۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۳٬۵۶۳

طرح فجرانه کالابرگ که از بهمن‌ماه سال قبل آغاز شده تا ۱۸اردیبهشت‌ماه خواهد بود، اما تصمیم دولت برای ادامه‌دار بودن این طرح هنوز مشخص نیست.

طرح فجرانه کالابرگ ادامه دارد؟

آگاه: اجرای طرح کالابرگ الکترونیک از ابتدای سال۱۴۰۲ به‌صورت سراسری در کشور، ۱۱قلم کالای اساسی شامل برنج ایرانی، حبوبات، شیر کم‌چرب، پنیر، ماست کم‌چرب، مرغ، تخم‌مرغ، روغن مایع، ماکارانی و قند برای حفظ سفره مردم از تورم در سبد غذایی آغاز شد. با گسترش اجرای سراسری طرح کالابرگ در نهایت، هفت دهک درآمدی تحت پوشش این طرح قرار گرفتند به صورتی‌که اگر این هفت دهک درآمدی ۲۰۰هزار تومان از مبلغ یارانه خود را از میان ۱۱قلم کالای سبد غذایی تعریف‌شده خریداری می‌کردند، مشمول دریافت یارانه تشویقی ۱۲۰هزار تومانی می‌شدند. همزمان با شروع سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سال گذشته، دولت از ۱۷بهمن‌ماه به‌مدت سه‌ماه یعنی تا ۱۸اردیبهشت مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک را تحت عنوان طرح فجرانه اجرا کرد و این فاز جدیدی بوده که شرط ۲۰۰هزار تومان خرید از یارانه حذف شد و اعتبار تشویقی آن از ۱۲۰هزار تومان (اعتبار تشویقی کالابرگی) به ۲۲۰هزار تومان افزایش یافته است.

مبلغ حمایتی دولت به‌صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود؛ البته خانوار می‌تواند اقلام طرح را در سقف وزنی و کالایی تعریف‌شده بخرد و امکان جابه‌جایی اعتبار بین گروه‌های کالایی مقدور نیست. از همین رو می‌توان گفت با اجرای طرح فجرانه، فردی با دهک درآمدی یک تا سه به‌جای دریافت ۴۰۰هزارتومان یارانه، ۶۲۰هزارتومان و فردی با دهک درآمدی چهار تا هفت، به‌جای دریافت ۳۰۰هزارتومان، ۵۲۰هزارتومان یارانه دریافت خواهد کرد. درحال‌حاضر فقط دو روز تا پایان طرح سه‌ماهه فجرانه کالابرگ باقی مانده و دولت هنوز برنامه جدید خود را برای ادامه یا توقف این طرح اعلام نکرده است، اما علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: به‌طور متوسط بیش از ۸۶درصد مردم در سطح کشور در طرح فجرانه کالابرگ مشارکت کردند که امیدواریم این طرح ادامه پیدا کند و به‌علت اینکه منابع زیادی نیاز دارد در بالاترین سطح کشور باید تصمیم‌گیری شود. وی گفت: میزان استقبال مردم از این طرح فوق‌العاده بوده به‌صورتی‌که درحال‌حاضر بیش از یک‌میلیون و ۷۰۰هزار تن محصول در ۱۱قلم کالای مشخص‌شده خریداری شده است. عسگریان با بیان اینکه در طرح فجرانه کالابرگ حدود ۱۴۰میلیون بسته غذایی توزیع شده است، گفت: هر شب تسویه با فروشگاه‌ها انجام می‌شود و حدود ۱/۲میلیون سند ظرف مدت اجرای طرح تسویه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.