کشور آرام آرام به موعد و بزنگاه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک می‌شود؛ انتخاباتی که دشمن همچون گذشته طمع به آن دارد و تلاش داشته تحریم زیر پوستی آن را کلید بزند.

رَگ آینده‌خواهی

آگاه ـ به گزارش خبرنگار گروه سیاسی آگاه؛ به واقع دشمنان برای پیاده سازی ایده تحریم انتخابات، برنامه‌های متعددی را پیش روی خود قرار داده‌اند که یکی از بارزترین این اقدامات، پاشیدن بذر ناامیدی و یاس در جامعه با ارائه برخی از آمارهای غلط و به اصطلاح من درآوردی درباره عملکرد مجلس شورای اسلامی است.

«بود و نبود مجلس هیچ فایده‌ای ندارد یا «ای کاش ما مجلس نداشتیم» یا اینکه «آیا مجلس در ایران در راس امور است؟» گزاره‌هایی است که در گذشته و این روزها از زبان برخی عناصر ضد انقلاب مجددا شنیده می‌شود تا به طورکل مجلس شورای اسلامی را فاقد تاثیرگذاری در شئونات زندگی مردم دانسته و این طور وانمود کنند که تصمیمات مجلس کارایی لازم را ندارد. در پاسخ باید گفت این گونه اظهارات نه تنها حرف دقیقی نیست که بویی از منطق سیاسی و ساختارهای آن نبرده است. 

جایگاه و اهمیت خانه ملت

به واقع مجالس در همه کشورهای دنیا، چنانچه با رأی واقعی مردم شکل گرفته باشند، نماد و نشانه‌ای از مردم‌سالاری‌اند. مجلس در هر کشوری از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است و به ‌اندازه همین جایگاه و اهمیتش، از مردم‌سالاری سهم دارد.

حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، مجلس شورای اسلامی را در «رأس امور»‌ می‌داند و این، یعنی اوج اعتقاد به مردم‌سالاری. همچنین اختصاص یافتن بیش از یک سوم از اصول قانون اساسی، یعنی حدود شصت اصل به ﻣﺴﺎﯾﻞ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻗﺎﻧﻮﻧﮕﺬاری و ﻗﻮه ﻣﻘﻨﻨﻪ و وﻇﺎﯾﻒ اﯾﻦ ﻗﻮه نشان دهنده اهمیت این نهاد در جمهوری اسلامی است. بنابراین از منظر قانون اساسی، مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران محور بسیاری از تصمیم گیری‌ها، قانونگذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌هاست و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد. از این رو مجلس پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیم گیری‌ها و مظهر اراده ملی است.

حضرت امام خمینی (ره) در باب اهمیت و جایگاه مجلس شورای اسلامی می‌فرمایند: «مجلس تنها مرجعی است که برای یک ملت است. مجلس قوه مجتمع یک ملت است و مجلس از همه مقاماتی که در یک کشور هست بالاتر است. بنابراین یک همچو مقامی را نشکنید و لو نمی‌توانید...»

ایشان همچنین معتقدند: اگر مجلس شورای اسلامی بر طبق موازین شکل گیرد و نمایندگان آن افراد صالح و دلسوز مردم باشند چنین مجلسی منشاء اصلاح همه امور جامعه خواهد بود.»

همچنین رهبر انقلاب اسلامی نیز در خصوص اهمیت مجلس شورای اسلامی معتقدند: «مجلس شورای اسلامی، یک مرکز اساسی و تعیین کننده برای انقلاب است، همه سر رشته های امور، به مجلس شورای اسلامی بر می گردد.» ایشان همچنین می فرمایند: «مجلس شورای اسلامی، مظهر وحدت ملی و یکپارچگی و اتفاق همه گروه‌ها و قومیت‌ها و سلائق و عقاید است. در این مجلس که از منتخبان حقیقی ملت بزرگ ایران تشکیل شده است، نمایندگان شهرها و استان‌های دور و نزدیک، نمایندگان اقوام گوناگون ایرانی، نمایندگان سلائق و عقاید سیاسی، نمایندگان اقلیت‌های دینی در کنار مسلمانان، همه با هم برای انجام وظایف قانونی مجلس شورای اسلامی همکاری و تلاش می‌کنند. این یکی از باشکوه‌ترین جلوه‌های اتحاد ملت ایران است. اینجا همه برای پیشرفت ایران اسلامی و سربلندی و پیروزی نظام پر افتخار جمهوری اسلامی مجاهدت می‌کنند و همه یک هدف را می‌جویند.

همچنین نظر به اهمیت مجلس در ساختار نظام‌های سیاسی، کشورها قوانین و شرایطی را برای نامزدهای حضور در مجلس وضع کرده‌اند.در کشورهایی که مردم‌سالاری را پذیرفته‌اند، این قوانین و شرایط به‌گونه‌ای است که به بیشتر افراد و گروه‌ها با انگیزه‌ها و تعلقات مختلف، اجازه می‌دهد در مجلس حضور یابند. تاریخ یازده دوره گذشته مجلس شورای اسلامی نیز همین را نشان می‌دهد و در مجالس گذشته افراد و گروه‌هایی با سلیقه‌های متفاوت در عرصه‌های مختلف حضور داشته‌اند.

