۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۴
کد خبر: ۲٬۷۱۳

نگاه آگاه به برنامه‌های فرهنگی مناسبتی ماه مبارک رمضان و عید نوروز

تبرک نوروز به رمضان

بازگشت رفته‌های تلویزیون به رسانه ملی در آستانه بهار طبیعت و بهار قرآن

همزمانی ایام تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان فضایی را فراهم آورده است که شهروندان زمان زیادی را در خانه سپری کنند یا نیاز به برنامه‌های فراغتی شهری و رسانه‌ای داشته باشند. در این راستا پیش از این برنامه‌هایی برای زیست شهری پر نشاط و همچنین فراغت سالم و خانوادگی از سوی نهادهای ذیربط تدارک دیده یا تولید شده است که از جمله آن می‌توان به پخش جدیدترین فیلم‌های سینمایی ایران و جهان، تولید سریال‌های جدید و یا فصل جدید از سریال‌های قدیمی‌تر و همچنین بازگشت برخی از سرمایه‌های صدا و سیما بعد از دوری اشاره کرد.

تبرک نوروز به رمضان

آگاه ـ زهرابذرافکن- خبرنگار سرویس فرهنگی: گرچه که زیست شهروندان پایتخت‌نشین با نحوه زندگی در شهرستان‌ها متفاوت است اما زیست شبانه امری است که بیشتر در شهرستان‌های کشور، از جمله استان‌های گرم کشور رواج دارد و در تهران به علت مسائل امنیتی، شهر در شب‌ها چه فصل‌های گرم و چه سرد به خواب می‌رود. برای احیای هنجارگونه این شیوه زیست و تعامل شهروندان، یکی از مناسب‌ترین فرصت‌ها، ماه مبارک رمضان است که شب‌ها فرصتی برای دورهمی‌ها و شب‌نشینی‌ها فراهم می‌کند؛ به ویژه که با ایام نوروز نیز مصادف است و می‌تواند مجالی برای دید و بازدیدهای خودمانی مهیا باشد. در ادامه این گزارش به برنامه‌های شهری، فرهنگی و رسانه‌ای در نظر گرفته شده برای اجرا و پخش در ماه مبارک رمضان و ایام نوروز خواهیم پرداخت.

باکس اول: نمایشگاهی به برکت قرآن کریم

نمایشگاه بین المللی قرآن رویدادی است که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایران و در پایتخت همزمان با ایام ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود. اولین دوره این نمایشگاه در سال ۱۳۷۲ برگزار شده است و هدف اصلی آن توسعه فعالیت‌های قرآنی و گسترش آن در میان عموم جامعه است. این نمایشگاه درصدد است تا با رویکرد بین المللی به معرفی هرچه بهتر قرآن در سطح جهانی کمک کند. 

این نمایشگاه که به دوره سی و یکم رسیده است، از یک تا ۱۴ فروردین ماه از ساعت ۱۷ تا ۳۰ دقیقه بامداد و با حضور ۴۵ موسسه قرآنی و ۲۴ نهاد حاکمیتی و دولتی برگزار می‌شود. ۱۶۰ ناشر برای شرکت در نمایشگاه و ارائه محصولات دینی و قرآنی اعلام آمادگی کرده‌اند. همچنین، ۲۰۵ عرضه‌کننده پوشش‌های اسلامی و ایرانی نیز آماده حضور در این نمایشگاه هستند. بخش بین الملل آن نیز از یک تا هشت فروردین به فعالیت می‌پردازد و محل برگزاری آن مصلای امام خمینی است. به گفته سرپرست معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شبیر فیروزیان، این نمایشگاه امسال به شکلی ویژه به مفاهیم قرآنی برای کودکان و نوجوانان می‌پردازد و با سیاست‌گذاری تدوین شده در چندین جلسه مشورتی، این موضوع را به عنوان یکی از محورهای اصلی این نمایشگاه قرار داده و در این راستا از ابزارهای هنر، بازی و نمایش بهره برده است.

امسال حدود ۲۵ کشور به این نمایشگاه دعوت شده‌اند تا محصولات هنری و مکتوب خود را عرضه کنند. علاوه بر آن، در طی نمایشگاه نشست‌های قرآنی با حضور پنج وزیر از کشورهای اسلامی برگزار می‌شود که از این نشست‌ها، بخش مقاومت غزه و فلسطین و همچنین مباحث شناختی پیرامون طوفان الاقصی و صهیونیسم‌شناسی مورد توجه ویژه‌ای است. 

برای تکریم حضور خانوادگی در این نمایشگاه، چنانچه ماه مبارک رمضان و عید نوروز در فرهنگ ما اموری خانوادگی هستند، در این نمایشگاه بخش افطاری ساده نیز دایر است که در آن سفره‌های افطار پهن می‌شود تا خانواده‌ها گرد هم آیند. 

به علاوه، مسئله حکمرانی قرآنی در آن مطرح است که با ارائه اسناد پژوهشی، قرآن را از محدود شدن به مناسبات لفظی دور کرده و مفاهیم قرآنی را در امر ساماندهی نظام دولتی به شکلی جدی‌تر و در قالب پژوهشی وارد می‌کند. 

این نمایشگاه در حالی برنامه‌ریزی شده و برگزار می‌شود که پایتخت با ورود به ماه مبارک رمضان برای زیست شبانه شهروندان آماده می‌شود و با ساعت شبانه برگزاری این نمایشگاه نیز فرصت فراغتی، فرهنگی و خانوادگی برای تعامل و حضور افراد در این نمایشگاه در ایام نوروز فراهم است تا مجالی برای خاطره آفرینی خانواده‌ها به ویژه همراه با فرزندان خردسالشان در این فضای دینی و فرهنگی مهیا شود.

