معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ، با بیان اینکه بیشتر تصادفات به‌خاطر عدم‌توجه به جلوست، گفت: استفاده از هر چیزی که باعث حواس‌پرتی راننده شود، ممنوع است.

موبایل عامل ۴۶ درصد تصادفات

آگاه: سرهنگ فیروز کشیر درباره حواس‌پرتی رانندگان هشدار داد و گفت: متاسفانه در بسیاری از تصادفات شاهد هستیم که علت حادثه، عدم توجه کافی راننده به جلو است. هر چیزی مانند دخانیات، تلفن همراه، خوردن و آشامیدن باعث حواس‌پرتی راننده شده و توجه کافی را از راننده می‌گیرد؛ بنابراین ممنوع است. کشیر افزود: بارها مشاهده شده که برخی از رانندگان که پشت چراغ قرمز متوقف می‌شوند تا لحظه‌ای که چراغ سبز شود، مدام با تلفن همراه خود مشغول هستند. تلفن همراه به گونه‌ای است که وقتی فرد از آن استفاده می‌کند تمام حواسش را می‌گیرد؛ بنابراین از اطراف غافل شده و نمی‌تواند تصمیم درست بگیرد یا در شرایط حساس و مهم، واکنش درستی داشته باشد. وی افزود: همچنین استفاده از سایر تجهیزات تلفن متصل به گوشی نیز ممنوع است، زیرا باعث انحراف ذهنی و رفتاری راننده می‌شود.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ تاکید کرد که راننده موظف است تمام هوش و حواس خود را در رانندگی به جلو معطوف دارد و به‌عنوان یک راننده باید از هر چیزی که باعث برهم‌زدن هوش و حواس شود، اجتناب کند. کشیر با اشاره به اینکه استفاده از دخانیات نیز باعث حواس‌پرتی رانندگان می‌شود، گفت: ماده۱۸۰ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، به‌صراحت هشدار می‌دهد که رانندگان حق ندارند در حین رانندگی دخانیات استفاده کنند. 

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از رانندگان خواست حتی در زمان توقف در پشت چراغ قرمز یا ترافیک نیز از استعمال دخانیات، خوردن و آشامیدن و استفاده از تلفن همراه خودداری کنند و همه حواس خود را برای حفظ سلامتی خود و دیگران به رانندگی معطوف کنند. کشیر افزود: باتوجه‌به تحقیقات میدانی همکاران من در پلیس راهور، یکی از دلایل اصلی افزایش تصادفات استفاده و مکالمه با تلفن همراه در حین رانندگی است و متاسفانه ۴۶درصد تصادفات مربوط به تلفن همراه است و این موضوع حتی بدون استفاده از هندزفری نیز اتفاق می‌افتد. وی ادامه داد: همچنین در بررسی‌ها مشخص شد ارسال پیامک ازسوی رانندگان نیز به میزان ۳۷درصد در بروز تصادفات نقش دارد.

کشیر گفت: همچنین این تحقیق نشان می‌دهد مکالمه با هندزفری ۲۷درصد، استفاده از نوشیدنی‌های غیرمجاز و مصرف روان‌گردان‌ها به میزان ۱۳درصد و مصرف موادمخدر نیز ۲۱درصد در میزان و دلیل تصادفات نقش دارند. وی درباره استفاده از مخدر گفت: استفاده از موادمخدر باعث می‌شود که روح و روان و سیستم اعصاب افراد تحت تاثیر قرار گیرد. همچنین باعث می‌شود تاری دید، کاهش شدید شنوایی، درگیری ذهنی و مغزی، درک نکردن فاصله نیز رخ دهد؛ بنابراین افراد نباید در این شرایط پشت فرمان بنشینند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.