طرح جدید یارانه‌ای ۵ دهک از افراد جامعه را تحت پوشش قرار داده است. هدف دولت از اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی این است که مواد مغذی موردنیاز در ۱۱ قلم کالای سبد مدنظر کالابرگ الکترونیکی به جامعه هدف برسد و دهک‌های کم‌درآمد از نظر تغذیه شامل پروتئین، ویتامین و ریزمغذی‌ها مشکلی پیدا نکند.

صف طولانی و قطعی سامانه

آگاه ـ امیر گودرزی: کالابرگ الکترونیکی طرحی برای یارانه‌بگیران دهک‌های پایین که کارت‌بانکی آنها یک ماه زودتر از یارانه نقدی شارژ شود تا دستکم برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی نه از قافله تورم عقب بمانند و نه از تأمین مواد غذایی اساسی. اما اجرای این طرح ابهامات زیادی وجود دارد که گاه صحبت از ضرر فروشندگان مطرح می‌شود و گاه اعتراض خریداران را دنبال دارد.

مردم از تورم جا نمانند

علیرضا عسگریان، معاون امور رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در توضیحات این طرح گفت: سه دهک کم‌درآمد یارانه ماهانه ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند، اما چون طرح کالابرگ الکترونیک کاملاً اختیاری است، اگر این افراد حداقل به میزان ۲۰۰ هزار تومان در قالب کالابرگ الکترونیکی از ۱۱ قلم کالای موردنظر خریداری کنند،  ۱۲۰ هزار تومان شارژ اضافه برای آنها واریز می‌شود. براین‌اساس کل یارانه آنها که صرف کالاهای مدنظر می‌شود به ۵۲۰ هزار تومان در ماه افزایش می‌یابد. به گفته عسگریان شرط اختصاص ۱۲۰ هزار تومان یارانه مازاد این است که همین میزان اضافه هم صرف خرید کالاهای سبد تعریف‌شده دولت در کالابرگ شود.

براین‌اساس افرادی که می‌خواهند از این طرح استفاده کنند باید الزاماً ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه خود را از کالابرگ استفاده کنند در این صورت مبلغ ۱۲۰ هزار تومان تشویقی به‌صورت اعتبار به یارانه آنها اضافه می‌شود و تا واریز یارانه ماه بعد فرصت استفاده از آن را دارند. در صورت افزایش احتمالی تورمی قیمت اقلام سبد، مبلغ ۱۲۰ هزار تومان دوباره افزایش پیدا خواهد یافت به‌طوری‌که پرداخت خانوارها برای ۱۱ قلم کالا نسبت به میانگین سال ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۲ ثابت بماند.

براین‌اساس ۱۱ کالای اساسی ثابت و بدون تغییر تا پایان سال ۱۴۰۲ به یارانه‌بگیران عرضه می‌شود. در صورت عدم استفاده از مزایای خرید اعتباری، همانند قبل می‌توان به‌صورت نقدی در تاریخ واریز یارانه نقدی، آن را برداشت کرد.

معاون امور رفاهی و زیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در توضیح بیشتر گفت: برای استفاده از این طرح مردم  فروشگاه‌هایی که به کارت‌خوان کالابرگ تجهیز شده‌اند، مراجعه می‌کنند. به گفته او اکنون ۱۲ فروشگاه زنجیره‌ای و بیش از ۱۱۰ هزار فروشگاه خرد به طرح کالابرگ الکترونیکی متصل شده‌اند.

عسگریان افزود: مردم با نصب برنامه کاربردی «شما» می‌توانند اطلاعات فروشگاه‌ها و سؤالات متعددی که دارند در آنجا دریافت کنند و همچنین میزان اعتبار کالابرگ خود را ببینند و اگر کسی تلفن هوشمند نداشت از طریق دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* هم می‌توانند کد خرید و هم اعتبار یارانه خود را بر اساس کد ملی ببینند.

از قطعی سامانه تا ضعف اطلاع‌رسانی

اجرای این طرح با انتقاداتی همراه شد. در فضای مجازی ضرر فروشگاه‌های متصل به این طرح مطرح شد. برخی نوشتند: صاحبان سوپرمارکت‌هایی که طرح کالابرگ ارائه می‌دهند به‌درستی درباره طرح فجرانه توجیه نشده‌اند و به همین دلیل، سهواً اعتبار بیشتری به مشتریان اختصاص داده‌اند. آنان تصور کرده بودند که اعتبار اختصاص‌داده‌شده به هر فرد، ۲۰۰ هزار تومان است و به همین دلیل هم حالا با شوک بزرگی روبرو شده‌اند و در اجرای طرح کالابرگ ضرر بزرگی کرده‌اند. 
ظاهراً سرپرست خانوار باید به‌ازای هر نفر از خانواده، یک سبد از اجناس خاص با ارزش ۷۰۰ هزار تومان را بخرند. از این ۷۰۰ هزار تومان، مبلغ ۵۰۰ هزار تومان را باید خودشان می‌پرداختند و دولت ۲۰۰ هزار تومان به آنان پرداخت می‌کرد؛ اما برخی از مردم و فروشگاه‌ها متوجه این مسئله نبوده‌اند.

سرگردانی مردم به اینجا ختم نمی‌شود؛ چون مواردی مانند قطعی سیستم و اطلاع نداشتن فروشندگان از نحوه محاسبه کالابرگ الکترونیک صف‌های طولانی را در روزهای اخیر ایجاد کرده است. صف‌هایی که به شکایت‌های مردمی و تماس با ۱۲۴ را دنبال داشته است. سامانه‌ای که برای شکایت‌های مردمی در این طرح فعال است. رسیدگی درست دقیق به تماس‌های شهروندان ناراضی نه‌تنها راهی برای اصلاح طرح است؛ بلکه می‌تواند شکایت را به رضایت تبدیل کند.

چه کالاهای می‌توانیم خریداری کنیم؟

بر اساس این طرح افراد می‌توانند با کارت‌بانکی سرپرست خانوار ۱۱ قلم کالای موردنظر شامل مرغ، تخم‌مرغ، گوشت منجمد، قند و شکر، روغن، ماست، شیر، پنیر، ماکارونی و حبوبات را خریداری کنند. این اقدام دولت به‌منظور افزایش کمک به دهک‌های پایین جامعه انجام شده است.

شامل چه افرادی می‌شود؟ 

این طرح مشمول تمام خانوارهای دهک اول تا پنجم، به علاوه خانوارها و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی می‌شود.

ما هم جزو طرح کالابرگ هستیم؟ 

شما به یکی از چهار روش زیر می‌توانید از این موضوع با خبر شوید.
مراجعه به سایت حمایت به نشانی http://hemayat.mcls.gov.ir
نصب برنامه کاربردی شما (اپلیکیشن شبکه ملی اعتبار)
کددستوری #۱۴۶۳*۵۰۰*
شماره‌ تلفن ۰۲۱۶۳۶۹ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.