اهمیت انتخابات به تناسب وضعیت

علاوه بر اهمیت کلی، هر انتخاباتی به تناسب موقعیت زمانی و چگونگی تحولات سیاسی و اجتماعی آن دوره، حائز اهمیت است. انتخابات دوازدهم مجلس شورای اسلامی در ایران با توجه به اوضاع بین‌المللی و منطقه‌ای، وضعیت و صف‌بندی جریان‌ها و گروه‌های سیاسی داخلی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
این انتخابات در موقعیتی برگزار می‌گردد که جمهوری اسلامی ایران با پیمودن مسیر مقاومت و پایداری در برابر فشارهای نظام سلطه، به قدرت برتر منطقه راهبردی خاورمیانه تبدیل شده و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران مسائل بین‌المللی، در آستانه تبدیل شدن به یک قدرت مؤثر جهانی است. 

موفقیت‌ها و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی در مهار و مقابله با فتنه‌گری‌های در داخل، از یک طرف و شکست‌ها و ناکامی‌های آمریکا و متحدان او در منطقه خاورمیانه از طرف دیگر، ایالات متحده و برخی دیگر از کشورهای غربی را درباره تحولات سیاسی منطقه و جهان در آینده نگران ساخته است. تحولات اخیر در منطقه با الهام از انقلاب اسلامی در حال به ثمر رسیدن است. این تحولات به گمان بسیاری از صاحب‌نظران، روزبه‌روز بر عمق راهبردی ایران در منطقه و جهان افزوده است و سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایی متکی بر قدرت نظامی آمریکا را در منطقه با شکست کامل مواجه ساخته است.

خطر مشارکت ضعیف در انتخابات

مشارکت ضعیف در انتخابات راه را برای ورود افرادی با شایستگی کمتر باز می‌کند و در نتیجه مجلسی ضعیف به وجود خواهد آمد که توان صیانت از حقوق مردم و قانونگذاری صحیح نخواهد داشت. انتخاب اصلح به معنای انتخاب نامزدی بی عیب و نقص و آرمانی نیست، کما اینکه اگر چنین اشخاصی به مجلس راه یابند، کمال مطلوب است؛ اما انتخاب اصلح در چارچوب نگاهی واقع‌گرایانه، به انتخاب شایسته ترین فرد از میان گزینه‌های موجود تعبیر می شود که این موضوع در سایه مشارکت بالا محقق خواهد شد.

در سایه مشارکت حداکثری است که می‌توان از مجلس به وجود آمده مطالبه‌گری کرد و نظارت عام بر مجلس شورای اسلامی در همین راستا انجام خواهد شد. بیانات رهبر انقلاب در این زمینه قابل توجه است، ازجمله در فرازی که می‌فرمایند، «مشارکت قوی، رقابت واقعی، سلامت به معنای حقیقی کلمه و امنیت انتخابات چهار خصوصیت انتخابات اسفند ماه است. باید به این پرسش پاسخ داده شود، چرا در جمهوری اسلامی انتخابات برگزار می‌کنیم؟ جمهوری و اسلامی وابسته به انتخابات است».

رَگ آینده‌خواهی رَگ آینده‌خواهی

مشارکت بالا؛ تجسم مجلس قوی

آقای جبار کوچکی نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی درباره اهمیت مشارکت مردم در انتخابات به خبرنگار آگاه می‌گوید: به واقع مشارکت در انتخابات باعث شکل گیری مجلس قوی در کشور خواهد شد و می تواند اعتماد عمومی را در جامعه افزایش دهد. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به واقع در فضای مشارکت فرصت برای کاهش تعارضات اجتماعی و افزایش وحدت اجتماعی فراهم می شود، فرصت احساس نیاز به یکدیگر و افزایش هماهنگی و بهره وری شکل می‌گیرد. کوچکی نژاد در ادامه با بیان اینکه با مشارکت مردم، اشتباهات و سوگیری تصمیم گیری‌ها کاهش پیدا می‌کند، بیان کرد: با به میدان آمدن ظرفیت‌های مردمی کارآمدی برای حل مسائل کشور افزایش خواهد یافت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سیره امامین انقلاب هم همواره تاکید بر اهمیت مشارکت مردم و برگزاری انتخابات بوده است و تاکید کرده‌اند که نه تنها جمهوریت بلکه اسلامیت نظام هم وابسته به انتخابات است و هرگونه تبلیغ علیه مشارکت مردم را مخالفت با ایران، اسلام و جمهوری اسلامی دانسته‌اند.
وی در ادامه با اشاره به تشکیل مجلس و حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم گفت: مجلس می‌تواند با تصویب قوانین اقتصادی، اجتماعی و تصویب قوانین در سایر شئونات ریل‌گذاری مناسبی برای حرکت کشور باشد به عنوان مثال مجلس یازدهم با تصویب قوانینی همچون جهش تولید مسکن، جهش تولید دانش بنیان، تامنی منابع تولید، افزایش حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه، رتبه بندی معلمان و بسیاری از این دست قوانین، به خوبی راهکارهای لازم را برای حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم به دولت ارائه داده است تا برداشت دقیق از مطالبات مردم در کشور صورت گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.