روزنامه تایمز خبر داده احتمالا دیوان کیفری بین‌المللی در حال آماده‌شدن برای صدور حکم بازداشت نتانیاهو و مقام‌های ارشد اسرائیلی در پی جنگ علیه غزه است.

آگاه: طبق اعلام این روزنامه انگلیسی ممکن است علاوه بر نتانیاهو، وزیر جنگ، رییس ستاد مشترک ارتش و مقام‌های امنیتی رژیم صهیونیستی هم شامل این قرار بازداشت شوند. رضا نصری، حقوقدان و تحلیلگر مسائل بین‌المللی نیز در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو و برخی مقامات ارشد سیاسی و نظامی اسرائیل ازسوی دادگاه کیفری بین‌المللی بالا گرفته است‌ که بدون تردید هزینه حقوقی و سیاسی بی‌سابقه‌ای برای اسرائیل در پی خواهد داشت. از طرف دیگر، توجه رسانه‌های جهان معطوف به «گورهای دسته‌جمعی» در غزه شده و لازم است این توجه استمرار داشته باشد. در کنار این‌ موارد، دانشگاه‌های آمریکا در اقدامی کم‌نظیر علیه اسرائیل طغیان کرده‌اند و فضایی در داخل آمریکا پدید آورده‌اند که از جنگ ویتنام تا کنون سابقه نداشته است. علاوه‌بر اینها، فاجعه انسانی دیگری در رفح در کمین است که نیازمند توجه کامل رسانه‌ای است. درخواست دستگیری نتانیاهو به‌عنوان جنایتکار جنگی ازسوی مقامات سیاسی کشورهای دنیا نیز مطرح شده است؛ «اردوغان» رییس‌جمهور ترکیه می‌گوید نتانیاهو «قصاب غزه» است و باید به‌عنوان جنایتکار جنگی محاکمه ‌شود. وزیر حقوق اجتماعی اسپانیا نیز خواستار محاکمه نتانیاهو برای ارتکاب جنایت جنگی شده است.

قتل عمد، وارد آوردن رنج شدید یا آسیب جدی به بدن یا سلامت افراد، تخریب و تصرف اموال در سطح گسترده، حملات عمدی ضد غیرنظامیان، حملات عمدی به‌سوی اهداف غیرنظامی، حملات عمدی علیه کارکنان، تاسیسات، ابزار، واحدها، یا خودروهایی که در خدمات بشردوستانه یا هیات‌های پاسدار صلح مطابق با منشور سازمان ملل متحد مشغول هستند، بمباران یا حمله به شهرها، روستاها و نقاط مسکونی، اخراج یا انتقال غیرقانونی یا حبس غیرقانونی و اعلام اینکه هیچ‏کسی در امان نخواهد بود؛ اینها مجموعه‌ای از مصادیق جنایت جنگی است که در ماده ۸ اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی بدان تصریح شده و تمامی آنها طی هشت‌ماه اخیر ازسوی صهیونیست‌ها به سرکردگی نتانیاهو در غزه صورت پذیرفته است.  

درصورتی‌که دیوان کیفری بین‌المللی به وظیفه ذاتی خود وفق قانون و عرف جهانی عمل کند، باید نام «نتانیاهو» را نیز در کنار «صدام»، «راتکو ملادیچ»، «اسلوبودان میلوشویچ»، «جوزف منگله» و ده‌ها فردِ قسی‌القلب دیگر در ردیف جنایتکاران جنگی قرار داد. «جوزف منگله» یک پزشک آلمانی بود که در دوره نازی‌ها در جریان جنگ جهانی دوم، روی اسرای جنگی، آزمایش‌های وحشتناک انجام می‌داد و ملقب به «فرشته مرگ» شده بود.

«اسلوبودان میلوشویچ» رییس‌جمهوری یوگسلاوی نخستین رییس دولتی است که در سال۱۹۹۹ به جنایت جنگی متهم شد. میلوشویچ در نهایت به پاکسازی قومی گسترده غیرصرب‌ها و قتل‌عام وحشیانه آنها متهم شد؛ کشتار غم‌انگیز سربرنیتسا در جولای ۱۹۹۵ یکی از بدترین جنایت‌های او بود؛ در این کشتار بیش از هشت‌هزار مسلمان بوسنیایی قتل‌عام شدند. «راتکو ملادیچ» فرمانده ارتش و رییس صرب‌های بوسنی، یکی از شرکت‌کنندگان کلیدی در پاکسازی قومی کروات‌ها و مسلمانان منطقه بالکان بود. بر اثر جنایت‌های او، هزاران بوسنیایی به‌دلیل سوزانده شدن، شکنجه، تجاوز جنسی و حتی سر بریدن در ملأعام، جان خود را از دست دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.