لیلی معرفی- خبرنگار گروه جامعه: زندگی در خوزستان مختل شده است. مردم گرفتار و در محاصره آبگرفتگی هستند. سیلاب ۲۰۰هزار تن گندم خوزستان را با خود برد و بنزین به آب‌های سطحی اهواز سرایت کرده است. مرکز مدیریت راه‌های این اداره کل طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: باتوجه‌به بارش باران‌های شدید در تمامی محورهای استان، هموطنان عزیز از ترددهای غیرضرور در محورهای مواصلاتی پرهیز کنند.

زندگی در سیل بحران

آگاه: شهر زیر آب است، نه خبری از دستفروش‌های بازار است و نه مغازه‌ها سرویس می‌دهند. بارندگی شدید، ریزگردها، گرما و هوای شرجی شرایط را غیرقابل‌تحمل کرده است. محمد که راننده ماشین سنگین است و در شهرستان کارون زندگی می‌کند به آگاه می‌گوید: «همانند زمان جنگ باید آب تصفیه بخریم. حتی برای استحمام هم نمی‌شود از این آب استفاده کرد. بسیاری از مردم درگیر مشکلات پوستی شده‌اند یا به‌خاطر گرما و شرجی گرمازده می‌شوند و در بیمارستان‌ها هستند. تا الان مشکلات ما این بود. با اتفاقات و بارش‌های اخیر که دیگر حتی نمی‌شود از خانه بیرون آمد.

جمال، یکی از شهروندان منطقه زیتون کارگری اهواز می‌گوید: «حتی اگر بارندگی و سیل هم مدیریت شود و ریزگردها و بدی هوا بلای جانمان است. اهواز جوری شده است که هر فصل یکی از بلایای طبیعی و مشکل آب و هوایی را برایمان دارد.» حمزه، شهروند دیگری که در منطقه مرکزی کوروش مغازه دارد به خبرنگار آگاه می‌گوید: «مجبور شده‌ایم پاساژ را تعطیل کنیم، چون با وجود آبگرفتگی نمی‌توانیم وارد مغازه شویم؛ البته فرقی نمی‌کند کجای شهر باشید از سیل و آب‌گرفتگی در امان نیستیم.»

خسارت سنگین باران به کشاورزان 

رییس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: طوفان و بارندگی‌های اخیر که می‌توان گفت در تاریخ خوزستان بی‌سابقه بوده، خسارات سنگینی به بخش کشاورزی استان وارد کرده است.
مسعود اسدی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: به بیش از ۱۰۰هزار هکتار از گندمزارهای آماده برداشت استان تا ۵۰درصد خسارت وارد شده و در خوشبینانه‌ترین حالت ۲۰۰هزار تن از گندم‌های آماده برداشت از دست رفته‌اند.

وی ادامه داد: علاوه‌بر خسارات به مزارع گندم، به تاسیسات، باغات، گلخانه‌ها و دامداری‌های بسیاری از کشاورزان خسارت جدی وارد شده است.

وی گفت: امیدواریم سازمان جهاد کشاورزی به‌فوریت خسارات را به‌دقت برآورد و اعلام کند.

رییس انجمن صنفی کشاورزان خوزستان گفت: همچنین انتظار داریم صندوق بیمه محصولات کشاورزی بدون فوت وقت، تعلل و مضایقه به وظیفه قانونی خود عمل کرده و طبق قانون خسارات وارده به بیمه‌شدگان را جبران کند.

اسدی همچنین گفت: از دولت و سازمان مدیریت بحران کشور انتظار داریم باتوجه‌به اینکه امکان جبران خسارات وارده از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی قطعا وجود ندارد نسبت به بررسی، برآورد و کمک به کشاورزان خسارت‌دیده استان که خساراتشان مشمول حمایت‌های صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیست اقدام عاجل کنند تا در سال جهش تولید با مشارکت مردم، کشاورزان خسارت‌دیده بار دیگر با امید به سنگر تولید برگردند.

سرایت بنزین به آب‌های سطحی 

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه اهواز درخصوص سرایت بنزین به آب‌های سطحی بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که مشکل درحال رفع است. در این بیانیه آمده است: در بارندگی شدید اخیر به‌علت ارتباط کانال‌های فاضلاب ایستگاه آتش‌نشانی پشت جایگاه با زمین نسبتا آلوده باند مخازن جایگاه، آلودگی‌هایی در فاضلاب ایستگاه و خیابان مجاور جایگاه ایجاد شد.
در این بیانیه بیان شده است: طرح کهاب (جمع‌آوری بخارات فرآورده نفتی) و تغییر سیستم لوله‌کشی تخلیه قدیمی در این جایگاه به‌منظور جلوگیری از این مشکل درحال اجراست.

در این بیانیه تصریح شده است: مشکل در حال رفع است و ضمن رعایت اصول ایمنی از آلودگی زیست‌محیطی کاسته خواهد شد.

امدادرسانی به آسیب‌دیدگان از بارندگی

وحید شعبانی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به آماده‌باش نیروهای این جمعیت درپی هشدار بارندگی‌های شدید، گفت: جمعیت هلال احمر استان خوزستان درپی ورود سامانه بارشی در آماده‌باش قرار گرفته است و با توجه به تداوم بارندگی‌ها، امدادرسانی به آسیب‌دیدگان از بارندگی همچنان ادامه دارد.وی با اشاره به فراهم بودن تجهیزات برای مقابله با سیلاب احتمالی، ادامه داد: با هدف امدادرسانی درپی بارندگی‌ها، نیروهای امدادی و تیم‌های امداد و نجات در تمام پایگاه‌های ثابت و سیار، کشیک‌های شعب و تیم‌های واکنش سریع جمعیت هلال احمر استان خوزستان در آماده‌باش کامل هستند. او گفت: امدادگران، نیروهای عملیاتی و تجهیزات امدادی تا پایان هشدار هواشناسی در آماده‌باش هستند و در صورت بروز حوادث احتمالی، پاسخگوی نیازها باشند. وی افزود: مردم به‌خصوص ساکنان مناطق کم‌برخوردار تا پایان زمان هشدار، از تردد غیرضروری پرهیز کنند. همچنین به‌دلیل امکان سیل و طغیان رودخانه‌ها، عشایر از اتراق در بستر و حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.