باکس دوم: پرباری جداول پخش صدا و سیما

برنامه‌ها و تولیدات صدا و سیما بخش مهمی از زمان فراغتی خانواده‌ها را در تعطیلات پوشش می‌دهد. از سال‌ها پیش مرسوم است که با فرا رسیدن تعطیلات نوروز یا شب‌های ماه مبارک رمضان منتظر اعلام برنامه‌ها و تولیدات صدا و سیمای ملی برای این ایام باشیم. حالا با موازی شدن این دو ایام مهم، اهمیت این برنامه‌ها برای مخاطبان بیش از پیش است. در همین راستا در نشستی که در اواسط اسفند ماه با حضور معاون صدا و سیما و مدیران شبکه‌های تلویزیونی برگزار شد، اعلام شد که سریال‌های «نون خ ۵»، «زیرخاکی»، «رستگاری» و «هفت سر اژدها» برای نوروز و رمضان پیش رو در نظر گرفته شده‌اند، همچنین، پخش سریال «پایتخت» نیز که در مرحله پیش تولید است برای بعد از این ایام وعده داده شده است. سریال‌های خارجی در برنامه پخش این ایام نیز سریال‌های «جومونگ ۳» و «دهن لق» است. علاوه بر آن، ۱۰ ویژه برنامه برای افطار، ۲۰ برنامه سخنرانی در ۲۰ کانال صدا و سیما و همچنین برنامه ترتیل‌خوانی پخش خواهد شد. از این برنامه‌ها می‌توان به پخش «محفل» با داوران قبلی، «زندگی پس از زندگی» و برگزاری پویشی با نام «زندگی آیه‌ها» اشاره کرد. 

از افراد شناخته شده تلویزیون که در این ایام به برنامه‌های تلویزیون بازمی‌گردند نیز می‌توان به برنامه «مهمانی» با اجرای «ایرج طهماسب» و با ترکیبی از عروسک‌های قدیمی و جدید و همچنین، حضور «فرزاد حسنی» در ویژه برنامه سال تحویل شبکه نسیم اشاره کرد. سایر ویژه برنامه‌های سال تحویل در شبکه یک و سه، برنامه‌های «ایران دوست‌داشتنی» و «شب عیدی» هستند که مجریان آن‌ها «حامد سلطانی»، «المیرا شریفی‌مقدم»، «وحید رونقی»، «مجید یحیایی» و به علاوه، «امیرحسین مدرس»، «فلورا سام» و «پدرام کریمی» هستند و نیز، برنامه «ماه من» را «نجم الدین شریعتی» اجرا می‌کند. برنامه «کلمه» را نیز با اجرای «وحید یامین‌پور» و «ماه خدا» را با اجرای «حسن سلطانی» خواهیم دید. 

برای پخش فیلم‌های سینمایی که بخش پر مخاطب تلویزیون در ایام تعطیل است نیز، ۱۷۷ فیلم جدید و ۱۳ فیلم سینمایی ایرانی در جدول پخش قرار دارند که از آن‌ها، فیلم «هناس»، «کارو» و «مصلحت» را می‌توان نام برد. ۸۰ مستند خارجی با موضوعاتی از نجوم تا حیات‌وحش در تمامی شبکه‌ها و به‌ علاوه، ۱۶ انیمیشن تولید شده برای این ایام که از آن می‌توان به «شکرستان»، «خروس زیبا و روباه کلک» و همچنین «جوانمردان» اشاره کرد. 

باکس سوم: زیست شبانه رمضانی

احیای زیست شبانه در تهران موضوعی است که پیش از این در سال ۱۳۹۶ با استقرار شورای شهر پنجم به عنوان یک دغدغه مطرح شد. این موضوع از آن رو طرح شد تا برای مقابله با گرمای هوا در فصل تابستان و اواخر فصل بهار و به علاوه همزمانی ماه مبارک رمضان با این دو مقطع زمانی، بتوان برای حفظ شادی و نشاط عمومی در شهر راه حل جایگزینی ارائه کرد تا فضای تعاملی سطح شهر محدود به زمان گرمای هوا نباشد. در همین راستا چند مبحث مطرح شد که مابه ازای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی داشتن این امر و مهم‌تر از همه بحث تامین امنیت شهروندان در آن ساعت و نیز رعایت هنجارها از این قبیل بود و بنابراین این طرح تا به امروز به نتیجه‌ای در سطح اجرا نرسیده است. حالا با وجود همزمانی ماه رمضان و عید نوروز، مجددا این موضوع مطرح شده است. همایون اسعدیان، سخنگوی شورای صنفی نمایش چندی پیش اعلام کرد که سینماها در بازه نوروز و ماه مبارک رمضان فعالیت شبانه هم خواهند داشت. همچنین او شفاف کرد که در این ایام افزایش قیمت در بلیت‌های سینما در برنامه نیست. فیلم‌های اکران نوروز ۱۴۰۳ نیز از این قرار است: تمساح خونی به کارگردانی جواد عزتی، بی بدن به کارگردانی مرتضی علیزاده، آسمان غرب به کارگردانی محمد عسگری، پرویزخان به کارگردانی علی ثقفی، آپاراتچی به کارگردانی علی طاهرفر، نوروز به کارگردانی سهیل موفق و همچنین انیمیشن ایلیا در جست و جوی قهرمان به کارگردانی سید علی موسوی‌نژاد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.