شامل اورشلیم، تل‌آویو و آراوا زندگی می‌کنند.

وزارت خارجه اندونزی اعلام کرد که از نزدیک هرگونه تشدید ناآرامی را که ممکن است در پی پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی ایجاد شود، زیر نظر دارد.

یمن: پاسخ نظامی ایران به رژیم صهیونیستی، مشروع و منطبق بر قوانین بین‌المللی است

وزارت خارجه دولت «نجات ملی» یمن دیروز (یکشنبه) در بیانیه‌ای پاسخ پهپادی و موشکی تهران به حمله تل‌آویو به کنسولگری ایران در دمشق را پاسخی مشروع و منطبق بر قوانین بین‌المللی ارزیابی کرد.

وزارت امور خارجه یمن در بیانیه خود تاکید کرد: پاسخ نظامی جمهوری اسلامی ایران به رژیم صهیونیستی قانونی است و با قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل سازگار است؛ چراکه در چارچوب حق دفاع از خود قرار می‌گیرد.

این وزارتخانه در ادامه اضافه کرد: کشورهایی که از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند باید عاقلانه عمل کرده و منافع کشورها و مردم خود را در اولویت قرار دهند و از حمایت نامحدود سیاسی، نظامی، مالی و لجستیکی از این رژیم که با خواسته‌های ملت‌های آنها مغایرت دارد، دست بکشند.

در این بیانیه آمده است: سرکشی رژیم صهیونیستی، جنایات جنگی و نسل‌کشی آن علیه غیرنظامیان به‌ویژه در نوار غزه، باعث افزایش تنش در خاورمیانه می‌شود.
وزارت خارجه یمن همچنین بر اهمیت عمل کردن شورای امنیت به مسئولیت‌های خود مطابق با منشور سازمان ملل و حفاظت از صلح و امنیت بین‌المللی تاکید کرد.

ملونی: به‌شدت نگران گسترش بی‌ثباتی در خاورمیانه هستم

جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، ضمن محکوم کردن پاسخ نظامی ایران، اعلام کرد: ما به کار خود ادامه می‌دهیم تا از تشدید تنش‌ها اجتناب کنیم.

براساس اخبار منتشرشده، نخست‌وزیر ایتالیا که ریاست دوره‌ای گروه هفت (G۷) را برعهده دارد، تا ساعاتی دیگر به‌صورت ویدیوکنفرانس میزبان رهبران دیگر اعضای این گروه برای هماهنگی واکنش دیپلماتیک به پاسخ تلافی‌جویانه ایران به رژیم اسرائیل خواهد بود.

پیش از واکنش دولت ایتالیا، امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه نیز تاکید کرد که پاریس به همراه شرکای خود برای کاهش تنش‌ها اقدام می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.