سفری چند روزه در تعطیلات سال نو برنامه‌ریزی دقیقی نیاز دارد. اول باید مقاصد جذاب گردشگری و شهرهای زیبا را پیدا و اقامتگاه مناسب و بلیت رزرو کنید؟ نه! اول باید به جیب خود نگاه کنیم تا ببینیم برای سفر نوروزی چقدر پول داریم و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم.

یک ماه حقوق برای چند روز سفر

آگاه ـ چقدر بودجه نیاز داریم؟ در این گزارش پاسخ این سوال را بررسی می‌کنیم تا بدانیم یک خانواده ۴ نفری برای یک سفر چهار روزه نوروزی چقدر باید خرج کنند. 

قیمت کرایه اتوبوس در بهمن ۱۴۰۲

هر چند افزایش قیمت ۲۵ درصدی اتوبوس رسما اعلام شده است اما بسیاری از مسافران نوروزی ناچار به خرید بلیت با افزایش قیمت ۵۰ درصدی بودند. به عنوان مثال بلیت تهران به اصفهان تا ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. بنا بر این با یک حساب ساده می‌شود کرایه اتوبوس یک خانواده چهارنفره برای سفر به اصفهان را حدود ۳ میلیون تومان محاسبه کرد.

تهران-اهواز ۲۵ نفره وی آی پی  ۴۱۰ هزار تومان
تهران -مشهد ۲۵ نفره وی آی پی  ۳۲۰ هزار تومان
تهران-یزد  ۲۵ نفره وی آی پی ۲۹۵ هزار تومان
تهران- شیراز ۲۵ نفره وی آی پی  ۴۰۰ هزار تومان
تهران-اصفهان ۲۵ نفره وی آی پی  ۱۹۷ هزار تومان
تهران - اراک ۲۵ نفره وی آی پی  ۱۵۰ هزار تومان

قیمت بلیت قطار مشهد از شهرهای مختلف ۱۴۰۲

مسافران تهرانی برای عزیمت به مشهد مقدس بلیت قطار ۴ ستاره را تا ۸۰۰ هزار تومان هم خریداری کردند. یک خانواده چهار نفری برای سفر زیارتی به این شهر مقدس باید بیش از ۳ میلیون تومان تنها برای بلیت قطار در نظر بگیرند.

مبدا حداقل قیمت  حداکثر قیمت
تهران ۲۰۰ هزار تومان (اتوبوسی) ۷۹۲ هزار تومان (کوپه ای چهارنفره)
تبریز ۳۲۳ هزار تومان (کوپه ای ۶ نفره)   ۸۴۰ هزارتومان (کوپه ای چهارنفره)
بندرعباس ۵۸۰ هزار تومان (کوپه ای چهارنفره)   ۶۴۱ هزار تومان (کوپه ای چهارنفره به همراه پذیرایی)
اصفهان ۵۵۳ هزار تومان (کوپه ای شش نفره)   یک میلیون و ۹۲ هزار تومان (کوپه ای چهارنفره به همراه پذیرایی)
اهواز ۴۴۴ هزار تومان (کوپه ای شش نفره)   ۶۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان (کوپه ای چهارنفره)

رزرو اقامتگاه

بیش‌ترین هزینه سفر معمولا صرف اقامت می‌شود. برای اقامت در یک هتل معمولی در مشهد باید شبی چهارمیلیون تومان هزینه کنید. این رقم برای اقامت ۴ شب ۱۶ میلیون تومان آب می‌خورد. البته در هر شهری می‌توان با قیمت‌های مختلفی اقامتگاه انتخاب کرد. در شهرهایی زیارتی معمولا هتل‌ها برای اقامت انتخاب می‌شوند و در شهرهای شمالی اقامتگاه‌های بوم‌گردی پرطرفدار است. برای اقامت در چنین خانه‌های روستایی که اغلب امکانات مناسبی هم ندارند باید شبی از ۸۰۰ تا دو میلیون تومان هزینه کرد. اگر اقامتگاه‌هایی که کمی مجهز باشند و سرویس بهداشتی و دوش اختصاصی بخواهید باید دستکم شبی ۳ میلیون تومان هزینه کنید. بنا بر این می‌توان گفت هزینه اقامت ۴ شب در بوم‌گردی‌های شمال از ۴ تا ۱۲ میلیون تومان است.

غذا و میان وعده

یک خانواده ۴ نفری برای صبحانه نان و پنیر ۱۰۰ هزار تومان، ناهار ساندویچ ۵۰۰ هزار تومان و شام تخم مرغ و سوسیس ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارند. میان وعده و تنقلات هم روزی ۲۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم، تنها یک میلیون تومان در روز خورده می‌شود. با این حساب یک خانواده ۴ نفره در ۴ روز سفر دستکم ۴ میلیون تومان برای خورد و خوراک نیاز دارند. این خانواده اگر بخواهند یک وعده غذا در رستورانی معمولی بخورند، حدود ۳ میلیون تومان به هزینه خوراک آنها اضافه می‌شود.

گشت و گذار 

اقامت، بلیت، خوراک، گشت و گذار چهار موردی هستند که هزینه‌های محاسبه شده ما را تشکیل می‌دهند. ۲۳ تا ۲۵ میلیون هزینه تقریبی سفر چهار روزه یک خانواده ۴ نفره از مقصد تهران به یکی از شهرهای کشور به وسیله قطار یا اتوبوس است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.